Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-12, 18:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Hej! Min personliga erfarenhet är att det är bäst att ringa, om det inte är så att de faktiskt söker folk och man då svarar på en annons. Det finns alltid gott om timvik att få inom vården, och även ett och annat längre vikariat (1 månad - 1 år). Dock är det i princip omöjligt att få fast anställning utan utbildning till undersköterska. Arbeten inom LSS brukar dessutom vara väldigt eftertraktade då personaltätheten är högre och det finns fler som "brinner för det" än för t.ex. arbete med äldre (enligt min erfarenhet). Om du går på timmar finns risken att de slutar ringa när du jobbat för dem länge nog och börjar närma dig så många timmar att de måste erbjuda dig en anställning, eftersom du inte har utbildning. Fundera därför över vad just Dina lång- respektive kortsiktiga mål är, och om denna yrkesinriktning kan infria dem.

Jag har tidigare jobbat inom LSS, gruppboende, över ett års tid. Började med att jag fick ett vikariet över sommaren som sedan blev förlängt. Efter cirka fyra fem månader blev jag uppringd av chefen och erbjuden en tjänst. Dock var det endast 50% men med goda möjligheter att jobba "extra". Tyvärr sa jag upp mig från detta jobb då min provanställning skulle gått över till en tillsvidareanställning pga personliga skäl. Det finns möjligheter till riktig anställning utan utbildning.

Annars var min tid på gruppboendet nog det bästa jobb jag har haft. Hade förmånen att endast jobba med mindre krävande vårdtagare. Mycket aktiviteter samt liv o rörelse. Finns otroligt mkt mer resurser inom LSS än det gör i övriga vården vilket gör det till en arbetsplats med bra arbetsvillkor. På mina 50% jobbade jag varannan helg och 1-2 vardagar där emellan. "Bra" betalt för lite arbete.
Citera
2014-04-13, 15:15
  #14
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellberget
Jag har tidigare jobbat inom LSS, gruppboende, över ett års tid. Började med att jag fick ett vikariet över sommaren som sedan blev förlängt. Efter cirka fyra fem månader blev jag uppringd av chefen och erbjuden en tjänst. Dock var det endast 50% men med goda möjligheter att jobba "extra". Tyvärr sa jag upp mig från detta jobb då min provanställning skulle gått över till en tillsvidareanställning pga personliga skäl. Det finns möjligheter till riktig anställning utan utbildning.

Annars var min tid på gruppboendet nog det bästa jobb jag har haft. Hade förmånen att endast jobba med mindre krävande vårdtagare. Mycket aktiviteter samt liv o rörelse. Finns otroligt mkt mer resurser inom LSS än det gör i övriga vården vilket gör det till en arbetsplats med bra arbetsvillkor. På mina 50% jobbade jag varannan helg och 1-2 vardagar där emellan. "Bra" betalt för lite arbete.

Tack, det där låter minst sagt upplyftande! På min kommun verkar det som att de kontinuerligt letar efter folk till sin vikarieförmedling då de har en egen flik om det under "arbeta i xxx" så min tanke är att börja där om jag får och sedan ta så många timmar som möjligt. Har inga planer på att fastna där helt, men att det överhuvudtaget går att få jobb utan utbildning känns hoppingivande
Citera
2014-04-15, 19:39
  #15
Medlem
eradicos avatar
Första intervjun inbokad på tisdag, nu får vi se vad som händer!
Citera
2015-06-23, 14:36
  #16
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Vad är det för typ av folk som arbetar på gruppboenden?
Citera
2015-06-23, 15:18
  #17
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Vad är det för typ av folk som arbetar på gruppboenden?
Oftast medelålderskvinnor
Citera
2015-06-23, 17:19
  #18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Oftast medelålderskvinnor
En och annan ( oftast ) konstig snubbe också. Nästan alla har en blendrökamde halvbitter kärring också. Den sistnämnda blir många gånger lite glad av att ha en yngre kille på arbetsplatsen, så det är inte bara negativt. Flertalet yngre kvinnor man har stött på har haft flera barn och verkar lägga ner ansenliga mängder pengar hos sin "nagelteknolog" per månad.
Citera
2015-06-23, 18:12
  #19
Medlem
Baachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
En och annan ( oftast ) konstig snubbe också. Nästan alla har en blendrökamde halvbitter kärring också. Den sistnämnda blir många gånger lite glad av att ha en yngre kille på arbetsplatsen, så det är inte bara negativt. Flertalet yngre kvinnor man har stött på har haft flera barn och verkar lägga ner ansenliga mängder pengar hos sin "nagelteknolog" per månad.
Gjorde mina praktiker på gruppboenden för utvecklingsstörda när jag gick på gymnasiet. Stötte inte på en enda man eller rökande kvinna. Tvärtom har jag aldrig träffat trevligare, godhjärtade och mysigare kvinnor Hade lätt kunnat tänka mig ha alla kvinnor som mamma eller mormor till mina barn
Citera
2015-06-23, 18:29
  #20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Gjorde mina praktiker på gruppboenden för utvecklingsstörda när jag gick på gymnasiet. Stötte inte på en enda man eller rökande kvinna. Tvärtom har jag aldrig träffat trevligare, godhjärtade och mysigare kvinnor Hade lätt kunnat tänka mig ha alla kvinnor som mamma eller mormor till mina barn
Härligt med rätt personer på rätt plats..!
Citera
2015-12-22, 23:52
  #21
Medlem
beshliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Härligt med rätt personer på rätt plats..!

Hur gick det? Berätta gärna.
Citera
2015-12-27, 09:19
  #22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beshlik
Hur gick det? Berätta gärna.
Vad menar du?? Jag jobbar idag som ssk inom psykiatrin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback