Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-08, 23:39
  #1
Medlem
Tjenare! Känner nu efter flera år att det är dags att läsa på lite och bli välutbildad om världens samhälle. Skippa väldigt mycket SO b.la i min skolgång. Men nu när man har växt upp, så vill man även kunna förstå vad folk snackar om utan att verka som en idiot.

Kan inte mycket om europas och världens politik, är också inte välutbildad om alla länder och vad dom har vart med om genom åren. Finns massvis med trådar om dem försvunna planet, men när jag läser om det förstår jag noll. Tycker allmänt att sånt är väldigt spännande att läsa om, men dock inte lika kul när man ej är på läst...

Är det någon som har em aning om några bra hemsidor eller trådar som jag kan läsa på för att bli lite mer "välutbildad"

Tackar på förhand!
Citera
2014-04-08, 23:49
  #2
Medlem
Vohkuns avatar
Det är omöjligt att lära sig på det sättet. Att få förståelse för politik och samhället tar tid och går inte att lära sig genom en hemsida.

Läs tidningar/böcker, lyssna på radio, lurka på olika sidor och framför allt prata med andra människor om dina åsikter!
Citera
2014-04-08, 23:49
  #3
Medlem
Mikael.s avatar
Tidningar och åter tidningar (och NEJ aftonbladet räknas INTE), i kombination med mycket wikipedia. När du är intresserar dig för ett ämne, säg "krim-halvön", så kan du efter att ha läst ett par artiklar om dessa på SVT eller DN exempelvis, gå in på Wikipedia och läsa på om vad krim är. Bygg upp ditt kunskapsförråd med nyfikenhet och mycket tid. Var alltid kritisk och läs mycket om vad olika människor med olika åsikter säger om samma händelse. Det var bland anant så jag blev en av Göteborgs smartaste studenter
__________________
Senast redigerad av Mikael. 2014-04-08 kl. 23:52.
Citera
2014-04-09, 00:04
  #4
Medlem
Låter ju riktigt bra det Mikael!

Tackar för era svar, skall nu försöka att sätta mig in i ett ämne, och gå vidare från det ämnet till ett annat!
Citera
2014-04-09, 00:09
  #5
Medlem
Läs den här boken, den här boken, den här boken, och lyssna på Sveriges Radio P1. Hela P1, allt i P1. Sedan ger det sig med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Azovicy
Låter ju riktigt bra det Mikael!

Tackar för era svar, skall nu försöka att sätta mig in i ett ämne, och gå vidare från det ämnet till ett annat!
Jag föreslår att du får en övergripande helhetsbild först, Liedmans bok är oumbärlig för att förstå.
__________________
Senast redigerad av Redax 2014-04-09 kl. 00:12.
Citera
2014-04-09, 09:59
  #6
Medlem
Håller med mycket i inläggen ovan, bl.a. boktipsen.

Hur är engelskan? Jag skulle rekommendera dig att prenumerera på olika tidningar/tidskrifter och läsa dessa mycket noggrant och några av de bästa är engelsktalande. Exempel:

- The Economist, helt fantastisk källa till kunskap om politik och ekonomi runt om i världen.

- Time Magazine, också bra med info om främst politik, bakgrunder till väpnade konflikter etcetera.

- National Geographic

- Illustrerad Vetenskap eller någon liknande tidning om teknik

- Allt om Historia eller någon annan tidning som handlar om historia. Själv har jag dock tröttnat på bl.a. Allt om Historia då jag tycker att mycket av det som skrivs är för sensationsinriktat, det blir väldigt mycket pansarslag under WWII och dylikt och för lite kontext och analys, men det är väl priset att betala för att nå en så bred kundkrets som möjligt.

Grejen med allmänbildning är just att det tar lång tid att bygga upp och det finns ingen "quick fix" som gör att du på nolltid kan ta igen år av passivitet. Bara att börja läsa.
Citera
2014-04-10, 21:56
  #7
Medlem
Arons avatar
History is a set of lies agreed upon" Napoleon.
Citera
2014-04-10, 21:58
  #8
Medlem
Blommandagens avatar
Ett annat boktips är "Vår Ekonomi" av Klas Eklund. Jag har inte läst den själv, men jag har hört att den är riktigt bra som "bildningsbok".
Citera
2014-04-10, 22:48
  #9
Medlem
slaeshs avatar
YouTube är din bästa vän!

Vad vill du lära dig?

På YouTube finns tusentals videoinspelade lektioner som ges av allt från ökända konspirationsteoretiker till högt aktade professorer i geopolitisk vetenskap på Harvard. Det är också ett bra sätt att hitta intressanta ämnen på som man senare kan fördjupa sig i vida bokläsning osv.

Mitt tips till dig är att börja med att söka på ett specifikt ämne + lecture.

Ett exempel är den geopolitiske teoretikern professor John Mearsheimer's beskrivning av Amerikansk utrikespolitik utifrån ett "realistiskt perspektiv"; https://www.youtube.com/watch?v=jwqqzh59sVo
Citera
2014-04-12, 01:57
  #10
Medlem
Chiropandras avatar
Jag tycker att du ska strunta i de svenska dagstidningarna helt och hållet. Det är bäst att köra på engelska tidskrifter som The Telegraph, Washington Post, (skit i NYT, ägs av Rupert Murdock och de skriver som FOX sänder) The Economist, The Scientific American... Beroende på vad du är intresserad av välj utifrån de bästa på engelska (jag antar att din engelska är ganska bra).

Komplettera sedan med wikipedia, NE och specialläs sedan om det du tycker om.

Vad tycker du ingår i allmänbildning, måste jag fråga?
Citera
2014-04-12, 01:59
  #11
Medlem
Chiropandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauvage

Grejen med allmänbildning är just att det tar lång tid att bygga upp och det finns ingen "quick fix" som gör att du på nolltid kan ta igen år av passivitet. Bara att börja läsa.

A och O i detta fall. Samt beror det på vad du anser vara allmänbildning. Får jag tillägga att mycket allmänbildning handlar också om att förstå samband och varför saker hände
Citera
2014-04-12, 21:00
  #12
Medlem
Neandertals avatar
Jag håller med Mikael. Börja följa nyheter regelbundet och komplettera med Wikipedia när det är något du inte förstår. Du kan skaffa ett litet anteckningsblock där du skriver ner saker du inte förstår, inte hört talas om eller länder du inte känner till, sedan kollar du upp dem på Wikipedia.

Börja med vanan att kolla upp exempelvis om du hör talas om ett land och inte vet vilket språk man talar där, vart landet ligger eller vad huvudstaden heter.

Här är ett jättebra spel om du vill lära dig geografi. Kör olika challenges på det här någon gång då och då så kommer du snart att ha väldigt bra koll på världskartan: http://www.travelpod.com/traveler-iq

Läs på eller kolla på dokumentärer om historia. TV4:s "Sveriges Historia" är helt OK och finns nog på Youtube eller Pirate Bay. Sök på Youtube på grejer som "world history documentary" eller liknande.

Att memorera länder samt viktiga historiska personer och ungefär under vilken tid de levde skapar ett bra "skelett" som du kan bygga på. De tjänar som referenspunkter att utgå ifrån och gör det lättare att minnas nya saker eftersom man kan sätta dem i ett sammanhang.

Jag förstår din situation. Jag var själv väldigt slö i skolan och gick ut gymnasiet med en mycket dålig allmänbildningsnivå. Sedan när jag kom upp i 22-23-årsåldern så började jag känna att det blev lite pinsamt i många situationer och jag kände mig ofta lite korkad och okunnig. Nu några år senare är det mycket, mycket bättre och även fast jag fortfarande har vissa kunskapsluckor så brukar jag vara en av de som har mest koll under ett samtal om politik eller så.

Det är lätt värt att bättra på sin allmänbildning lite och det kräver faktiskt inte sån särskilt stor ansträngning heller.

Mycket bra initiativ av dig. Spendera bara lite tid varje på att följa nyheter och inhämta ny kunskap så kommer det här att lösa sig finfint. När man lärt sig en del om världen så känns också nyheter och annat mer relevant, så att det blir roligare och känns mer intressant. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback