Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-09, 19:50
  #25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Å en annan sak. Jag kan inte bevisa nåt för dig.

I så fall är det bäst om du helt slutar ens att insinuera skyggan av "bevis".

Citat:
Jag kan inte bevisa något för din typ av ateister.

Och det finns typer av ateism, du kan presentera "bevis" för; vilka är dessa?
Citera
2014-04-10, 22:32
  #26
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Varför skulle inte jorden vara helvettet? Adam och Evas straff var ju att leva på jorden. Och vi deras avkommor söker dessa världsliga begär. Otroligt naivt eftersom dessa begär är en typ av straff. Nu snackar jag mycket metaforik.
Helvetet beskrivs ju ofta som evig lidelse. Helvetet bebos av demoner, däribland djävulen. Vem är demonerna och vem är djävulen på jorden? Jag har skrivit det förut. Buddha besegrade Mara och förstod att Mara var en del av han själv och blev upplyst. Jesus besegrade djävulen i öknen. Slå ihop det och djävulen = mara. Djävulen är egot. Demon = den som slavisk lyder egot? Jag vet inte. Jag har än så länge ingen teori om vad en demon är.

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Började tänka, att om nu Gud finns. Varför bryr han sig bara om människorna i mellanöstern? Varför brydde han sig inte om t.ex indiannfolken i Amerika eller i Indien eller i Australien. Då läste jag någon vers i Koranen där det stod att förutom alla dessa profeter som vi har blivit "familiar with" i våra böcker. Du vet Moses, Noa, Jesus et.c så har han skickat över 25.000 andra människor till olika folkgrupper under olika tider. Då drog jag parallellen med Brahman och Gud. Det finns så många likheter att det är helt sjukt. Varför skulle inte Gud ha skickat t.ex Ghandi till människorna också? Gud kanske vägleder människor på olika sätt. Sen väljer dom själva om dom vill bli vägledda eller inte.
Varför skulle just Gud sända ut dem? Varför inte t.ex Vishnu? Sedan om vi alla är en avbild av Gud, är vi då alla Gud? Det betyder ju att Gud alltid skickar ner sig själv. Vishnu skickade avatarer av sig själv. T.ex Krishna och Buddha.

Inom Mahayanabuddhismen så stannar Bodhisattvas i samsara för att rädda andra. Kan Ghandi ha varit en Bodhisattva?
Citera
2014-04-10, 22:38
  #27
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Helvetet beskrivs ju ofta som evig lidelse. Helvetet bebos av demoner, däribland djävulen. Vem är demonerna och vem är djävulen på jorden? Jag har skrivit det förut. Buddha besegrade Mara och förstod att Mara var en del av han själv och blev upplyst. Jesus besegrade djävulen i öknen. Slå ihop det och djävulen = mara. Djävulen är egot. Demon = den som slavisk lyder egot? Jag vet inte. Jag har än så länge ingen teori om vad en demon är.

Jag tycker detta kan jämföras med vad vi kallar döden, jag har kommit underfund i mitt eget utforskande om mig själv att jag "är" döden eller att döden är en del av mig, dock ska jag absolut inte göra några påståenden om att jag är upplyst, för det vet jag inte, har inget att jämföra med faktiskt.

Är det en dålig jämförelse?
Citera
2014-04-10, 23:04
  #28
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag tycker detta kan jämföras med vad vi kallar döden, jag har kommit underfund i mitt eget utforskande om mig själv att jag "är" döden eller att döden är en del av mig, dock ska jag absolut inte göra några påståenden om att jag är upplyst, för det vet jag inte, har inget att jämföra med faktiskt.

Är det en dålig jämförelse?
Enligt kristen tradition så har vi två änglar. En god och en ond. Den onda ängels uppgift är att leda oss in i döden. Om vi förvandlar den onda ängeln till Mara/djävulen, dvs egot, så är det ego som leder oss in i döden. Om vi ser så, så är din jämförelse inte fy skam faktiskt. Då finns ju döden i högsta grad inom oss.
Citera
2014-04-10, 23:08
  #29
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Enligt kristen tradition så har vi två änglar. En god och en ond. Den onda ängels uppgift är att leda oss in i döden. Om vi förvandlar den onda ängeln till Mara/djävulen, dvs egot, så är det ego som leder oss in i döden. Om vi ser så, så är din jämförelse inte fy skam faktiskt. Då finns ju döden i högsta grad inom oss.

Jo det var ungefär så jag tänkte, nu är jag dock inte kristen utan har ett germansk hedendoms(kt) tro-system, men det spelar nog ingen större roll i sammanhanget.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback