Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-07, 21:36
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Hur skall politiskt engagerade människor samt politiker kunna skydda sig mot politiskt våld? Detta valår riskerar nog att bli det smutsigaste och våldasmmaste i vår moderna historia tyvärr . Har ni några tips? Hur kommer ni agera om ni tillexempel får box på läppen för att ni har ett politiskt märke på era kläder för ett visst parti?

Citat:
Årets valrörelse kommer att bli oroligare och våldsammare än 2010, varnar Säkerhetspolisen.

På en pressträff idag berättade Säpochefen Anders Thornberg att våldsaktioner i samband med det kommande valet redan har avstyrts.

http://www.friatider.se/sapo-varnar-...sam-valrorelse
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2014-04-07 kl. 21:50.
Citera
2014-04-07, 21:46
  #2
Medlem
Asurmans avatar
Jag kommer undvika att öppet visa mina politiska ställningstaganden. Sen om jag av en slump hamnar i en situation där det blir hetsigt så springer jag. Dock är det helt åt helvete att folk inte kan ta det lugnt.
Citera
2014-04-07, 22:12
  #3
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asurman
Jag kommer undvika att öppet visa mina politiska ställningstaganden. Sen om jag av en slump hamnar i en situation där det blir hetsigt så springer jag. Dock är det helt åt helvete att folk inte kan ta det lugnt.

Japp, det kan man också göra om man vill vara säker. Men hur gör man om det uppstår våld i tillexempel valokalen? hur kan vara säker på att dom inte har riggat valbåset med en dold kamera där man ser hur man röstat?
Citera
2014-04-07, 22:19
  #4
Medlem
HerrPs avatar
Man kan väl poströsta? Tror det kommer att slå alla rekord i år.
Citera
2014-04-07, 22:24
  #5
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Man kan väl poströsta? Tror det kommer att slå alla rekord i år.
Absolut, ett bra allternativ men sen finns ju också risken att brevbäraren vägrar bära ut eller har slängt valsedlar tyvärr .
Citera
2014-04-07, 22:38
  #6
Medlem
Kanske dags att fråga FN om vi kan få några fredsbevarande styrkor här för att vakta röstlokaler.
Citera
2014-04-07, 23:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Absolut, ett bra allternativ men sen finns ju också risken att brevbäraren vägrar bära ut eller har slängt valsedlar tyvärr .

Om du vill rösta SD och inte får valsedlar i tid så går du till en vallokal (det kommer att finnas många) och tar valsedlar från olika partier. Om du är rädd för att någon ska känna igen dig går du till en vallokal en bit bortifrån där du bor.

Sedan tar du med dig valsedlarna hem och den dag du går och röstar lägger du SD:s valsedlar i en ficka eller väska så att det inte syns vilka valsedlar det är. I valbåset toppar du sedan valsedlarna i valkuverten.

Om du inte har gjort detta kan du ta en blank valsedel och skriva Sverigedemokraterna, precis på detta sätt, med stort S i början och i ett ord.

Sen ringer eller mailar du till posten och meddelar att du inte har fått valsedlar från SD. Om du är rädd för att uppge ditt namn kan du skriva på vilken gata eller i vilket område du bor. Posten vet vilken dag valsedlarna borde ha delats ut och kan inkalla brevbäraren till ett samtal. Det hjälper inte i detta val men kan vara en tankeställare för brevbärarna inför nästa.
Citera
2014-04-08, 00:04
  #8
Avstängd
Isterband1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Man kan väl poströsta? Tror det kommer att slå alla rekord i år.

Ytterst riskabelt. Inte en chans att jag skulle våga chansa på något sådant, min röst är alltför värdefull.

OnT: Visst är man sosse eller moderat så kan man med all säkerhet glida runt med pins och andra märken utan att riskera att bli misshandlad av meningsmotståndare. Röstar man på SD eller SvP och annonserar detta genom märken etc. så är risken stor att man råkar illa ut. Därför går man inte omkring och annonserar detta. Då finns det ingen risk för ''box på läppen''.
Citera
2014-04-08, 00:38
  #9
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Man kan väl poströsta? Tror det kommer att slå alla rekord i år.

Det skulle vara lite trist eftersom många poströster räknas efter valet. Man vill ju se 14% under själva valnatten.

Ja jag tror det kan bli en smutsig valrörelse och jag skulle inte rekommendera någon att rumla runt på stan själv med en SD-knapp.
Citera
2014-04-08, 08:47
  #10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Absolut, ett bra allternativ men sen finns ju också risken att brevbäraren vägrar bära ut eller har slängt valsedlar tyvärr .

Alla partier som sitter i riksdagen och de som har utdelare kan lägga ut valsedlar i poströstlokalerna.
Sistahandsalternativet är att skriva partinamnet på en blank valsedel.

Men då är det viktigt att man tar reda på hur partinamnet stavas och gör exakt lika, annars slängs den eller räknas som ett eget parti. Tusentals valsedlar går nog upp i rök på det sättet.

Säpo borde hålla tyst och bara informera regeringen. Den publika informationen i media bör de låta andra experter stå för.
__________________
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-04-08 kl. 08:54.
Citera
2014-04-08, 08:51
  #11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
[quote=trickydick|48287690]
Citat:
Det skulle vara lite trist eftersom många poströster räknas efter valet. Man vill ju se 14% under själva valnatten.

Nej så är det inte alla skickas till rätt vallokal. Det är bara valsedlar som lämnats på valdagen på annan plats som räknas i efterhand och det är inte många.

Citat:
Ja jag tror det kan bli en smutsig valrörelse och jag skulle inte rekommendera någon att rumla runt på stan själv med en SD-knapp.

Litar inte på Säpo de snacka ofta skit i egen sak, för att få mer resurser. Det blir nog som vanligt, fusk och smussel men inga direkta våldshandlingar.
Citera
2014-04-08, 09:02
  #12
Medlem
drdrb257s avatar
första gången jag får rösta, jag har läst http://www.regeringen.se/sb/d/2465/a/13451, hur räknas rösterna? är det mycket folk och stökigt i vallokalerna? är det massa folk på kö? vakter?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback