Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-07, 14:40
  #1
Medlem
Min pappa har nyligen gått bort och begravningen är på Måndag den 14 April. När vi städat i hans boende så hittade vi en gammal kopia/utklipp på en dikt som dessvärre inte är helt komplett men som vi tycker skulle passa att läsas upp på hans begravning. Där ev text saknas markeras med - - - .

Det står inte var den kommer ifrån utan enda rubriken/rubrikerna är: Skaldevrån, DU ÄR JAG.
Nu undrar jag om det är någon här ute som känner till den eller som kan hjälpa mig att finna ev saknade ord?


Du är jag
Du är luften som jag andas,
Du är marken där jag står.
Du är sommaren dit jag längtar,
Du är vinter, höst och vår.

Du är tanken som jag tänker,
Du är handen som jag rör.
Du är dit jag återvänder - - -
Du är aldrig utanför.

Du är allt på denna jor - - -
Du är allt det som jag s - - -
Du är himlen, du är sol - - -
Du är Allt och mycket - - -

Du är evigheten, Du - - -
Du är jag och jag är Du.

Egen teori om hur den går rimligtvis kan vara såhär (men skulle gärna vilja få det bekräftat):
Du är luften som jag andas,
Du är marken där jag står.
Du är sommaren dit jag längtar,
Du är vinter, höst och vår.

Du är tanken som jag tänker,
Du är handen som jag rör.
Du är dit jag återvänder,
Du är aldrig utanför.

Du är allt på denna jord,
Du är allt det som jag ser.
Du är himlen, du är sol,
Du är Allt och mycket mer.

Du är evigheten, Du - - -
Du är jag och jag är Du.
Citera
2014-04-07, 15:25
  #2
Medlem
kekomis avatar
Jag googlade lite snabbt men hittade ingenting som liknade den där dikten, tyvärr. Det kanske var din pappa själv, eller någon han kände, som skrev den?
Citera
2014-04-07, 18:26
  #3
Medlem
Jodå, jag har hört frasen. Det var mitt första försök men fick inte fram något önskat resultat.

Det ser ut som att kopian kommer från en tidning eller annat tryck... Vad vi vet så skrev pappa inte dikter, även om han var duktig på att skriva.
Jag fortsätter hålla tummarna och hoppas att någon här ute känner till den.
Citera
2014-04-07, 20:59
  #4
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Tråkigt att höra att din pappa gått bort!

Själv känner jag inte alls igen dikten och tvivlar på att den är skriven av en professionell diktare. I mina ögon ser det ut som amatörpoesi och inget fel med det.

Förutom att jag tycker att själva texten tyder på att din pappa eller någon han kände skrivit dikten tycker jag att ledtråden "Skaldevrån" tyder på detta också. Detta uttryck används inte sällan om ett utrymme eller kanske till och med förening där amatörpoeter bereds plats. Du lär hitta rätt mycket hemsidor om detta om du googlar på det engelska "poets' corner", som används i liknande syfte. Om du säger att den gick i tryck tror jag kanske att han klippt ut ett stycke amatörpoesi som han kanske fattade tycke för helt enkelt.

Om jag får gissa på de sista raderna tror jag de lyder:

Du är evigheten, Du är nu.
Du är jag och jag är Du.

Dels att evigheten och nu passar rent tematiskt, dikten har en relativt strikt radhållning och det rimmar också på Du.
Citera
2014-04-08, 18:17
  #5
Medlem
Arctic Monkey:
Tack för ditt fina och kloka svar.
Jag tror att du har fyllt i den luckan som jag saknade. Tycker att det passar bra in så om ingen originaltext dyker upp så kommer jag att ta med detta.
Tusen tack för svaret, det betyder väldigt mycket för min familj och mig.
Citera
2014-04-08, 18:38
  #6
Medlem
Popkes avatar
Du är allt på denna jorden
Du är allt det som jag ser
Du är himlen, du är solen
Du är Allt och mycket mer

Är mina gissningar på det andra stycket som är ofullständigt. Jag tycker dessa bitar passar in rent tematiskt då dikten mycket utgår från givna motsatser och bryter dessa mot varandra (jorden - himlen, solen). Ser - mer är även ett givet rim som jag tycker binder ihop stycket på ett sätt som känns logiskt.
Citera
2014-04-10, 21:42
  #7
Medlem
Tack Popke, observant av dig
Citera
2014-04-10, 22:37
  #8
Medlem
Låter som en låt av Mauro Scocco, men ingen jag lycka googla fram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback