Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-08, 09:32
  #13
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Skumt, men det är rätt svårt att svara på hur dessa bilder kunde tas fram efter en wipe. Antagligen så har du utfört en wipe ofullständigt eller på fel partition. Notera att en wipe kan ta flera timmar.

Om så inte är fallet så kan man endast ge ett svar på detta genom att ta fram bilden och se exakt vart den fanns på hårddisken.

Jo nog tog det lång tid alltid att rensa disken detta fick utföras när jag lämnade datorn, och jag gjorde faktiskt provet två gånger, tja fel partition kan det knappast vara då jag bara har en.

Nu har det ingen större betydelse för mig personligen, det var bara ett prov utan värde som jag gjorde, men CCleaner funkade riktigt om jag gjorde en rensning på en USB sticka och skulle nog även funka på extern disk också (har inte provat detta).

Jag ville bara uppmärksamma problemet till den person som eventuellt tror sig ha rensat ledigt utrymme men i verkligheten inte gjort detta.

Enda säkra sättet som jag kan se det blir att spara det man vill ha kvar på extern disk, och sedan köra en fullständig "disk erase" om man har hemlig information på sin disk.
Citera
2014-04-08, 10:58
  #14
Medlem
Körde just en ”wipe” på C:\ med Ccleaner, därefter Recuva som inte kunde återskapa en enda fil från C:\. Du kanske har avbockat ”ta bara bort filer som är äldre än 24 timmar” i avancerade inställningar? Är man dessutom lite extra ”paranoid” kan man ju oxå i inställningarna välja ”säker fil borttagning” & ”Rensa alternativa dataströmmar”, ”Rensa clustertips” & ”Rensa MFT ledigt utrymme”.
Kan även tipsa om CCEnhancer:
http://singularlabs.com/software/ccenhancer/
som verkligen hjälper till lite extra att få bort allt skräp som M$ sparar åt oss ;-)
Citera
2014-04-08, 13:11
  #15
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Enda säkra sättet som jag kan se det blir att spara det man vill ha kvar på extern disk, och sedan köra en fullständig "disk erase" om man har hemlig information på sin disk.
Personligen så kör jag alltid en entropi på mina zero:ade diskar vilket bli en bra verifikation. Jag vet att en enkel wipe skriver över allt ledigt utrymme så det är inte fel på själva CCLeaner men det är bra att du uppmärksammade detta problem.

Verifikation är superviktigt. Det du gjorde var en bra verifikation som gav bra bevis på att en wipe inte var lyckad i detta fall.

Hoppas det löser sig och återkom gärna om du får reda på vad felet var.
Citera
2014-04-08, 16:32
  #16
Medlem
M1159s avatar

Hej jag har inte avbockat det som du nämner men jag använde programmet Disk Digger när jag plockade fram filerna igen.

Egentligen så har det ingen betydelse för mig jag har inga superhemliga saker på min dator, så jag provade mest på skoj, har jag vid något tillfälle något som jag vill radera säkert, så brukar jag använda Kremlin och göra en säker radering (tror Kremlin skriver över 7ggr som skarpaste läge)
jag använder även Kremlin för att kryptera mina få superhemliga saker.

Jag skall kolla upp länken du skrev, tackar.
Citera
2014-04-08, 16:37
  #17
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Personligen så kör jag alltid en entropi på mina zero:ade diskar vilket bli en bra verifikation. Jag vet att en enkel wipe skriver över allt ledigt utrymme så det är inte fel på själva CCLeaner men det är bra att du uppmärksammade detta problem.

Verifikation är superviktigt. Det du gjorde var en bra verifikation som gav bra bevis på att en wipe inte var lyckad i detta fall.

Hoppas det löser sig och återkom gärna om du får reda på vad felet var.


Jag skall göra ett försök ytterligare med Ccleaner och Wip free space, men jag gör det på en annan dator, då jag inte vill strula med denna då den äntligen fungerar hyfsat.

Jag återkommer med resultat senare (blir några dagar) och jag skall använda mig av flera olika "återskapandesverktyg" så får vi se hur det avlöper, spännande i alla fall.
Citera
2014-04-08, 19:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Hej jag har inte avbockat det som du nämner men jag använde programmet Disk Digger när jag plockade fram filerna igen.

Egentligen så har det ingen betydelse för mig jag har inga superhemliga saker på min dator, så jag provade mest på skoj, har jag vid något tillfälle något som jag vill radera säkert, så brukar jag använda Kremlin och göra en säker radering (tror Kremlin skriver över 7ggr som skarpaste läge)
jag använder även Kremlin för att kryptera mina få superhemliga saker.

Jag skall kolla upp länken du skrev, tackar.

Kanske jag som gör något fel?
1. Placerade nyss 10 jpg-filer i C:\bilder
2. Deletade filerna i C:\bilder
3. ”Wipade” ledigt utrymme med 1 överskrivning på C:\ med Ccleaner
4. Körde Diskdigger & Recuva på C:\
Resultat: Varken Diskdigger eller Recuva kunde hitta eller återställa filerna.

Ps. Om man är extremt ”paranoid” så klarar Ccleaner att skriva över 35ggr ;-)
Citera
2014-04-08, 20:51
  #19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan42
Kanske jag som gör något fel?
1. Placerade nyss 10 jpg-filer i C:\bilder
2. Deletade filerna i C:\bilder
3. ”Wipade” ledigt utrymme med 1 överskrivning på C:\ med Ccleaner
4. Körde Diskdigger & Recuva på C:\
Resultat: Varken Diskdigger eller Recuva kunde hitta eller återställa filerna.

Ps. Om man är extremt ”paranoid” så klarar Ccleaner att skriva över 35ggr ;-)

Då skrev väl Ccleaner helt enkelt över dina filer... ja egentligen tar den ju inte heller bort filerna utan om jag fattat det rätt skriver den över utrymmet där bulderna låg med digitalt nonsens... som om man hade videoband som skrivs över med myrornas krig
Citera
2014-04-08, 21:34
  #20
Medlem
M1159s avatar
Ja nu har jag provat jag körde Ccleaner Wipe Free Space tog nästan 3 timmar körde sedan Recuva som inget hittade så jag körde även en djupsökning med Recuva inget hittades.

Jag tog nästa program File Undelete Free detta program hittade inget heller.

Då gick jag över till att köra Disk Digger, det såg lovande ut ett tag, sedan kom det med besked, bilder massor av bilder, bilder som jag skulle vara glad att slippa se någon mera gång, alltså fick jag samma dystra resultat igen som tidigare, den som av någon tvingad anledning känner att han/hon måste radera free space skall då inte använda Ccleaner för detta.

Kan jag med mina ringa datorkunnskaper utföra detta, så kan man nog tänka sig vad ett datorproffs kan göra.
Citera
2014-04-08, 23:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Då skrev väl Ccleaner helt enkelt över dina filer... ja egentligen tar den ju inte heller bort filerna utan om jag fattat det rätt skriver den över utrymmet där bulderna låg med digitalt nonsens... som om man hade videoband som skrivs över med myrornas krig
Helt rätt. Och det finns inget program som kan återskapa filer, som har överskrivits med nollor eller ettor, pa platsen dar filerna fanns! Det var bara dit jag ville komma
__________________
Senast redigerad av allan42 2014-04-08 kl. 23:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback