Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-08, 00:06
  #1
Medlem
Hej.

Jag tänkte kolla om man har en hårddisk, eller USB minne, och sen öppnar någon fil medans man har det inkopplat till datorn via usb, sparas det någon fil i själva datorn då att man kollat på en fil på en extern hårddisk eller usb? Isåfall, står det vad filen hette, vilket datum, typ av fil osv? Och sparas det något på datorn som kan "återskapa" filen?

Hoppas nån kan svara!!
Citera
2014-04-08, 00:14
  #2
Medlem
.Chloes avatar
Japp, det kallas för shellbags och är typiskt Windows eftersom allting ska loggas. Sen finns det data i $MFT, registret och eventuellt evetloggar.

Programmet som spelade upp filen kan spara olika mycket data, t.ex thumbs och metadata.

Svaret är ja och för att bli av med denna data så använd CCleaner. Och i vanlig ordning kan man alltid återskapa dokument ifrån ett NTFS beroende på om sektionerna är överskrivna eller inte.
Citera
2014-04-08, 00:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Japp, det kallas för shellbags och är typiskt Windows eftersom allting ska loggas. Sen finns det data i $MFT, registret och eventuellt evetloggar.

Programmet som spelade upp filen kan spara olika mycket data, t.ex thumbs och metadata.

Svaret är ja och för att bli av med denna data så använd CCleaner. Och i vanlig ordning kan man alltid återskapa dokument ifrån ett NTFS beroende på om sektionerna är överskrivna eller inte.

Ow shit.

Vad är det man ska kryssa för i CCleaner för att det ska tas bort? Finns det något man kan göra sådär innan för att det inte ska loggas?
Citera
2014-04-08, 00:24
  #4
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpix
Vad är det man ska kryssa för i CCleaner för att det ska tas bort? Finns det något man kan göra sådär innan för att det inte ska loggas?
Allt förutom "Wipe free space" då det är tidskrävande men det tar bort möjligheten att återskapa data.

Nä, Windows kan inte sluta logga.
Citera
2014-04-08, 00:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Allt förutom "Wipe free space" då det är tidskrävande men det tar bort möjligheten att återskapa data.

Nä, Windows kan inte sluta logga.

Så du menar att en person som får tillgång till min dator, kan återskapa en bild eller en film som endast öppnats på den externa hårddisken? Alltså bilden/filmen har inte förts över till datorn först.
Citera
2014-04-08, 00:33
  #6
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpix
Så du menar att en person som får tillgång till min dator, kan återskapa en bild eller en film som endast öppnats på den externa hårddisken? Alltså bilden/filmen har inte förts över till datorn först.
Ja, givetvis eftersom programmet som öppnade filen fanns i själva operativsystem. Dock beror det på från visningsprogram men i ren allmänhet så gäller denna princip då du överför ju faktiskt en fil ifrån ditt USB om du visar den på datorn. Hela filen går inte att återskapa dock.

Metadata å andra sidan finns där; tid, namn, storlek och plats. Men själva bilden beror som sagt på.
Citera
2014-04-08, 01:12
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, givetvis eftersom programmet som öppnade filen fanns i själva operativsystem. Dock beror det på från visningsprogram men i ren allmänhet så gäller denna princip då du överför ju faktiskt en fil ifrån ditt USB om du visar den på datorn. Hela filen går inte att återskapa dock.

Metadata å andra sidan finns där; tid, namn, storlek och plats. Men själva bilden beror som sagt på.


men vad skulle hända om man kollar ett bildgalleri på en extern HDD som är större än själva systemdisken (ex en SSD). Nu menar jag inte själva enheten utan man har fotografier på ex 500 GB.
Eller sparas bara thumbnails eller namn ?
Citera
2014-04-08, 01:16
  #8
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Allt förutom "Wipe free space" då det är tidskrävande men det tar bort möjligheten att återskapa data.

Nä, Windows kan inte sluta logga.

Angående "Wipe free space" i CCleaner så fungerar det inte på datorns hårddisk alltså C att rensa på ett USB går bra extern hårddisk har jag inte kollat.

På prov så gjorde jag en Wipe free space på min dator, men det funkade inte jag plockade fram massor av bilder som jag slängt i papperskorgen som jag även självfallet har tömt.
Citera
2014-04-08, 01:19
  #9
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Eller sparas bara thumbnails eller namn ?
thumbs.db sparar som sagt thumbs i cachesyfte men detta gäller givetvis inte alla bilder. En cachedatabas har en viss gräns(tror den är 5Mb vilket är ~700 bilder).

Shellbags har en ännu större bas.
Citera
2014-04-08, 01:23
  #10
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Angående "Wipe free space" i CCleaner så fungerar det inte på datorns hårddisk alltså C att rensa på ett USB går bra extern hårddisk har jag inte kollat.

På prov så gjorde jag en Wipe free space på min dator, men det funkade inte jag plockade fram massor av bilder som jag slängt i papperskorgen som jag även självfallet har tömt.
Okej, men det kanske var från bilddatabaser så som thumbs.db och cache ifrån webbläsaren. Dessa är databaser som inte är markerade som ledigt utrymme på hårddisken och tas därför inte bort automatiskt.
Skrev det i ett annat inlägg om just bilddatabaser och wipe. Lösningen är att ta bort hela databasen och sedan använda en wipe.

Men var det full kvalitet på bilderna? Och vilket program använde du, Recuva?
Citera
2014-04-08, 01:35
  #11
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Okej, men det kanske var från bilddatabaser så som thumbs.db och cache ifrån webbläsaren. Dessa är databaser som inte är markerade som ledigt utrymme på hårddisken och tas därför inte bort automatiskt.
Skrev det i ett annat inlägg om just bilddatabaser och wipe. Lösningen är att ta bort hela databasen och sedan använda en wipe.

Men var det full kvalitet på bilderna? Och vilket program använde du, Recuva?

Bilderna var helt perfekta lika som när jag slängde dem, jag använde Disk Digger när jag plockade fram dem.
Thumbs har jag ställt in så de lagras inte (hoppas jag) och i webbläsaren har aldrig dessa bilder befunnit sig, och cache i läsaren tömmer jag så ofta jag kan.

Jag blev lite snopen när jag körde Wipe free space på hårddisken allt såg normalt ut och jag trodde den var rensad för det tog en stund, men icke då Disk Digger plockade fram det igen.

Självfallet var någon enstaka bild defekt har väl blivit överskriven till viss del, men på det hela taget plockade jag fram det mesta.
Citera
2014-04-08, 01:42
  #12
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Självfallet var någon enstaka bild defekt har väl blivit överskriven till viss del, men på det hela taget plockade jag fram det mesta.
Skumt, men det är rätt svårt att svara på hur dessa bilder kunde tas fram efter en wipe. Antagligen så har du utfört en wipe ofullständigt eller på fel partition. Notera att en wipe kan ta flera timmar.

Om så inte är fallet så kan man endast ge ett svar på detta genom att ta fram bilden och se exakt vart den fanns på hårddisken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback