Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 17:01
  #1
Medlem
Tycker mig överallt se folk använda dessa två ord som om dom vore synonyma. Men betyder dom verkligen samma sak? Såvitt jag vet så har orden dessa betydelser:

Moral handlar om vilka handlingar som är rätt och fel/vad man bör göra.

Värderingar anger vad man tycker att olika saker är värt.

Men bara för att någonting är värt mycket så betyder ju det inte nödvändigtvis att man bör eftersträva det och att det är moraliskt rätt. Och således borde inte dessa två ord kunna användas synonymt.

En homosexuell kanske tycker att bögsex är bland det mest värdefulla som finns därför att han njuter så mycket av det, bögsex är således en av hans högsta värderingar. Men samtidigt så kanske denna bög är kristen och kristendomen säger ju att man inte bör ha homosex därför att det är fel och således så kommer hans värderingar alltså inte att ligga i samklang med hans moral.

Moral och värderingar borde alltså vara olika saker och behöver inte ligga i linje med varandra, men ändå sitter folk och säger att det är samma sak.

Ett exempel på när folk använder dessa två ord synonymt är när dom ska hålla på och snacka värdegrund vilket verkar vara så populärt nu för tiden. Men dessa värdegrund-diskussioner är ju alldeles uppenbart en diskussion om moral snarare än en diskussion om vilka saker vi värderar men ändå så kallas dessa diskussioner just värdegrund. Tycker att ett bättre ord hade varit etisk grund eller något liknande.

Är det något som jag inte har förstått? Betyder orden moral och värderingar egentligen samma sak?
Citera
2014-04-08, 17:52
  #2
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Tycker mig överallt se folk använda dessa två ord som om dom vore synonyma. Men betyder dom verkligen samma sak? Såvitt jag vet så har orden dessa betydelser:

Moral handlar om vilka handlingar som är rätt och fel/vad man bör göra.

Värderingar anger vad man tycker att olika saker är värt.

Men bara för att någonting är värt mycket så betyder ju det inte nödvändigtvis att man bör eftersträva det och att det är moraliskt rätt. Och således borde inte dessa två ord kunna användas synonymt.

En homosexuell kanske tycker att bögsex är bland det mest värdefulla som finns därför att han njuter så mycket av det, bögsex är således en av hans högsta värderingar. Men samtidigt så kanske denna bög är kristen och kristendomen säger ju att man inte bör ha homosex därför att det är fel och således så kommer hans värderingar alltså inte att ligga i samklang med hans moral.

Moral och värderingar borde alltså vara olika saker och behöver inte ligga i linje med varandra, men ändå sitter folk och säger att det är samma sak.

Ett exempel på när folk använder dessa två ord synonymt är när dom ska hålla på och snacka värdegrund vilket verkar vara så populärt nu för tiden. Men dessa värdegrund-diskussioner är ju alldeles uppenbart en diskussion om moral snarare än en diskussion om vilka saker vi värderar men ändå så kallas dessa diskussioner just värdegrund. Tycker att ett bättre ord hade varit etisk grund eller något liknande.

Är det något som jag inte har förstått? Betyder orden moral och värderingar egentligen samma sak?

Värdering hör väl ihop med olika saker och situationer medans moral är lite mer regler och principer
Citera
2014-04-09, 15:37
  #3
Medlem
Någon som kan ge definitionen/klargöra skillnaden mellan dessa fyra ord:

värde

värdering

värdeutsaga

moral

Ingen som klarar det i ett filosofi-forum?
Citera
2014-04-14, 01:05
  #4
Medlem
Subkulturs avatar
Värde = ett tings betydelse som ligger utanför tinget i sig (?)
Värdering = processen då man söker ett tings betydelse (?)
Värdeutsaga = "den här tavlan är vacker" (?)
Moral = flera värderingar som skapar principer för vad man anser är rätt och fel (?)

Nu sitter jag mest och gissar.
Citera
2014-04-14, 02:35
  #5
Medlem
Moralen kan vara naturlig och då finns det ingen som värderar.
Moralen är då en egenskap i naturen och har ett egenvärde.

Kanske det är självklart att om man skadar någon så är det negativt och fel.
Det krävs ingen värdering för att avgöra det.

Kanske det är tvärtom, att det alltid måste finnas någon som värderar.
och att moralen byggs upp av våra värderingar.
__________________
Senast redigerad av peertop 2014-04-14 kl. 02:53.
Citera
2014-04-15, 09:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subkultur
Värde = ett tings betydelse som ligger utanför tinget i sig (?)
Värdering = processen då man söker ett tings betydelse (?)
Värdeutsaga = "den här tavlan är vacker" (?)
Moral = flera värderingar som skapar principer för vad man anser är rätt och fel (?)

Jag håller med ovanstående inlägg i att moral är en eller flera principer som skapats ur en eller flera samlingar värderingar. För övrigt kan man väl säga att vad som är rätt eller fel är en värdering. Det är vad jag menar med värdering ur ett moraliskt perspektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback