Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 21:11
  #1
Avstängd
Applejackss avatar
Tanken slog mig precis att jag skulle försöka hitta det kända viruset ILOVEYOU och försöka att köra det på min dator som är en Windows 7 bara för att se om det 14 år gamla viruset verkligen skulle kunna infektera min dator. Sedan ville jag inte ta risken då det visst var ett helvetesvirus.

Jag undrar samma sak, generellt, inte bara ILOVEYOU utan även andra gamla klassiker.
Hur påverkas min dator, med nya virusskydd av dessa virus med årgång?
Jag skulle vilja fråga samma sak, fast tvärtom. Hur skulle en Windows 98 reagera på malware, maskar, trojaner och övrig skadlig kod som har skapats nu?

Jag får ibland lust att ta upp min gamla 98 ifrån källaren bara för att prova, men jag vill som sagt inte riskera något då 98an ändå är en gammal goding som vore alldeles för fin för att förstöra.
Citera
2014-04-07, 22:21
  #2
Medlem
Varför skaffar du inte bara ett virtuellt skrivbord och sen installerar windows 7 eller windows 98 eller vad du nu vill ha för os, och sen ladda ned massa skit på den?
Citera
2014-04-07, 23:10
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Ta hem virtualbox (gratis) https://www.virtualbox.org/ så kan du testa så mycket du vill i olika operativsystem.
Citera
2014-04-08, 00:16
  #4
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Hur skulle en Windows 98 reagera på malware, maskar, trojaner och övrig skadlig kod som har skapats nu?
Superintressant fråga!

Jag läste ett papper för cirkus ett år sedan som tog upp precis detta. I testet så infekterades Win98 med moderna malwares så som Zeus, Zbot, pbot, betabot, Upatre, Andromeda, ngrbot och pony(kom ihåg fler men listan blev för lång).

Anyway, det visades sig att ett ytterst litet fåtal gick att exekvera eftersom de moderna malwares är designade för moderna operativsystem. Anledningen var att arkitekturen var så pass annorlunda att grundläggande handlingar inte fungerade(API-anrop, syscalls, nätverk m.m).

Det roliga var att slutsatsen blev att Win98 är säkrare än något annat OS som finns idag mot Win32-malwares.

Om någon är intresserad av pappret så kan jag slita för att få tag i det. Det är oggoglebart eftersom den gavs ut på en konferens.
Citera
2014-04-21, 12:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Ta hem virtualbox (gratis) https://www.virtualbox.org/ så kan du testa så mycket du vill i olika operativsystem.

Nej nej nej. VWare är 100 gånger bättre. Och lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback