Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-03, 23:08
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Tänk på att rusofobin kan leda till vansinne. Det hände ministern James Forrestal som skrek "Ryssen kommer!" och begick självmord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Forrestal
Tror du har missförstått det hela. Det är oftast friska ryssar som hamnar på psyket om man kritiserar regimen. Så var det under kommunismen och så är det tyvärr även nu om än på ett ännu mer raffinerat sätt. Det är ju inte för inte som republikanerna, ja förutom Trumpen förstås, kallar Putin för mördare. Russfobi är därmed ett friskhetstecken enligt vedertagna västliga begrepp.
Citera
2017-06-03, 23:52
  #146
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror du har missförstått det hela. Det är oftast friska ryssar som hamnar på psyket om man kritiserar regimen. Så var det under kommunismen och så är det tyvärr även nu om än på ett ännu mer raffinerat sätt. Det är ju inte för inte som republikanerna, ja förutom Trumpen förstås, kallar Putin för mördare. Russfobi är därmed ett friskhetstecken enligt vedertagna västliga begrepp.

Det är en paranoidal psykos när man ser ryska hackers överallt dvs saker som inte finns, man tror på vanföreställningarna som man skapat själv, det är psykiatrin som borde ta hand om såna som lider av rusofobi, såna människor borde tvångsvårdas, inte jobba inom politik
Citera
2017-06-06, 23:36
  #147
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du får gärna skriva om "tre-lagers metoden" i tråden eller PM:a den till mig. Jag är nyfiken och vill gärna lära mig någonting nytt. Annars så tycker jag att den ryska psyop är ganska klantig. Men det förstås: Det som hamnar under min radar, det är det jag verkligen oroar mig för.

Jag har tid om några dagar. Skickar dig ett PM. Om du är enig i observationerna och min bedömning, kan jag slänga upp det i tråden. Jag har endast anmärkt det privat och har inte framlagt det för meningsmotståndare, så jag vet inte om jag slarvar och cherrypickar. Ska testa ge ett konkret exempel så du kan kolla efter själv (och sen kan du testa kolla nyhetsflödet och se om det stämmer in generellt). Sen ska jag försöka indikera hur jävla fundamentalt den sortens teknik påverkar en mottaglig persons verklighetsuppfattning samt peka på några stora händelser som antagligen har bidragit till konstruktionen av en massiv och succesfull psyopsoperation. Det är riktigt deprimerande, och om jag har rätt så är vi illa ute. Som tur är verkar folk vakna upp litegrann, men det verkar inte finnas något recept till att motverka det helt. Logiken och princippen bakom den sortens psykologiska påverkning tillsammans med läget genom senaste åren gör att väst står över för en riktigt stor utmaning, och jag vet inte om det finns tillräckligt medvetande blandt beslutningstagare om hur stor en grej det egentligen är. Det handlar inte bara om sofistikerat propaganda men om fundamental kontroll över social kognition inom vissa strategisk viktiga grupperingar. Ska se om jag kan knyta an det mer specifikt till ämnet i tråden bara. Det är egentligen ganska så centralt, då man verkligen inte kan börja ta del av den disseminerade informationen om man inte är med på hur leken ska lekas. Men det måste göras en rad problematiska antaganden kring strategiska mål osv. innan man får ett sätt att tolka materialet, och där kan jag verkligen inte bidra. Så jag kan inte komma bortom de två officiella berättelserna (din vs. Tverkstoys t.ex.), utan kan endast visa hur ens verklighetsuppfattning är helt fundamentalt knytet ihop med vilka bakgrundantaganden man gör, och hur ryssiska psyops effektivt planterar ett sätt av såna antaganden kring västmakternas intressen osv. Ifall ryssland bara vill meddela sanningen, t.ex., så står och faller validiteten av deras psyopsberättelse på deras intel. Men om dom har andra motiv och intressen, så ändrar det helt tolkningen av vad dom håller på med. Sen handlar det om att tillskriva rätt intressen osv. till väst för att sortera skit från kanel. Så jag kan endast berätta lite om maskineriet och hur det (enligt mig) fungerar. Och jag har endast samlat ihop enstaka cases som framvisar det tydligt.
Citera
2017-06-07, 14:59
  #148
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag har tid om några dagar. Skickar dig ett PM. Om du är enig i observationerna och min bedömning, kan jag slänga upp det i tråden. Jag har endast anmärkt det privat och har inte framlagt det för meningsmotståndare, så jag vet inte om jag slarvar och cherrypickar. Ska testa ge ett konkret exempel så du kan kolla efter själv (och sen kan du testa kolla nyhetsflödet och se om det stämmer in generellt). Sen ska jag försöka indikera hur jävla fundamentalt den sortens teknik påverkar en mottaglig persons verklighetsuppfattning samt peka på några stora händelser som antagligen har bidragit till konstruktionen av en massiv och succesfull psyopsoperation. Det är riktigt deprimerande, och om jag har rätt så är vi illa ute. Som tur är verkar folk vakna upp litegrann, men det verkar inte finnas något recept till att motverka det helt. Logiken och princippen bakom den sortens psykologiska påverkning tillsammans med läget genom senaste åren gör att väst står över för en riktigt stor utmaning, och jag vet inte om det finns tillräckligt medvetande blandt beslutningstagare om hur stor en grej det egentligen är. Det handlar inte bara om sofistikerat propaganda men om fundamental kontroll över social kognition inom vissa strategisk viktiga grupperingar. Ska se om jag kan knyta an det mer specifikt till ämnet i tråden bara. Det är egentligen ganska så centralt, då man verkligen inte kan börja ta del av den disseminerade informationen om man inte är med på hur leken ska lekas. Men det måste göras en rad problematiska antaganden kring strategiska mål osv. innan man får ett sätt att tolka materialet, och där kan jag verkligen inte bidra. Så jag kan inte komma bortom de två officiella berättelserna (din vs. Tverkstoys t.ex.), utan kan endast visa hur ens verklighetsuppfattning är helt fundamentalt knytet ihop med vilka bakgrundantaganden man gör, och hur ryssiska psyops effektivt planterar ett sätt av såna antaganden kring västmakternas intressen osv. Ifall ryssland bara vill meddela sanningen, t.ex., så står och faller validiteten av deras psyopsberättelse på deras intel. Men om dom har andra motiv och intressen, så ändrar det helt tolkningen av vad dom håller på med. Sen handlar det om att tillskriva rätt intressen osv. till väst för att sortera skit från kanel. Så jag kan endast berätta lite om maskineriet och hur det (enligt mig) fungerar. Och jag har endast samlat ihop enstaka cases som framvisar det tydligt.

Är det en forskning som du håller på med? Vad är din frågeställning/fenomen?
Citera
2017-06-13, 23:41
  #149
Medlem
mvagrippas avatar
Ryska diplomater bedriver subversiv verksamhet i Moldavien. Inget vi får läsa om i svensk press.

http://www.reuters.com/article/us-mo...-idUSKBN1941DA
Citera
2017-06-14, 01:46
  #150
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ryska diplomater bedriver subversiv verksamhet i Moldavien. Inget vi får läsa om i svensk press.

http://www.reuters.com/article/us-mo...-idUSKBN1941DA

Det är väl ett rent inbördespolitiskt psykos som pågår i Moldavien efter Dodons valseger. En ny president och en gammal parlament, det blir ett "upphängsläget", men det kommer att lösa sig med tiden. Moldavisk ekonomi kan inte överleva utan rysk marknad. EU tydligen inte är intresserad av moldavska äpplen.
Citera
2019-07-17, 14:50
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Vill förtydliga lite. Vilka bryr sig egentligen om Rysslands grannar, förutom de själva? Ingen! Stormakterna, framför allt USA har annat att tänka på. Obama vill inte gå till historien som den som drog in USA i ett europeiskt storkrig. Eller nåt annat krig heller för den delen, se på Syrien och Libyen. Storbritannien vill heller inte gå i krig för massa småländer borta i Europa nånstans. Frankrike har fullt upp med att höja sina skatter. Tyskland ska vi inte tänka på i sammanhanget. Fortfarande 70 år efter andra världskriget är man inte berett att gå i krig. Det skulle vara om Ryssland stod vid tyska gränsen men det kommer inte att ske. Återstår alltså länderna som har sovjetväldet i färskt minne. Främst f.d. sovjetrepubliker men också resterande länder som fanns bakom järnridån. Baltikum är omöjligt att försvara mot Ryssland. När Ryssland har etablerat sig som internationell paria kan man lika gärna ta baltikum för ingen kan försvara det militärt. Här skulle jag också vilja ta med Gotland eftersom Sverige inte kan och vill försvara det. Sverige kan skicka några flygplan till ryska gränsen för att protestera men de blir nerskjutna, bomber har man inte. Baltikum inklusive Gotland kan alltså inte försvaras. Förmodligen bereder man sig just nu i Litauen på gerillaverksamhet liknande den man hade ända in på 60-talet.
De som kan försvara sig och även vill det är förmodligen de större länderna från f.d. östblocket. Polen, Ungern, Slovakien, Rumänien och Finland. Dessa håller antagligen på med sonderingar med varandra och slipar på de krigsplaner som säkert finns sedan ett antal år tillbaka. Vi vet att Ungern inte tar skit av någon och vi vet att både polacker och finnar är mycket medvetna om sin självständighet. Hur är det med Bulgarien och Serbien, vill de hjälpa sina ortodoxa bröder i Moskva? Vad är Turkiets inställning?

Jävligt smart. Men helt fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback