Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-06-12, 19:25
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinherjarO
Hantverk, fiske, lantbruk, smide etc...
Tänkte att man skulle ha någon slags styrelse som till viss del bestämmer över större frågar tillsammans med människorna som bor i "byn". Man får väl helt enkelt själv välja vad man vill syssla med till viss del då, till gränsen att vi inte har 20 fiskare och 1 lantbrukare. Det måste väl vara någon slags fördelning.

Det jag tänkte, var att man skulle forma det som en stor koloni med vikingatida hus som vi själva bygger upp. Kom gärna med ideer!

Fast dom där bitarna är ju mest för syns skull och att folk inte ska supa ner sig alltför jävligt mellan plundringstågen som är och förblir den ekonomiska samt andliga hörnstenen i varje vikingasamhälle med självrespekt..

Inget rövande? Ingen viking!

Dagarna då man gled iväg till England i ett par drakskepp och högg yxan i någon bögig munk innan klostret plundrades är nog tyvärr förbi men man får väl hitta på någonting annat mer anpassat till rådande tid. Värdetransporter kanske..
Citera
2015-06-13, 14:00
  #62
Medlem
Reko45s avatar
På Gotland finns ju E-types vikingaby. Minns ej hur allt var där men där finns kqnske lite stomme att tå på
Citera
2015-06-19, 17:12
  #63
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Lustigt med FB. Det finns ingen tanke man tänkt som det inte finns en tråd om.

Jag har tänkt något liknande och som vissa andra redan påpekat behöver det inte vara primitivt utan mer som om vikingar hade levt idag.

För min del handlar det mycket om att leva i ett långhus i en by med andra långhus och någorlunda likasinnade. Har sen länge gjort en ritning på hur mitt långhus ska se ut, men det ska alltså vara ett modernt byggt långhus med el och vatten och allt annat modernt som behövs.

Tillhörighet, att tillhöra en stam ( av någorlunda likasinnade ) är något jag länge tänkt på. Tänker mig att stammen tillsammans äger all fast egendom men att man individuellt förvaltar sin del, allt för att det inte ska uppstå någon spekulationsekonomi gällande hus och tomter, så att stammen ( tillhörigheten ) hålls någorlunda intakt.

Tänker mig även att man samlas för att bestämma gemensamma saker vid ett ting ( så klart ).

Det är idag omöjligt att leva ett liv utan att vara beroende av samhället utanför, däremot kan det ju vara i mer eller mindre grad. Lantbruk, trädgård, fiske, skogsbruk och till det förädling av stammar från i alla fall lite mer udda träd som ask, lönn och liknande och faktiskt inte minst turism, till viss hanterbar grad.

Med tanke på turismen. Tror att i en framtid när det svenska försvinner mer och mer och ersätts av någon mer global innevånare som inte har någon speciell svensk identitet så kommer de fåtal svenskar som finns kvar att få en mer mytisk status, som ättlingar till nordmännen/vikingarna. Med det sagt vill jag inte leva i en rashygieniskt stressande miljö, bara att det svenska dominerar men att man självklart får bli tillsammans med vem man vill utan att andra ska lägga sig i om det.

Sen har jag en del andra idéer som hör till men det blir för långrandigt att gå in på allt plus att jag outar mig själv för mycket då.

Viktigt också att allt får växa fram långsamt så att det sätter sig ordentligt. Ingen stress och fusk.
Citera
2015-06-20, 21:19
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinherjarO
Tjena... Efter att ha kollat en del på serien Vikings fick jag idén om ett parallellsamhälle i nutida Sverige.
Hur skulle detta fungera tror ni?

Om vi säger att man vill starta en egen stat och bygga upp byggnader och gårdar på ett relativt liten landyta. Detta skulle antagligen vara någonstans i Skandinavien. Är det möjligt att göra detta?

Kan man köpa så pass mycket land så att man kan starta ett eget land och ha egna lagar/regler utan att omvärlden blandar sig i?

Detta helt enkelt för att komma ifrån dagens skitsamhälle och återvända till ett sannare liv.
Skulle ni vart med på det? Kan man starta en namninsamling för att få starta det?

Utveckla gärna min ide om ni har egna.

Om tråden är felplacerad, sätt den rätt.

kör ni blood eagle på tjyvar?
Citera
2015-06-20, 21:21
  #65
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
TS borde ringa E-Type. Tror E-Type startat något liknande men vågar inte ta gift på att tanken är att det ska bli en självständig stat.
__________________
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-06-20 kl. 21:23.
Citera
2015-06-21, 00:24
  #66
Medlem
Acceptera inte heller äckliga turister som kommer dit i sina äckliga kläder och iphones och förstör stämningen. Ha som krav att alla som vistas på området ska ha tidsenliga kläder och gör det till ett avtalsbrott att ha med sig en enda pinal som inte är tillverkad med 1000-talets teknik. Du gör det till ett krav att alla som ska in på detta privata område tvingas att skriva på ett kontrakt för att få tillträde där höga skadestånd stipuleras för kontraktsbrott. Ska du göra detta så är det all-in som gäller!
__________________
Senast redigerad av sumprunkarn 2015-06-21 kl. 00:27.
Citera
2015-07-16, 11:58
  #67
Medlem
mattias_rs avatar
Tror att dessa samhällen kommer att uppstå i framtiden, ett samhälle med byteshandel istället för skatter och pengar i en ond pyramidspel liknande handel som det är idag. Tredje världskriget snart här ifall vi låter USA, bankerna och dess allierade diktera villkoren.

Att gå tillbaka till hur våra förfäders gjorde med en modern synvinkel skulle fungera bra tror jag. Hade gärna hoppat på om jag inte hade familj, men kommer igen om ca 10 år då jag inte har ett ansvar mot mina barn.
Citera
2015-07-16, 12:11
  #68
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Tror att dessa samhällen kommer att uppstå i framtiden, ett samhälle med byteshandel istället för skatter och pengar i en ond pyramidspel liknande handel som det är idag. Tredje världskriget snart här ifall vi låter USA, bankerna och dess allierade diktera villkoren.

Att gå tillbaka till hur våra förfäders gjorde med en modern synvinkel skulle fungera bra tror jag. Hade gärna hoppat på om jag inte hade familj, men kommer igen om ca 10 år då jag inte har ett ansvar mot mina barn.

I och för sig fanns det väl barn på vikingatiden också..?
Citera
2017-11-01, 20:47
  #69
Medlem
TheBouncers avatar
Av ren nyfikenhet... Blev det nån uppföljning på TS idé??

Flera här inne blev ju ganska sugna på att haka på
Citera
2018-01-29, 19:05
  #70
Medlem
knekt sparvs avatar
Den här gamla tråden hade jag glömt bort! Ja det vill jag också veta!
Citera
2020-03-19, 02:18
  #71
Medlem
Svartangelns avatar
Jag vill också haka på. Lever visserligen redan primitivt på en gård med bara det nödvändigaste moderniteterna. Men hade man varit fler hade de flesta moderniteter kunnat rakas ut är jag övertygad om. Har alltid också varit fascinerad av just vikingarnas liv och tycker jag är född i helt fel tid. Hade varit intressant om det fanns fler som gjorde allvar av denna idén för det kommer nog också en tid snart när vi tvingas leva så för att överleva. Är det inte av politiska skäl kommer det väl vara vad som kommer efter coronaviruset som kommer tvinga oss till det.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback