Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-08, 14:30
  #1
Avstängd
therefores avatar
Jag är väldigt mörkhårig, på snudd till svart, men i skägget så hittar jag lite allt möjligt i färgväg. röd/brons/koppar, ljus/mörkbrunt och har även dragit ut några enstaka vita/silvriga hårstrån.

Tycker det ser rätt ballt ut och folk som upptäcker det verkar rätt fascinerade över fenomenet men jag börjar fundera på hur vanligt det är med olika färg i skägget? Har aldrig sett någon annan ha det.

Har det något med gener att göra eller gäller det här alla?
Kan det ha att göra med en far som tydligen var blond och en mor som var mörkhårig?
Är det för att åldern sakta kryper sig på?
Är det för att jag umgåtts med rödhåriga? Smittar det av sig?
Vill inte dra några förhastade slutsatser än men jag kanske är en X-man. Vad tror ni om det?

http://postimg.org/image/bhxtq31ub/
__________________
Senast redigerad av therefore 2014-04-08 kl. 14:43.
Citera
2014-04-08, 15:11
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Jag är har mörkbrunt hår, även hittat kopparfärgade hårstrån, oftare i skägget än på skallen. Vet inte om det har att göra med att jag en gång knullade en tjej som liknade Pippi Långstrump?
Citera
2014-04-08, 15:21
  #3
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag är har mörkbrunt hår, även hittat kopparfärgade hårstrån, oftare i skägget än på skallen. Vet inte om det har att göra med att jag en gång knullade en tjej som liknade Pippi Långstrump?

Hmm, låter ju logiskt. Jävlar, jag tror vi är något på spåren!
Fast jag tror fortfarande lite mer på teorin om att jag är en X-man. Vill inte ge upp på den idén riktigt än.
__________________
Senast redigerad av therefore 2014-04-08 kl. 15:54.
Citera
2014-04-09, 17:24
  #4
Avstängd
therefores avatar
304 visningar och ingen utbildad skägg-expert har sagt sitt än?

Nåja, lite information har jag fått. Det finns potentiellt fler mutanter än jag själv där ute. Samt att jag nog bör ta avstånd ifrån mina rödhåriga vänner ett tag och se om det blir någon förbättring

Tråden kan raderas för rikets säkerhet.
Citera
2014-04-11, 11:11
  #5
Medlem
Uncle Dukes avatar
Ja, det är ganska vanligt. Oftast tänker man inte på det, men nästa gång du ser en man med skägg, försök gå lite närmare och studera skägget, så ser du antagligen att alla strån inte är i exakt samma färg. Sen kan avvikelserna, och antalet avvikande strån, variera mycket. Själv har jag en del vita/ljusgrå inslag i skägget, vilket gör att jag ser ut att vara tjugo år äldre om jag låter det växa ut
Citera
2014-04-13, 10:31
  #6
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Ja, det är ganska vanligt. Oftast tänker man inte på det, men nästa gång du ser en man med skägg, försök gå lite närmare och studera skägget, så ser du antagligen att alla strån inte är i exakt samma färg. Sen kan avvikelserna, och antalet avvikande strån, variera mycket. Själv har jag en del vita/ljusgrå inslag i skägget, vilket gör att jag ser ut att vara tjugo år äldre om jag låter det växa ut

Funderade på det också, att det gäller säkert alla, bara att man måste upp nära ibland för att kunna se.
Låter ju asnice och tjejerna brukar ju gilla äldre
Citera
2014-04-13, 12:37
  #7
Medlem
Moll-Es avatar
Är mörkblond/ljusbrun och har mestadels svarta skäggstrån, dock har jag även bruna och blonda skäggstrån. Ser riktigt illa ut.
Citera
2014-04-14, 14:04
  #8
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Jag är väldigt mörkhårig, på snudd till svart, men i skägget så hittar jag lite allt möjligt i färgväg. röd/brons/koppar, ljus/mörkbrunt och har även dragit ut några enstaka vita/silvriga hårstrån.

Tycker det ser rätt ballt ut och folk som upptäcker det verkar rätt fascinerade över fenomenet men jag börjar fundera på hur vanligt det är med olika färg i skägget? Har aldrig sett någon annan ha det.

Har det något med gener att göra eller gäller det här alla?
Kan det ha att göra med en far som tydligen var blond och en mor som var mörkhårig?
Är det för att åldern sakta kryper sig på?
Är det för att jag umgåtts med rödhåriga? Smittar det av sig?
Vill inte dra några förhastade slutsatser än men jag kanske är en X-man. Vad tror ni om det?

http://postimg.org/image/bhxtq31ub/

Jag har en blandning av mörkblonda och röda hårstrån i skägget. Mest Av dom blonda, men typ 20% är röda i lite olika nyanser. Ser jättedumt ut
Citera
2014-04-15, 10:35
  #9
Medlem
Karditsas avatar
Jag har mörkbrunt/svart skägg på hakan/kinder/hals
men blond mustache och "soul patch" (det som växer längs underläppen)


jag är en äkta hybrid.
Citera
2014-04-16, 00:14
  #10
Medlem
Jag är brunhårig, åt det mörkare hållet, men mitt skägg är typ 60% blont, 30% rött och 10% mörkt.

Skitfult och skitirriterande.
Citera
2017-06-06, 12:18
  #11
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag är iranier och har kolsvart hår, bruna ögon och lite beigeaktig hudfärg. Min syster är rödbrunhårig (auburn haircolor), likaså min mamma och mormor, alla tre är väldigt ljusa och har klara fräknar i ansiktet. Syrran såg väldigt brittisk ut som barn med sitt klara, rödfärgade hår, ljusa hy och fräknar!

I pappas släkt har jag även en blondhårig tjejkusin med gråblåa ögon. Min släkt kommer från sydvästra Iran. Överlag är dock männen i min släkt svarthåriga med bruna ögon!

När jag står vid badrumsspegeln eller när någon sitter nära mig och det är ljus belysning, kan man se ett dussintal gulbrun/rödaktiga skägghårstrån!

Första gången jag såg det blev jag så förbryllad att jag tog bort dem med en pincett och förvarar de nu i en liten förvarningslåda!


Betyder de röda skägghårstråna att jag har anlag för rött hår?
Citera
2017-06-06, 12:29
  #12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inget att våndas över.
Idag är varenda av mina skäggstrån grå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback