Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-04-11, 16:27
  #61
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfanner345
Hej

Jag sökte ett jobb för någon vecka sedan och fått svar nu som lyder:
"Jag tycker de vore roligt att träffa dig lite över en opretentiös fika"

Vad menar de med detta?:O Någon som kan tyda, jag förstår att de vill träffa mig men "opretentiös" och "lite" jag blir förrvirrad.


ja antagligen så vill dom veta lite mer om dig, ta det som en arbetsintervju och gå dit. ta med blommor till chefen
Citera
2014-04-11, 18:25
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
En anställd på 23.500:- kostar oss 31866: - i månaden inklusive arbetsgivaravgift, sociala avgifter, pension och avgift till arbetsgivarorganisation. Så nej det är inte billigare.

Sen var de ju just det jag sa? Att flexibiliteten och utnyttja folk är anledningen till att arbetsgivaren vill göra det. Varför tror du bemanningsföretagen finns? Dom tjänar ju pengar på sin verksamhet. Så istället för att erbjuda dessa personer en trygg och bra anställning så betalar man vinsten till bemanningsföretaget istället.

Upplever att arbetsgivarens attityd är dom kommit på alla fördelar och skyldigheter dom slipper undan genom att utnyttja folk på det sättet.

Ja din matematik innebär ju inte att du räknar med varken semester eller annat...35 % påslag på lönen räcker ju inte till allt som behövs för att täcka in samtliga kostnader. Enbart de sociala avgifterna är 31.42 %. Och dessa ska ju även betalas på semesterersättning.

Menar du att syftet med att hyra in arbetskraft är att utnyttja folk? Jag trodde att det hade att göra med att man har ett tillfälligt behov av resurser för att producera något som någon annan vill betala för.
Citera
2014-04-15, 10:54
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Ja, det finns fler arbetsgivare som tycker så.

LAS är en trygghet för individen och den anställde. Att kunna stadga sig och känna sig trygg. Att sedan arbetsgivare vill komma ifrån den rätten via bemanning (samt andra fackliga styrkor) gör ju inte LAS dålig. Tycker du att arbetsgivare i Sverige har "orimliga skyldigheter"? Du är inte löntagare va?

Jag jobbar själv på ett relativt stort bolag. Vi har 4st tjejer i receptionen/kundtjänst. Alla är på bemanning. Förut var det folk anställda för de tjänsterna och hade mellan 23-25k i månaden. Nu har den sämst betalde tjejen 18.200:- plus att de går på garantilön om 120h/mån resterande timmar upp till heltid får dom timme mot timme. Så det slår jättehårt ekonomiskt om dom skulle vara mammaledig, sjukskrivna. Plus att dom har 0 trygghet. Arbetsgivaren kan säga till bemanningsföretaget imorgon att dom inte vill ha Lisa.
Kostnaden för detta? 40.600:- i månaden betalar vi per inhyrd kundtjänstmedarbetare. Det hade alltså varit billigare att anställda dom och betala en OK lön. Ändå tar företaget hellre den dyrare kostnaden för att slippa några som helst skyldigheter. Så ser det ut överallt.

Bara för att "företagsledare" och Svenskt Näringsliv tycker skyldigheterna är orimliga så behöver ju inte du tycka det. Jävla ofog för att slippa undan sina skyldigheter.

Jag är vanlig löntagare.

Jag anser dock att vikten av LAS förstoras upp. Avskaffar man LAS i eftermiddag så får inte svenska folket sparken imorgon bitti. (Det är den inställningen man vill göra gällande). När veckan är slut så kanske fler har jobb istället. Jag hade kanske inte tyckt att LAS varit orimlig om tex kostnaderna hade varit försäkringsmannamässiga (arb.avg och sjuklön).

Som det är idag så tar man ett enormt ansvar, betalar höga sociala kostnader(sjukförsäkring,arbetsskadeavgift, pensionsavgift samt den helt orimliga skatten "allmän löneavgift.) Detta räcker inte ens till att bekosta sjuklönen.

Så länge kostnaderna är skyhöga så anser jag att ansvaret är fullkomligt orimligt.

Ungefär som om om du har ett staket runt din tomt. Du får betala en allmän avgift för att du får ha staketet. Sen är det din skyldighet att se till så staketet är i skick så det inte ställer till med skador, skymmer sikt osv. Sen betalar du en försäkringsavgift ifall någon/något skulle skadas pga ditt staket. Sen rullar det in ett rattfyllo och krashar in i ditt staket. Du får då betala trots din försäkring. Du får heller inte riva staketet för ankdammen och pergolan måste isåfall rivas först (turordningsregler). Där sitter du i skiten och det bästa hade varit om du bara hade "hyrt" sakerna innan du fick det där jävla staketet på halsen.
Citera
2014-04-15, 21:06
  #64
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är du dum eller? Att träffas över en lunch är vanligt för att känna av stämningen, om du nu inte menar arbetarjobb. Träffar mycket hellre personen själv än att något jävla ombud skall sitta med under lunchen.
Jag är tjänsteman på ett större företag och är ibland med vid anställningsintervjuer (där den presumtiva medarbetaren kan komma att vara i kontakt med mig). Den fackliga företrädaren som då närvarar där är någon anställd, dvs en kollega som även är fackligt förtroendevald. Det är ju inte så att de ringer in någon fackpamp från LO-borgen.

Min chef skulle heller aldrig träffa någon över lunch - det får liksom inte förekomma några oegentligheter. Om allt går 'according by the book', så har man ryggen fri och inget snack eller beslut sker bakom någons rygg.

Btw - att du bemöter oliktänkande med "Är du dum eller?", samt talar om folk som "jävla ombud" säger nog en del om dina egna chefsegenskaper.
Citera
2014-04-15, 23:01
  #65
Medlem
Vad är det för fel på folk i den här tråden?!

Citat:
Ursprungligen postat av pfanner345
Tack allihopa för bra svar, jag har många års erfarenhet inom branschen och vet att jag har de kunskaper de söker så tolkar mailet positivt.

Tack för alla svar
Det här är ingen fika, det är en anställningsintervju. Detta är en mer och mer förekommande variant av intervju, speciellt om det är en rekryteringsfirma; dessa är de som nyttjar sig mest av denna varianten.

Poängen är att få dig oförberedd för att se hur du är som person. De kommer att titta på hur du är privat och hoppas att du inte ska vara beredd på en formell intervju utan slappna av och "försäga dig". De vill att du ska prata mer om dig själv och vara mer naturlig.

Förutom att klädkoden är lite annorlunda (t-tröja istället för skjorta) ska du vara lika förberedd som om det vore en formell intervju. Framförallt medveten om att de kommer att läsa dig på exakt samma sätt som vid en formell intervju. Men kom ihåg att slappna av utan att glömma bort varför du är där.


Lycka till!
Citera
2014-04-15, 23:35
  #66
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
De vill träffa dig och prata under enkla och okomplicerade former. En fika någonstans, inget att haka upp sig på. Lämna kostymen/dräkten hemma och var som vanligt.
Jag fick ett samtal från en rekryteringsfirma för ett par månader sedan och damen ifråga ville träffas just för att ta en fika och kolla om jag hade rätt profil och om jag skulle kunna tänkas vara intresserad av tjänsten ifråga. Jag tyckte att det var en bra grej för det var inte så stelt och vi kunde snabbt bena ut det viktiga i en miljö där det inte kändes så stelt. Till saken hör att jag sannolikt är betydligt äldre än TS och har en tjänst ett annat företag behövde rekrytera till, men enligt mig var det ett bra sätt att sortera ut saker från början.
Citera
2014-04-16, 05:20
  #67
Medlem
Trillskes avatar
Vanligtvis innebär intervjuer en enorm friktion mellan parterna. Detta är inte bra för någon inblandad. Rekryteraren är förvånansvärt ofta lite för nervös, den som söker är stel och försöker säga rätt saker. Så det är inte så konstigt att de försöker utveckla bättre lösningar.

Däremot var det en märklig invit och språkslakt. Svara att du gärna vill vara pretentiös när du fikar, om de ursäktar.
Citera
2014-05-02, 01:30
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Du låter som en typisk småföretagare som har en anställning och en hobbyverksamhet utöver det.

Småföretagare, ja, men anställning och hobbyverksamhet saknar jag. Förstår inte vad det har med saken att göra, dock.
Citera
2014-05-02, 01:34
  #69
Avstängd
Du är tjej va?
Citera
2014-05-02, 01:39
  #70
Medlem
Engelskans pretend, lättast översatt till låtsas eller påskina.

Dra och fika utan att låtsas som att det är värsta formella tillställningen,
Tänk inte på detta som att du har sökt ett jobb som restaurangchef på Vita Huset.


Vissa gånger kan det däremot vara gynnande för en arbetsintervju att verka lite fin i kanta.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback