Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-06, 23:20
  #1
Medlem
Har på sistone börjat intressera mig i att löpträna. Det har blivit några lättare pass den senaste tiden, men valde häromdagen att springa drygt 8,5 km. Kände direkt efteråt att jag var helt öm vid revbenen. Lite som träningsvärk. Jag valde därför att vila mig igår, innan jag idag åter gav mig ut. Men det tog inte många steg innan samma ömhet gjorde sig påmind.

Nu har jag suttit och läst runt lite på nätet och kommit fram till att det kan bero på antingen dålig muskulatur, överbelastning eller (det som känns mest troligt) att jag har fel löpsteg.

Så nu är frågan - hur kan man kolla upp vad som är fel? Har exempelvis rätt nyligt köpt ett par skor. Hade ingen direkt vidare koll när jag handlade, utan killen på avdelningen sa att det var en bra basic sko för löpning. Vilket lät bra. Den skulle även passa oavsett om man hade överpronation, eller inte (och allt vad det nu heter).

Vad tror ni? Kan det enkelt ha och göra med att jag överansträngde mig och klev på nästan 9 km direkt. Eller är det något med skorna? Vet inte om jag vågar springa vidare, ifall det blir någon skada.

Tacksam för svar!
Citera
2014-04-06, 23:29
  #2
Medlem
Flyer6s avatar
Träningsvärk?

Var sjuk länge för något år sedan, när jag kom igång med löpningen igen & kört min 8'a hade jag träningsvärk i magmusklerna efteråt. Fick liknande när jag började löpträna något år innan detta.
Citera
2014-04-07, 00:44
  #3
Medlem
Zaco666s avatar
Du bör gå till en sportbutik där dom kan utvärdera ditt löpsteg ordentligt. Vanligtvis finns det återförsäljare som har ett löpband som filmar ditt löpsteg och ni kan sedan titta på det och avgöra om du te x pronerar mycket. Utifrån det kan du sedan välja ett par skor som passar dig. Skall tilläggas att bra löpskor inte är billiga men det är värt att kosta på sig ordentlig utrustning istället för permanenta skador! Lycka till med löpningen!
Citera
2014-04-07, 21:04
  #4
Medlem
Ingen annan?
Citera
2014-04-07, 21:12
  #5
Avstängd
Jag tror inte att det beror på skorna iaf.
Citera
2014-04-08, 08:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jag tror inte att det beror på skorna iaf.

Vad kan det då vara? Träningsvärk? I överkroppen - när jag sprungit?
Citera
2014-04-08, 15:59
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Vad kan det då vara? Träningsvärk? I överkroppen - när jag sprungit?

Jag vet inte, men det känns väldigt långsökt att det beror på löpsteget. Jag skulle gissa på att du antingen har spänt dig under löpningen eller råkat ut för något annat, typ sovit i en konstig position.
Citera
2014-04-08, 16:57
  #8
Medlem
Amazingthings avatar
Antingen spänner du dig onaturligt när du löper eller så saknar du bålstyrka, eller en kombination av båda.

Prova slappna av mer i överkroppen när du springer. Några bålövningar kan vara på sin plats också.
Tag det lugnt och vänta ut smärtan tills den har släppt helt.
Citera
2014-04-10, 01:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Antingen spänner du dig onaturligt när du löper eller så saknar du bålstyrka, eller en kombination av båda.

Prova slappna av mer i överkroppen när du springer. Några bålövningar kan vara på sin plats också.
Tag det lugnt och vänta ut smärtan tills den har släppt helt.

Men att det skulle vara löpsteget / skorna är alltså troligtvis helt uteslutet? Dock blir det för mig rätt naturligt att "spänna" överkroppen, då jag försöker springa med bra hållning. Men ska försöka bege mig ut om någon dag igen och pröva en kortare runda. Se hur det känns.
Citera
2014-04-10, 09:19
  #10
Medlem
Tycker inte alls det är konstigt om du har träningsvärk i bålen. Vid löpning vrider man överkroppen från sida till sida i en naturlig rörelse där bålen får arbeta. Finns många gymövningar där man genom vridmoment vill aktivera just de musklerna som sitter vid revbenen.

Jag ser inte löpning som bara träning för benen och konditionen utan hela kroppen måste ju arbeta för att springandet ska flyta på någorlunda. Försök att inte vrida överkroppen och häng med armarna vid sidan om dig får du känna hur naturligt det känns.

Så jag tror inte du ska vara orolig, men jag vet ju såklart inte hur du känner.

Lycka till i fortsättningen.
Citera
2014-04-10, 10:50
  #11
Medlem
E30s avatar
Sprang du 9km utan att ha sprungit knappt någoting innan så är det inte så konstigt att du har ont lite här och var i kroppen. Sprang du dessutom 9km i nya skor så gjorde du fel. Du måste springa in skorna 2-3gånger innan, kör ca 5km.
Sedan gäller det att trappa upp LÅNGSAMT för att inte få skador eller riskera benhinneinflammation. Att bara hoppa på 9km är inte bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback