Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 15:43
  #1
Medlem
Fick ett mail utav account-security-noreply@account.microsoft.com som ska vara en betrodd användare i hotmail.

Meddelandet lyder såhär;


Microsoft-konto

Ovanlig inloggning
Vi upptäckte något annorlunda med en inloggning som gjordes nyligen med Microsoft-kontot e******@hotmail.com. För att skydda dig gör vi en extra säkerhetskontroll.
Information om inloggning:
Land/region: Nederländerna
IP-adress: 85.158.203.**
Datum: 2014-04-08 15:29 (CET)
Om det var du kan du ignorera det här e-postmeddelandet.
Om du är osäker på om det var du kan det vara en obehörig användare som känner till ditt lösenord. Granska den senaste aktiviteten så hjälper vi dig vidta åtgärder.
Granska den senaste aktiviteten
Om du vill välja att inte ta emot säkerhetsmeddelanden eller välja vart säkerhetsmeddelanden ska skickas klickar du här.
Tack!
Microsoft-kontoteamet

Vi har AVG virus på datorn, söker igenom malware just nu, men låter det farligt? Har ju använt mitt bankkort osv på datorn. Låter nojjigt.
Citera
2014-04-08, 15:45
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
(FB) Tråden om telemarketer/scam som vill access till datorn/övrig scam (Mod)
Citera
2014-04-08, 15:46
  #3
Medlem
cammos avatar
Byt lösenord snarast på din hotmail
Citera
2014-04-08, 15:50
  #4
Medlem
Har bytt lösenord, detta är dock brudens datorn och hotmail, men hur hade dom fått tag i det? Det står iaf att meddelandet är betrodd i hotmail. Den har en grön sköld och lovar att sändaren är pålitlig, så själva meddelandet bör ju vara sant.

Om nu någon har loggat in på hennes hotmail i nederländerna, hur har dom kommit åt hennes lösenord? Tror inte vi har någon keylogger iaf, söker igenom just nu för bekräftelse.

MVH
Citera
2014-04-08, 16:01
  #5
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Har bytt lösenord, detta är dock brudens datorn och hotmail, men hur hade dom fått tag i det? Det står iaf att meddelandet är betrodd i hotmail. Den har en grön sköld och lovar att sändaren är pålitlig, så själva meddelandet bör ju vara sant.

Om nu någon har loggat in på hennes hotmail i nederländerna, hur har dom kommit åt hennes lösenord? Tror inte vi har någon keylogger iaf, söker igenom just nu för bekräftelse.

MVH

Din tjej har antagligen startat eller installerat någon tjänst som snodde hennes inlogg. Byt lösen på hennes fb och alla email instagram twitter och allt hon kan tänkas ha. Skulle nog ringa banken och byta er enkelinloggningskod också om ni har nordea. Sen tar du hem malwarebytes och kör den.

jag fick samma sorts brev av google en gång då hade de loggat in från Kina.
Citera
2014-04-08, 16:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Din tjej har antagligen startat eller installerat någon tjänst som snodde hennes inlogg. Byt lösen på hennes fb och alla email instagram twitter och allt hon kan tänkas ha. Skulle nog ringa banken och byta er enkelinloggningskod också om ni har nordea. Sen tar du hem malwarebytes och kör den.

jag fick samma sorts brev av google en gång då hade de loggat in från Kina.

Har bytt hennes hotmail, har inte koll på facebook lösen och instagram, hon har dock nordea, jag har swedbank. Bör jag ändra allt mitt? Har inte fått något mail av microsoft dock.
Citera
2014-04-08, 16:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Din tjej har antagligen startat eller installerat någon tjänst som snodde hennes inlogg. Byt lösen på hennes fb och alla email instagram twitter och allt hon kan tänkas ha. Skulle nog ringa banken och byta er enkelinloggningskod också om ni har nordea. Sen tar du hem malwarebytes och kör den.

jag fick samma sorts brev av google en gång då hade de loggat in från Kina.

Körde malwarebytes och hittade 0, även AVG, inget där heller.
Citera
2014-04-08, 16:15
  #8
Medlem
Datorn känns säker iaf, så jag bör vara lugn, ser det inte troligt att malware och AVG har missat något.
Citera
2014-04-28, 22:31
  #9
Medlem
duettens avatar
Har fått samma typ av mail 3 ggr denna månad, dvs att någon loggat in, notera inte försökt att logga in utan en lyckad inloggning. 2 ggr var det från Ryssland och 1 gång från Ukraina.

Citat:
Vi upptäckte något annorlunda med en inloggning som gjordes nyligen med Microsoft-kontot e*****@swipnet.se. För att skydda dig gör vi en extra säkerhetskontroll.

Information om inloggning:
Land/region: Ukraina
IP-adress: 188.190.124.22
Datum: 2014-04-28 12:52 (GMT)

Hm, mitt Microsoftkonto är inte @swipnet.se utan live.com eller outlook.com. Swipnet är min alternativa adress kopplad till Microsoftkontot. Hur som helst, då jag loggar in på mitt Microsoftkonto genom live.com, och klickar på "Senaste aktivitet" så kan jag se att ingen inloggning gjorts från något annat land än från Sverige.

Dock, under Senaste Aktivitet kan jag se att det loggas in upp till 4-6 gånger på detta Microsoftkonto varje dygn, men alla gånger från Sverige, men dessa inloggningar har inte gjorts "manuellt" av mig utan troligtvis (förhoppningsvis?) automatiskt då jag inte använder outlook.com eller loggar in på live.com. En tanke är att inloggningarna skett automatiskt, antingen från min jobb-PC eller från min telefon med Win8 som automatiskt kopplar upp sig mot kontot av någon anledning, typ backar upp mobilfoton till OneDrive, vad vet jag.

Det jag trots allt inte har någon vettig förklaring till är varför jag får dessa varningsmail då det uppenbarligen inte stämmer att någon loggat in från Ryssland eller Ukraina enligt kontots logg.

Ni andra som fått liknande mail, kan ni se samma sak då ni loggar in på live.com och klickar på "Senaste Aktivitet"?
Citera
2014-04-29, 11:07
  #10
Medlem
mamuspis avatar
Att byta lösenord hjälper tyvärr inte mot spam mejl så förstår inte varför folk föreslår det?
Citera
2014-04-29, 11:41
  #11
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamuspi
Att byta lösenord hjälper tyvärr inte mot spam mejl så förstår inte varför folk föreslår det?

Det är inget spammail, det är en notifikation att någon loggat in på ditt konto från en ovanlig plats.
Citera
2014-04-29, 16:53
  #12
Medlem
duettens avatar
Men nu får det väl ändå vara nog. Idag fick jag ett till mail där det stod:
Citat:
Vi upptäckte något annorlunda med en inloggning som gjordes nyligen med Microsoft-kontot eb*****@swipnet.se. För att skydda dig gör vi en extra säkerhetskontroll.

Information om inloggning:
Land/region: Ryssland
IP-adress: 195.74.89.217
Datum: 2014-04-29 13:58 (GMT)

Men då jag loggar in på kontot och klickar på "Senaste Aktivitet" står det:
Citat:
Lyckad inloggningI dag 14:46Sverige
Lyckad inloggningI dag 14:26Sverige
Lyckad inloggningI dag 14:05Sverige
Lyckad inloggningI dag 13:52Sverige
Lyckad inloggningI dag 13:17Sverige
Lyckad inloggningI dag 08:57Sverige
Lyckad inloggningI dag 06:33Sverige
SäkerhetskontrollI dag 06:32Sverige
Lyckad inloggningI dag 06:32Sverige
Lyckad inloggningI dag 06:10Sverige
Lyckad inloggningI dag 06:04Sverige
Lyckad inloggningI dag 06:03Sverige

Dvs det har INTE skett någon inloggning på mitt konto av det slag som mailet påstår. Ingen inloggning kl 13:58 och definitivt ingen från Ryssland.

Vad tusan kan då vara anledningen till dessa mail? Det fanns en länk i mailet men givetvis klickade jag inte på den utan loggade in genom att själv gå till den sidan. Iofs kollade jag på koden bakom länken i mailet men den gick till samma adress.

Någon som har en vettig förklaring på detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback