Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-21, 08:13
  #889
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Någon pekar ut dig som gärningsman? Självklart kan det användas emot dig.

Det minskar ju knappast polisens/åklagarens misstankegrad mot dig under utredningen.

Och är det rättegång råder fri bevisvärdering. Domstolen är alltså fri att väga in allt som framkommer under förhandlingarna.
Även om personen drar tillbaks påståendet?
Citera
2016-10-21, 09:35
  #890
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Även om personen drar tillbaks påståendet?

Nej då minskar väl anledningen att gå vidare på uppgiften något. Men det blir ju väldigt hypotetiskt detta. Om polisen har andra anledningar att se dig som misstänkt så minskar det ju inte om någon pekat ut dig, även om den senare tar det tillbaka. Det kan ju finnas anledningar till både utpekande och tillbakatagande.

Men i princip gäller fortfarande att polisen kan värdera allt som framkommer under utredningen som de anser sig ha anledning till. Detsamma gäller domstolen. Ett utpekande under polisförhör kan ju användas under rättegången. Sen är det upp till försvaret att åberopa tillbakatagandet. Sen får rätten ta ställning till vad som verkar mest trovärdigt.
Citera
2017-02-22, 16:34
  #891
Medlem
Förhör ringa narkotikabrott.

Tja.

För 5 månader sedan blev jag omhändertagen av polis för jag gjorde det otroligt smarta valet att käka lsd efter en väldigt blöt kväll.

Jag hade tydligen sprungit runt i bara kalsongerna utomhus en söndags morgon. Jag var helt onåbar så dem körde mig till sjukhuset. Jag minns inget av detta utan detta är vad jag fått höra av grannar och vänner.

Hur som helst så tog dem drogtest på mig som visade posetivt för cannabis. Det är det jag tror iallafall. Kan lsd testas för?

Jag är nu kallad på förhör anngående ringa narkotikabrott.
Till min fråga. Eftersom jag inte hade något på mig (bara kalsonger) så undrar jag om det är till min fördel att säga att jag bara röker gräs i Danmark? Och skylla mitt sinnestillstånd på alkohol?

Jag bor nära Danmark och är där någon gång i månaden men har inte direkt något att styrka det med.

Har blivit dömd för ringa narkotikabrott en gång innan för 6 år sedan. Lär bara bli böter nu men tänkte om man kunde komma undan på den historian.

Vad är eran funderingar?

Peace
__________________
Senast redigerad av Skoen 2017-02-22 kl. 16:36.
Citera
2017-02-22, 16:56
  #892
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoen
Tja.
Hur som helst så tog dem drogtest på mig som visade posetivt för cannabis. Det är det jag tror iallafall. Kan lsd testas för?

Tror att det går att testa för LSD om man tar blodprov direkt under trippen men jag har aldrig hört talas om att polisen gör det. Du ska ha fått reda på testresultatet vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Skoen
Jag är nu kallad på förhör anngående ringa narkotikabrott.
Till min fråga. Eftersom jag inte hade något på mig (bara kalsonger) så undrar jag om det är till min fördel att säga att jag bara röker gräs i Danmark? Och skylla mitt sinnestillstånd på alkohol?

Jag bor nära Danmark och är där någon gång i månaden men har inte direkt något att styrka det med.

Det är väl lite sent påtänkt nu men det är väl inte legaliserat i Danmark heller så jag vet inte vad du har att tjäna på det. Hade det varit Colorado hade det varit en annan femma. Avkriminaliserat innebär inte att det är lagligt även om du möjligtvis kan motivera att du inte ska hamna i belastningsregistret för något som du gjorde i Danmark som inte är en kriminell handling i det landet.
Citera
2017-02-22, 17:23
  #893
Medlem
Nirps avatar
Det här med dubbel straffbarhet är lite knepigt. Du kan inte komma undan genom att hävda att du haft narkotika i Danmark, eftersom innehav är kriminaliserat även där (även om det kanske inte beivras).

Däremot, om du får till det så att du endast har rökt (brukat), och aldrig själv haft narkotikan i din besittning (innehav), exempelvis blivit bjuden på ett bloss av någon, utan att det går att få det till att du innehaft narkotikan, då kan det gå. Detta beror på att just ringa narkotikabrott (eget bruk) inte är kriminaliserat i Danmark som det är i Sverige.

Så, det kan gå, det finns det exempel på, men det vill till att hålla tungan rätt i mun och inte på något sätt erkänna någonting som går att tolka som innehav. Att endast bruka narkotika är inte förbjudet i Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Svea hovrätt målnr B 2187-10
Utredningen i hovrätten är densamma som vid tingsrätten. Därutöver har hovrätten
inhämtat ett yttrande från Danmarks Justitieministerium om innehållet i dansk rätt.
Av yttrandet framgår att enbart bruk av narkotika inte är straffbelagt enligt dansk lag.
I målet har inte framkommit annat än att OC [min red.] brukade narkotikan i
Danmark. Vid sådant förhållande föreligger inte dubbel straffbarhet. Åtalet ska därför
ogillas (jfr 2 kap. 2 § andra stycket brottsbalken).

Länk till domen: https://minfil.org/fcP4v2bcbe/HRS_B_2010_2187_R_ORG.pdf
Citera
2017-02-22, 23:35
  #894
Moderator
blomvattnares avatar
.
Citera
2017-02-23, 06:00
  #895
Medlem
Jag kommer givetvis säga att jag endast rökt då det bjuds friskt på cannabis på criss. Vilket är helt sant för min del.

Dem lär säkert vilja att jag ska skriva på straffföreläggande vilket jag kommer neka då jag inte begått något brott i Sverige enligt min mening.
Citera
2017-02-23, 21:44
  #896
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skoen
Jag kommer givetvis säga att jag endast rökt då det bjuds friskt på cannabis på criss. Vilket är helt sant för min del.

Dem lär säkert vilja att jag ska skriva på straffföreläggande vilket jag kommer neka då jag inte begått något brott i Sverige enligt min mening.
Dåså, det är helt rätt. De ska inte ens erbjuda strafföreläggande, egentligen, eftersom du uppenbarligen inte begått något brott i Danmark och därför inte heller ska dömas enligt svensk lag.
Citera
2017-03-22, 19:42
  #897
Medlem
boredomss avatar
Behöver akut hjälp från någon som KAN något om juridik, har polisförhör imorgon och är TYP oskyldig men vill inte heller gola på någon. Blev nekad advokat. Vill inte ta det i tråden, snälla skriv ett pm om du känner dig snäll och kunnig.
Citera
2017-05-08, 17:21
  #898
Medlem
Körde 63 km/t på 50 väg, jag körde taxi så de vet vem som var inloggad, jag har inte svarat på breven jag fått, nu har jag fått en kallelse till en polisstation....vad händer om jag inte hör av mig?
Citera
2017-05-08, 18:37
  #899
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Körde 63 km/t på 50 väg, jag körde taxi så de vet vem som var inloggad, jag har inte svarat på breven jag fått, nu har jag fått en kallelse till en polisstation....vad händer om jag inte hör av mig?

Dom kommer att ta kontakt med dig personligen bara så att du vet. Det smartaste du kan göra är att ta kontakt med polisen själv via telefon, tala om vilket ärende det gäller och be att få ett kontorsföreläggande på förseelsen, något som är möjligt i sådana här lägenn. Det innebär att du får böteslappen skickad med posten som du sedan själv får skriva på och returnera.

Du kommer att åka dit på fortkörning och det är nu upp till dig om du vill göra på det enkla eller krångliga sättet.Hade det funnits tveksamheter hade det aldrig blivit ett ärende på ett brott av detta slag som endast renderar i penningböter.
Citera
2017-05-08, 20:38
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dom kommer att ta kontakt med dig personligen bara så att du vet. Det smartaste du kan göra är att ta kontakt med polisen själv via telefon, tala om vilket ärende det gäller och be att få ett kontorsföreläggande på förseelsen, något som är möjligt i sådana här lägenn. Det innebär att du får böteslappen skickad med posten som du sedan själv får skriva på och returnera.

Du kommer att åka dit på fortkörning och det är nu upp till dig om du vill göra på det enkla eller krångliga sättet.Hade det funnits tveksamheter hade det aldrig blivit ett ärende på ett brott av detta slag som endast renderar i penningböter.


Harom tid med det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback