Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 23:19
  #1
Medlem
anonymouslys avatar
Tjena!

Hur räknar ni ut kcal behovet vid deff? Kör ni kroppsvikt utan fett(lean bodyweight) eller den vikt ni ligger på? Att räkna ut kcal behovet på kroppsvikt utan fett är det dåligt?

Te.x jag: Väger 90kg just nu. Med fett hamnar jag på ca 2200kcal.
Kcal behov på kroppsvikt utan fett(70kg) och hamnar på ca 1800kcal.


Vilket ska jag ta?
Citera
2014-04-08, 23:23
  #2
Medlem
tj.s avatar
Det är din totala kroppsvikt som är intressant, inte enbart LBM.
Citera
2014-04-08, 23:48
  #3
Medlem
autologs avatar
Som sagt total kroppsvikt, det svåra är att hitta rätt aktivitetsfaktor i ekvationen.
Citera
2014-04-09, 00:03
  #4
Medlem
borojs avatar
Du har väl någon aning om hur mycket du maintainar på? Annars så uppskatta en kalorimängd som du följer strikt i 2 veckor samt mäter morgonvikt och efter det så kan du utvärdera resultatet och justera kaloriintaget till ~500 under maintenance som du gradvis ökar efter behov.
Citera
2014-04-09, 00:15
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Tjena!

Hur räknar ni ut kcal behovet vid deff? Kör ni kroppsvikt utan fett(lean bodyweight) eller den vikt ni ligger på? Att räkna ut kcal behovet på kroppsvikt utan fett är det dåligt?

Te.x jag: Väger 90kg just nu. Med fett hamnar jag på ca 2200kcal.
Kcal behov på kroppsvikt utan fett(70kg) och hamnar på ca 1800kcal.


Vilket ska jag ta?
Fettlös muskelmassa är det du ska underhålla, så räkna efter det om du vill veta vad som är minimum att äta. Problemet är att många underskattar sin fettvikt, och det blir för högt ändå. Men det verkar inte du har gjort, snarare tvärtom. 1800kcal låter lite, om du inte ser det som ett underskott.
Citera
2014-04-09, 00:16
  #6
Medlem
Huffensfuffenss avatar
.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback