Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 01:46
  #1
Medlem
yulbrynners avatar
Jag känner till tre kända astronomer som figurerar i media:
Carl Sagan
Neil DeGrasse Tyson
Brian Cox

Alla tre har högre akademisk utbildning inom sitt ämne. Men hur bra och vettiga är dom egentligen? Tillhör dom eliten inom sina fält? Eller är dom mediokra vetenskapsmän och råkar helt enkelt ha glidit in på en tv-karriär?
Citera
2014-04-08, 07:52
  #2
Medlem
Fris avatar
När jag tittat på deras biografier snabbt nu så verkar Sagan och Tyson inte ha bedrivit någon framstående forskning. Brian Cox publicerar däremot fortfarande akademiska artiklar och jag kan inte bedöma dem. Sagan får omdömen som "back-of-the-envelope-guy" och undervisade i "kreativitet". Max Tegmark är ett exempel på någon som både bedriver seriös forskning och gillar att vara offentligt kontroversiellt spekulativ.

Bland de mest synliga bloggarna och podcastarna är det mycket värre. Ett par av dem har ingen naturvetenskaplig utbildning alls och även ett par av de som doktorerat i fysik säger ibland saker om sitt ämne som t.o.m. jag på rak arm vet är felaktigt. På den nivån, utanför gammelmedias storstjärnor, så drivs man av en vilja att engagera fler människor att stödja investeringar i astronomi och rymdfart.

Vill man lära sig om aktuell astronomi så rekommenderar jag att man tittar på videoinspelningar av föreläsningar av doktorander eller doktorerade på en nivå som vänder sig till yngre universitetsstudenter eller kollegor inom andra områden. NASA, SETI och Space Telescope Science Institute har arkiv av sådana som kontinuerligt fylls på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback