Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-08, 15:48
  #1
Medlem
Dallas-Texass avatar
Stötte på ett citat av Gotthold Ephraim Lessing häromdagen som verkligen fick mig att förstå syftet med människans tillvaro här i livet och varför Gud skapade oss, samt varför det finns inga "ateisitiska"(materialistiska, konkreta) bevis på varför Gud finns.

"Om Gud höll i sin högra hand all sanning och i sin vänstra endast den aldrig slumrande driften att söka sanningen, om också med tillägg att alltid och evigt ta miste, och sa till mig: välj! så grep jag med ödmjukhet hans vänstra hand och sa: Fader, giv! Den rena sanningen är ju dock för dig allena."

Där mina damer och herrar, har ni det finaste, mest perfekta beviset på varför vi människor är skapade samt varför ingen religion, vetenskapsman eller filosof kan säga att dom har mer rätt än någon annan. P.g.a att all sanning och vetenskap hör till Gud. Det enda vi människor kan göra är att söka mer kunskap. Det är våran rätt i världen. Ingen av oss kan den fullständigt eller kommer någonsin kunna den. Men vi har rättan att alltid söka den och vi kommer alltid få mer av den. Ju längre mänskligheten lever.

Finns en grym vers i t.ex Koranen som jag önskade alla trångsynta muslimer läste om och om igen. I sura Taha (Koranen 20:115) "säger" Gud till, Mohammed att säga hela tiden. "O Lord, Increase my Knowledge"

Därför är t.ex islamism aldrig sann, eftersom Gud säger i deras bok att dom alltid ska försöka söka efter kunskap. Vad gör islamister? Jo dom lever i 1400 år tillbaka i tiden. Försöker efterlikna araberna på den tiden. Snackar om erövringar som om dom kan erövra med häst och svärd fortfarande. Dom är ett typiskt exempel på människor som inte säger "Oh Lord, Increase my knowledge".

Sen har extrema kristna och judar också som är nästan exakt likadana. Helt dogmatiska människor som har stängt sina hjärnor och bara accepterat en viss sanning. Vilken sanning då säger jag? Det finns inga klara sanningar. All sanning tillhör Gud. Ingen religion ska kunna brösta upp sig som den fullständiga sanningen.

Sen har vi ateister. Dom mest trångsynta av dom alla egentligen. Ateister är en typisk folkgrupp som argumenterar endast för att argumentera. Dom har stängt av all andligt från deras hjärtan och lagt en "biologisk" stämpel på allting. Finns inget förutom det konkreta. Hatar all möjlig filosofi. Dogmater dom med.


Sen finns det folk som älskar att filosofera och söker ataraxxia. Dom kan alltid på något sätt hitta ett samband mellan Gud och vetenskap. Dom är oftast flummiga i folks ögon. Men jag tror det är dom som Gud älskar mest. Dom sökande. Dom som alltid och alltid söker. Dom som är ateister ena dagen för att kunna vara dom mest religiösa andra dagen. Dom som söker efter kunskap med hjärta och vilja. Inte bara för att stärka sin tro eller sekt eller grupp.

Vad tycker ni då? Är jag helt ute och cyklar egentligen? Tror ni inte att det är just det Gud vill om han finns. Att vi ska söka varandra o lära oss av varandra. Det är därför vi är så himla olika i allt. Inte för att skilja på oss hela tiden och brösta upp oss som om det är vi som är bäst hela tiden.
Citera
2014-04-08, 15:56
  #2
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Vad tycker ni då? Är jag helt ute och cyklar egentligen? Tror ni inte att det är just det Gud vill om han finns. Att vi ska söka varandra o lära oss av varandra. Det är därför vi är så himla olika i allt. Inte för att skilja på oss hela tiden och brösta upp oss som om det är vi som är bäst hela tiden.
Ja du är ute och cyklar. Klart man skulle välja höger hand. Man söker ju för att finna. Om man inte söker för att finna utan är nöjd med att inte finna borde man inte heller söka, det är ju slöseri med tid att sträva efter något man inte vill ha. Man borde istället sätta sig ned, vara lugn.
Citera
2014-04-08, 16:01
  #3
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja du är ute och cyklar. Klart man skulle välja höger hand. Man söker ju för att finna. Om man inte söker för att finna utan är nöjd med att inte finna borde man inte heller söka, det är ju slöseri med tid att sträva efter något man inte vill ha. Man borde istället sätta sig ned, vara lugn.


Men du verkar ju inte förstå någonting. Så det är ingen idé jag lägger på dig egentligen men ska försöka en gång iaf.


Det finns ingen som kan den rena sanningen. Ingen. Folk försöker, har försökt och kommer alltid försöka. Men ingen kommer hitta den. Den tillhör Gud. Vi kan närma oss. Det gör vi hela tiden. Men ju mer vi vet, desto mindre vet vi. Fråga vilken vetenskapsman somhelst i världen. Dom kommer alltid säga till dig att ju mer dom tror sig veta, desto mindre vet dom egentligen. Och det är det som alltid har varit charmen bland filosofer och stora tänkare. Simpla Iphone-generation människor som du antagligen är, kan inte förstå sig på detta.
Citera
2014-04-08, 16:06
  #4
Medlem
Soulflowers avatar
"Det mest perfekta beviset" på varför vi är skapade är ett 300 år gammalt citat?
Den här "rena sanningen" du pratar om, vad innebär den mer konkret?
Citera
2014-04-08, 16:14
  #5
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
"Det mest perfekta beviset" på varför vi är skapade är ett 300 år gammalt citat?
Den här "rena sanningen" du pratar om, vad innebär den mer konkret?


Lessings är bara en av många filosofer, vetenskapsmän som har fattat grejen. Det var bara ett rättfärdigt citat på allt jag har tänkt i mitt liv.

Den rena sanningen tillhör Gud allena. Den rena sanning kan vara allt från om det finns liv på andra galaxer till hur nästan alla arter på jorden lyckas nästan leva i symbios förutom människan. Som ska framstå som den mest utvecklade arten med en hjärna. Massa saker som vi egentligen inte vet någonting om. Många ateister försöker förklara det med att allt hände av en slump. Att det inte finns någon mening med allt. Utan det är bara för att det är. Att allt vi är idag hände av en ren slump. Räkna bara oddsen på att du skulle finnas t.ex. Haha..

Sen har vi religiösa människor som försöker förklara allt det med att det är en enda bok som ska berätta för dom all sanning i livet.

Finns flera exempel.
Citera
2014-04-08, 16:26
  #6
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Stötte på ett citat av Gotthold Ephraim Lessing häromdagen som verkligen fick mig att förstå syftet med människans tillvaro här i livet och varför Gud skapade oss, samt varför det finns inga "ateisitiska"(materialistiska, konkreta) bevis på varför Gud finns.

"Om Gud höll i sin högra hand all sanning och i sin vänstra endast den aldrig slumrande driften att söka sanningen, om också med tillägg att alltid och evigt ta miste, och sa till mig: välj! så grep jag med ödmjukhet hans vänstra hand och sa: Fader, giv! Den rena sanningen är ju dock för dig allena."

Där mina damer och herrar, har ni det finaste, mest perfekta beviset på varför vi människor är skapade samt varför ingen religion, vetenskapsman eller filosof kan säga att dom har mer rätt än någon annan. P.g.a att all sanning och vetenskap hör till Gud. Det enda vi människor kan göra är att söka mer kunskap. Det är våran rätt i världen. Ingen av oss kan den fullständigt eller kommer någonsin kunna den. Men vi har rättan att alltid söka den och vi kommer alltid få mer av den. Ju längre mänskligheten lever.

Finns en grym vers i t.ex Koranen som jag önskade alla trångsynta muslimer läste om och om igen. I sura Taha (Koranen 20:115) "säger" Gud till, Mohammed att säga hela tiden. "O Lord, Increase my Knowledge"

Därför är t.ex islamism aldrig sann, eftersom Gud säger i deras bok att dom alltid ska försöka söka efter kunskap. Vad gör islamister? Jo dom lever i 1400 år tillbaka i tiden. Försöker efterlikna araberna på den tiden. Snackar om erövringar som om dom kan erövra med häst och svärd fortfarande. Dom är ett typiskt exempel på människor som inte säger "Oh Lord, Increase my knowledge".

Sen har extrema kristna och judar också som är nästan exakt likadana. Helt dogmatiska människor som har stängt sina hjärnor och bara accepterat en viss sanning. Vilken sanning då säger jag? Det finns inga klara sanningar. All sanning tillhör Gud. Ingen religion ska kunna brösta upp sig som den fullständiga sanningen.

Sen har vi ateister. Dom mest trångsynta av dom alla egentligen. Ateister är en typisk folkgrupp som argumenterar endast för att argumentera. Dom har stängt av all andligt från deras hjärtan och lagt en "biologisk" stämpel på allting. Finns inget förutom det konkreta. Hatar all möjlig filosofi. Dogmater dom med.


Sen finns det folk som älskar att filosofera och söker ataraxxia. Dom kan alltid på något sätt hitta ett samband mellan Gud och vetenskap. Dom är oftast flummiga i folks ögon. Men jag tror det är dom som Gud älskar mest. Dom sökande. Dom som alltid och alltid söker. Dom som är ateister ena dagen för att kunna vara dom mest religiösa andra dagen. Dom som söker efter kunskap med hjärta och vilja. Inte bara för att stärka sin tro eller sekt eller grupp.

Vad tycker ni då? Är jag helt ute och cyklar egentligen? Tror ni inte att det är just det Gud vill om han finns. Att vi ska söka varandra o lära oss av varandra. Det är därför vi är så himla olika i allt. Inte för att skilja på oss hela tiden och brösta upp oss som om det är vi som är bäst hela tiden.

Ja exakt så tror jag med. Gud vet vad han gör och varför! Och vi försöker endast slå varandra intellektuellt och tror att det är det viktigaste. Ingen vetenskapsman kan säga helt klart att så här är det med Gud och ingen egentligen utan det är en stark tro man har inom sig som känns mest tryggt med Gud för mig i alla fall. Sedan kan jag filosofera fram och tillbaka ändå. Går inte i kyrkan heller, utan har en personlig tro. ibland får jag för mig att Gud sitter där någonstans och skrattar åt mig, ibland skäller jag på Gud och ibland tackar jag och ber om att skydda mina nära och kära. En trygghet och min sanning. Jag vill tro på Gud och ibland är jag feg och törs inte stå för det men jag har blivit mycket starkare i det. Nu kan jag i alla fall säga jo jag tror att Gud finns. Men jag predikar inte om det och sådant. Det hoppas jag gud förstår också. Jag skulle inte vara en bra predikant eftersom jag svär och har mig. Men jag försöker vara som Gud vill ha mig.
Citera
2014-04-08, 16:27
  #7
Medlem
Soulflowers avatar
Du har ju redan klassificerat mig som en av de mest trångsynta med avstängd andlighet som argumenterar bara för argumentationens skull, men jag ser ändå inte något svar på varför en påstådd gud skulle skapat oss. För att ge oss ett val där han redan visste utgången?

Vad säger att vi inte är skapade av kosmos som ett sätt att lära sig mer om och förstå sig självt som bl.a. Brian Cox och Carl Sagan nämnt?
Citera
2014-04-08, 16:31
  #8
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Men du verkar ju inte förstå någonting. Så det är ingen idé jag lägger på dig egentligen men ska försöka en gång iaf.


Det finns ingen som kan den rena sanningen. Ingen. Folk försöker, har försökt och kommer alltid försöka. Men ingen kommer hitta den. Den tillhör Gud. Vi kan närma oss. Det gör vi hela tiden. Men ju mer vi vet, desto mindre vet vi. Fråga vilken vetenskapsman somhelst i världen. Dom kommer alltid säga till dig att ju mer dom tror sig veta, desto mindre vet dom egentligen. Och det är det som alltid har varit charmen bland filosofer och stora tänkare. Simpla Iphone-generation människor som du antagligen är, kan inte förstå sig på detta.
Nej jag förstår precis, men det hindrar ju inte att man söker för att finna. Man söker inte för att söka. Att man inte kommer att finna det slutgiltiga svaret betyder inte att man inte vill ha det.

Som sagt, fråga vilken vetenskapsman som helst, om han kunde få den slutgiltiga sanningen i det han forskar om, det går ju som sagt inte men om det gick, skulle han då ta det, eller skulle han ignorera det och fortsätta forska trots att han vet att svaret är inom räckhåll?

Dessutom lever människan i symbios med en hel massa livsformer, allt från våra tarmbakterier som vi förser med mat och som i gengäld bryter ner den maten så att vi kan få ut näringsämnen, till grisar som vi förser med mat och husrum och som i gengäld blir julskinka. Att vi dessutom skapar många av dessa livsformers existens (t.ex. grisarna) hör inte till saken.
Citera
2014-04-08, 16:31
  #9
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja exakt så tror jag med. Gud vet vad han gör och varför! Och vi försöker endast slå varandra intellektuellt och tror att det är det viktigaste. Ingen vetenskapsman kan säga helt klart att så här är det med Gud och ingen egentligen utan det är en stark tro man har inom sig som känns mest tryggt med Gud för mig i alla fall. Sedan kan jag filosofera fram och tillbaka ändå. Går inte i kyrkan heller, utan har en personlig tro. ibland får jag för mig att Gud sitter där någonstans och skrattar åt mig, ibland skäller jag på Gud och ibland tackar jag och ber om att skydda mina nära och kära. En trygghet och min sanning. Jag vill tro på Gud och ibland är jag feg och törs inte stå för det men jag har blivit mycket starkare i det. Nu kan jag i alla fall säga jo jag tror att Gud finns. Men jag predikar inte om det och sådant. Det hoppas jag gud förstår också. Jag skulle inte vara en bra predikant eftersom jag svär och har mig. Men jag försöker vara som Gud vill ha mig.


Jag och du är exakt likadana i vårt sätt att se Gud. Fan vad härligt med en till. Hade människor sett Gud som oss genom alla dessa år sen Abraham kom och personifierade Gud i Babylonien för 8000 år sedan så hade inte alla dessa krig skett. Men människor har skändat i Guds namn länge och det är därför människor som dig och mig har ingen gemenskap någonstans i den här dumma skalan som har gjorts. Vi tillhör varken dem extrema religiösa eller dom ateistiska och därför har vi svårt att hitta någonstans i början. Men fortsätter man söka Gud med en sann vilja och utan att ha något att vinna på det. Så hittar man honom.

http://www.youtube.com/watch?v=opncVf-eKec

Hahaha här har du Eddie Griffin. Han gör en liten parodi på allting men verkligen är vettig i det han säger.
Citera
2014-04-08, 16:41
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas-Texas
Där mina damer och herrar, har ni det finaste, mest perfekta beviset på varför vi människor är skapade samt varför ingen religion, vetenskapsman eller filosof kan säga att dom har mer rätt än någon annan. P.g.a att all sanning och vetenskap hör till Gud.

Varför skulle nån försöka motbevisa dig? Bevisbörden är din.
Citera
2014-04-08, 16:57
  #11
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Du har ju redan klassificerat mig som en av de mest trångsynta med avstängd andlighet som argumenterar bara för argumentationens skull, men jag ser ändå inte något svar på varför en påstådd gud skulle skapat oss. För att ge oss ett val där han redan visste utgången?

Vad säger att vi inte är skapade av kosmos som ett sätt att lära sig mer om och förstå sig självt som bl.a. Brian Cox och Carl Sagan nämnt?


Varför skulle inte denna kosmos vara Gud? Vi måste sluta "förkroppsliga" Gud och ge han mänskliga attributer. Hinduisterna har ett skönt sett att se på det.

Deras Gud är "Brahman" och den är den yttersta verkligheten, den högsta och fullständigt oförståeliga gudomen, utanför tid och rum, utan namn, kön, form eller personlighet.
Alla människor har en själ vid namn "atman". Atman är ursprungligen en del av Brahman och atman största vilja och önskan är att en dag nå tillbaka till Brahman när dess mänskliga form har dött. För att kunna göra det måste man vara en god människa, som varken skadar eller baktalar, varken stjäl eller dödar et.c et.c. Det heter med andra ord att ha en bra kharma. Har man en dålig kharma, d.v.s att man gör tvärtemot ovanstående saker så återföds man igen. Kanske till någon häst eller någon blomma. Man återföds iaf tills man har skött sig bra och skaffat sig en värdig kharma nog att komma tillbaka till Brahman.

Låter det inte likt något annat? Låt oss titta på det abrahimitska sättet att se på det hela. Man är skapad som Guds avbild, man ska inte skada, baktala, stjäla eller döda. Man ska vara god mot människor et.c. Gör man det så hamnar man nära Gud, i paradistet. Gör man inte det, hamnar man i helvettet för att straffas och renas tills man är ren nog att komma in i paradiset. Enligt mig personligen så är dom sätten kraftigt lika varandra.

Sen kommer frågan. Vad tjänar Gud på allt detta? Varför ska vi människor gå genom svårigheter? Varför plågas vi av alldagliga saker och begär? Varför dör våra närstående? Varför finns det så många naturkatastrofer? Det finns ju så många argument som visar att "shit, om Gud nu verkligen finns, hur elak och ond är han inte då?. Varför låter han mig gå genom alla dessa svårigheter? Till vilket pris? Är han sadist?"

Enkla svar på allt detta. Jag är en filosof. Eller åtminstone ser mig som det. Och eftersom jag gör det, så kan jag inte beskriva ondska som något som finns. Ond är precis som orden stor och liten. Dom beskriver en viss sak ur en synvinkel men är inte tillräckligt med information. Låt mig ge några exempel.
Jordklotet är stort. Jämfört med vad? Jämförd med månen, jämfört med en vattenmelon et.c. Men jorden är också liten. Jämfört med vad? Jämfört med Solen och t.ex Jupiter. Ett till exempel. Om jag blir huggen av en giftig orm. Då är giftet farligt och ont för mig. Men är giftet farligt och ont för själva ormen? Nej, den är kanske t.o.m nödvändig.

Dr. Adnan Ibrahim. En doktor i historia och religion i Wiens universitet i Österrike. En muslimsk sådan. En mycket duktig sådan förklarar det på bästa möjliga sätt i den här videon. Människor som han är faktiskt muslimernas framtid, om det nu finns för dom.

http://www.youtube.com/watch?v=1mPTZ8R3OEs
__________________
Senast redigerad av Dallas-Texas 2014-04-08 kl. 17:01.
Citera
2014-04-08, 16:59
  #12
Medlem
Dallas-Texass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle nån försöka motbevisa dig? Bevisbörden är din.

Snälla. Sluta skriv. Du är för trångsynt för denna tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback