Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 17:44
  #1
Medlem
messiasibids avatar
Tja,
Har under cirka 2 veckors tid känt mig konstig. Har glansiga ögon som känns trötta och väldigt skönt att blunda ett tag. Känner mig allmänt långsam i huvudet i tankarna, går ut på altanen stup i kvarten och sköljer ansiktet i handfatet då det känns som jag vaknar till och kan tänka alert ett litet tag. Känt mig lite varm så tog febern några gånger men endast 37.5 grader. Har även fått mild svamp i munhålan.

Jag är inte så trött att jag inte orkar göra något men känner mig matt och som om jag tappat cirka 30 IQ-poäng och måste verkligen rivstarta med kasta vatten i ansiktet för att lyckas tänka klart. Märker det främst när jag ser på film, brukar kunna se de flesta vändningarna komma men nu kollar jag endast på filmen och ser de som utspelar sig.

Ja, vad kan det vara och vad för hemmaknep kan man ta till?
Citera
2014-04-07, 17:50
  #2
Medlem
kekomis avatar
Sover du bra om nätterna?
Citera
2014-04-07, 17:51
  #3
Medlem
Kan inte klamydia visa sig genom svampliknande i munnen?
Du kanske helt enkelt behöver mera sol!
Citera
2014-04-07, 18:01
  #4
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Sover du bra om nätterna?

För 1 månad sedan så var min dygnsrytm helt skev. Somna 5 på morgonen och vaknade runt 4a på eftermiddagen. Senaste 3 veckorna har jag dock sovit bra iafl tillräckligt. Somnar runt 2 på natten och går upp klockan 10-11.

Men tänkte iafl gå och kolla upp synen i veckan, om den kan ha blivit sämre och det eventuellt är orsaken till tröttheten. Har svårt att se att det skulle vara hela förklaringen men en del möjligtvis.
Citera
2014-04-24, 18:50
  #5
Medlem
messiasibids avatar
Bumpar min egen tråd men att uppdatera att jag troligen har svampen candida.
Vita beläggningen på tungan har ökat och flertalet av de symptomet som är kopplat till candida stämmer in d.v.s en "mental dimma", trötthet och ögon som svider lätt, röda övergående eksem som gått över snabbt. Finns massvis med symptom av denna krabat.

Jag är tämligen övertygad i mina misstankar då candida kan tillkomma av koststörningar, stress etc men frodas framförallt av jäst och mejeriprodukter. Då jag gymmat konstant och intagit proteinpulver med mjölk och druckit mjölk till varje måltid och också innan och efter träning. Nu över påsk åt jag massvis med godis och de ska svampen trivas av och mycket riktigt har det blivit värre på tungan också.

Helvete!

Nu ska man alltså äta någon jävla candida-kost som endast spattiga tjejer som vill gå ner i vikt och bli modell skulle orka hålla reda på. Inge mer mjölk, bröd, juice, mejeriprodukter och mera.
Ska heller inte dricka öl riktigt skämt. Detta kommer dessutom inte hålla över Valborg.


Helvete kroppen. Den som hyllas konstant att vara så exceptionell är totalt försvarslös.
Fiasko
Citera
2014-04-24, 19:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Bumpar min egen tråd men att uppdatera att jag troligen har svampen candida.
Vita beläggningen på tungan har ökat och flertalet av de symptomet som är kopplat till candida stämmer in d.v.s en "mental dimma", trötthet och ögon som svider lätt, röda övergående eksem som gått över snabbt. Finns massvis med symptom av denna krabat.

Jag är tämligen övertygad i mina misstankar då candida kan tillkomma av koststörningar, stress etc men frodas framförallt av jäst och mejeriprodukter. Då jag gymmat konstant och intagit proteinpulver med mjölk och druckit mjölk till varje måltid och också innan och efter träning. Nu över påsk åt jag massvis med godis och de ska svampen trivas av och mycket riktigt har det blivit värre på tungan också.

Helvete!

Nu ska man alltså äta någon jävla candida-kost som endast spattiga tjejer som vill gå ner i vikt och bli modell skulle orka hålla reda på. Inge mer mjölk, bröd, juice, mejeriprodukter och mera.
Ska heller inte dricka öl riktigt skämt. Detta kommer dessutom inte hålla över Valborg.


Helvete kroppen. Den som hyllas konstant att vara så exceptionell är totalt försvarslös.
Fiasko
Diflucan finns numera receptfritt på apotek.
Citera
2014-04-24, 20:03
  #7
Medlem
Hur vet du att du har svamp i munnen? Har en läkare gett dig diagnos? Svamp i munnen är väldigt ovanligt hos annars friska vuxna, det är mest bara ammande små bebisar som får det naturligt, sas.

Svamp i munnen får man inte bara så där, om man inte tex har ett nedsatt immunsystem. Eller om man har tex diabetes, använt antibiotika längre tid, använt steroider längre tid eller överanvänt starkare munsköljningar (som tar kål på de bra bakterierna, kanske något att tänka på?)

Tycker du ska uppsöka läkare om du inte redan gjort det.
Citera
2014-04-24, 22:41
  #8
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wegvezen
Hur vet du att du har svamp i munnen? Har en läkare gett dig diagnos? Svamp i munnen är väldigt ovanligt hos annars friska vuxna, det är mest bara ammande små bebisar som får det naturligt, sas.

Svamp i munnen får man inte bara så där, om man inte tex har ett nedsatt immunsystem. Eller om man har tex diabetes, använt antibiotika längre tid, använt steroider längre tid eller överanvänt starkare munsköljningar (som tar kål på de bra bakterierna, kanske något att tänka på?)

Tycker du ska uppsöka läkare om du inte redan gjort det.

Har ännu inte uppsökt läkare ska göra det och återkommer med läkarens feedback sedan. Jag är inte så pass trött,seg att det stör enormt men det känns som mina studieresultat blir försämrade av detta. Så uppsöka är väl klokt.

Återkommer som sagt!
Citera
2014-04-28, 17:12
  #9
Medlem
messiasibids avatar
Då har man varit hos vårdcentralen och sedan till läkaren där.

Först kollade ena tjejen som inte var läkare och bekräfta att jag hade candida i munnen.
Hon stack mig i fingret och läste av blodsocker som låg på 4.2 som enligt tjejen var riktigt stabilt. Inget över eller undre genomsnittet när jag frågade. Jag berätta om mina symptom, seg att tänka, feberkänsla, matt etc. Då blev jag rekommenderad till läkaren.

Efter cirka 2 timmar så mötte jag den mytomspunna läkaren. Jag visade tungan och hon bekräfta det var obalans i floran och candida i munnen. Jag börja berätta om mina symptom och läkaren kontrade med att det är symptom från något helt annat. Jag sa om det låg något i att toxiner från candida kan vara anledningen varpå läkaren bestämt sa nej, i stil med det var befängt. En läkare är trots allt utbildad och har höga tankar om sig själv så jag nämnde med osäkert tonläge något om systematisk candida. Svaret blev det som jag läst mycket om "Nej då skulle du inte kunna stå på dina ben".

Läkaren tyckte ingen medicin skulle skrivas ut utan endast förändra dieten då orsaken till candida skulle varit min höga mjölkkonsumtion då jag dricker lite mer än normalt.

Lyckades iafl få dem att skicka mig vidare till labbet för blodprov och ämnesomsättningsprov. Väl på labbet var allt inte förberett så fick endast ge blodprov och komma tillbaka annan dag.
Är iafl nöjd att de erbjöd sig blodprov och ämnesomsättningsprov. Lite valuta för pengarna.
Citera
2014-04-28, 17:19
  #10
Medlem
messiasibids avatar
Är för övrigt intressant med all kontroversitet kring candida. Vad jag förstått är candida ytterst svår diagnostiserat och candida överväxt har så pass många symptom att det inte säger något. Många alternativamedicin företag som vill sälja deras dietprodukter och människor som troligtvis inte har candida.

Däremot är läkarna inte heller så bra då de vägrar acceptera candida överväxt som ger dessa symptom. Då måste man ha cancer eller vara döende. Då det är vad som endast lärs ut om candida på utbildningen. Antingen har man en sjukdom eller så har man den inte. Någon glidande skala existerar inte och candida som ger ut toxin verkar befängt. Läste av någon doktor på nätet som skrev att det är låg kunskap om candida bland doktorerna men att det dock är förståeligt med läkarens irritation då det är en "catch it all " sjukdom.

Störde mig även på att läkaren tyckte jag skulle sluta med proteinpulver. Jag instämmer i att för höga doser är skadligt och kött,bra mat fungerar lika bra men som extra tillskott i rimliga doser är protein perfekt. Det är ju trots allt vanligt protein.

"Du blir inte större av proteinpulver"

-Neh svarade jag.
Det jag tänkte - Jo det kan jag visst bli om jag inte får i mig tillräcklig dos av proteiner i min vanliga kost. Proteiner är essentiellt för muskeltillväxt.
__________________
Senast redigerad av messiasibid 2014-04-28 kl. 17:26.
Citera
2014-04-28, 17:36
  #11
Medlem
messiasibids avatar
Om det finns några kunniga här på forumet. Blodsockernivå på 4.2 är det riktigt stabilt? Som vårdcentralen sa, jag undrar då min mor ligger på gränsen till diabetes så är överraskad att jag ska ha ett riktigt bra blodsockernivå.
Citera
2018-05-26, 13:39
  #12
Medlem
anoxics avatar
@messiasibild har du någon uppdatering på hur det gick? Löste det sig och hur gick du tillväga?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback