Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-09, 08:11
  #13
Medlem
swahilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davvo
Hur bestämmer man vad som är "hemackordet", är det helt enkelt det man börjar med och hela tiden återvänder till?

Har jag förstått dig rätt då om jag antar att om min låt går i exempelvis d-moll, så bör ackorden vara byggda på tonerna inom samma skala?

Finns det ingen snabbguide över detta? Med en lista över alla tonarter och vilka ackord som ingår, och kanske även vilka skalor som passar?

Jag har faktiskt kollat på boken du snackar om, men är det värt det som total nybörjare, kommer jag förstå något?

Lektioner skulle jag kunna tänka mig när jag kommit lite längre om jag fortfarande vill hålla på. Kostar det mycket och återigen, lämpar det sig för totala noviser?
Hemmaackordet är brukar kännas hemma, det har ingen dragning vidare. Men om du lär dig tonika subdominant och dominant, så kommer du förstå det också.

Ja du har förstått rätt, men att börja med teorin i moll blir lätt för svårt när man är ganska grön. Du kan absolut skapa musik i moll, men när man ska lära sig teori, så är det bra att börja i dur

Om du söker på internet efter "diatoniska ackord" så borde det dyka upp något vettigt, ett bra sätt annars är att sätta dig vid ett piano och med hjälp av C - dur skala plocka ut alla ackord, du tar varannan tangent av de vita, så det blir c,e,g där har du C - dur, d,f,a, Dm o.s.v.

Boken är väldigt bra tycker jag, jag har använt den länge med elever, men då har de ju visserligen en lärare att tillgå!

Absolut jag förstår! men en lärare går att få tag utan att köpa en hel kurs! Jag säljer mina lektioner styckvis, när det inte är via en skola! Men det finns ju olika prisklasser på lärare också.
En bra lärare kommer kunna svara på alla dina frågor som vi försöker svara bäst vi kan på över internet. samt ha ideér om hur du kan öva för att nå de kunskapsmål du har
Citera
2014-04-09, 08:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khrysothemis
Jag skulle säga att du har rätt där. Tonart är för ackord(följd) och skala för melodi.
Du kan ha flera skalor inom samma tonart, säg Cm.
då finns både t.ex.
C-D-D#-F-G-A-A#-C, och
C-D-D#-F#-G-G#-B-C. Båda är i C moll men det är olika skalor.

För att basen ska låta bra är det nice att alltid ta avstamp i grundtonen i ackordet, och använda en skala där alla tonerna i ackorden ingår, men det är absolut inget krav.

Det måste vara i ditt eget parallella universum som Cm innehåller D# och A#.
Eb och Bb ska det vara.
Citera
2014-04-09, 09:08
  #15
Medlem
Skrffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swahili
För att kunna kyrkotonarterna är bara bra när man spelar modal musik... Nej juste de är bra när man vill veta vad som skiljer ackorden Dm från ackorden Em och Am i tonarten C -dur.... Bland annat.

Och du kan absolut inte spela G - dur över ett cm, vare sig skalan eller ackordet, du kan däremot i tonarten Cm spela ett G7, vilket innebär att du kan överlagra ett G7alt på ett Cm, men aldrig ett "Gdur" för det antyder att du har en ren nia och även en samt en stor sext (vilka inte är de enda tonerna som är "fel" men de som är de toner som är absolut svårast att få låta "rätt".

Jag hoppas verkligen inte du jobbar som musikpedagog
fel.
Det är användbart i även musik som går i dur och moll, men att föreslå det som första steg att lära sig är inte verkligsförankrat.

du kan absolut spela Gdur över Cm. Det kommer låta skit, men du kan.
Citera
2014-04-09, 13:21
  #16
Medlem
khrysothemiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Det måste vara i ditt eget parallella universum som Cm innehåller D# och A#.
Eb och Bb ska det vara.
okej, förlåt mig mitt ohyggligt grova fel, jag har ingen formell utbildning...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback