2014-04-06, 18:49
Medlem
Christopher.s avatar
Jag förknippar feminism med anti män, anti rasism och en hel del andra saker. Dock undrar jag hur en feminist ser på ett gynnande av de sina egna i familjen, dvs blodsband. Jag kan ärligt säga att jag alltid sätter mina egna först. Är det oetiskt att sätta sin familj framför andras familjer, vad anser ni feminister?
Citera
2014-04-06, 18:52
Medlem
Jag är inte feminist, men din fråga är på tok för vad för att kunna svara på.

Vad menar du med "sätta sin familj framför"? Är det någon form av lebensraum du talar om, eller talar du bara om att du hellre äter fika med din familj än någon okänd familj?

Jag tror nog att de flesta helst äter fika med sin egna familj. Men det betyder inte att man tycker att det är rätt att t.ex. stjäla grannens gräsklippare för att det "gynnar familjen".
Citera
2014-04-06, 18:54
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag är inte feminist, men din fråga är på tok för vad för att kunna svara på.

Vad menar du med "sätta sin familj framför"? Är det någon form av lebensraum du talar om, eller talar du bara om att du hellre äter fika med din familj än någon okänd familj?

Att aktivt gynna sin familj på bekostnad av icke familj. En form av diskriminering.
Citera
2014-04-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Att aktivt gynna sin familj på bekostnad av icke familj. En form av diskriminering.
Ge ett exempel på när du gynnar din familj på någon annans bekostnad.

Liksom, tänker du ockupera grannfamiljens hus för att din familj behöver yta?
Citera
2014-04-06, 19:00
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Ge ett exempel på när du gynnar din familj på någon annans bekostnad.

Liksom, tänker du ockupera grannfamiljens hus för att din familj behöver yta?

Jag anställer min syster framför någon med bättre kompetens.
Citera
2014-04-06, 19:02
Medlem
Citat:
Okej.

Själv anser jag som libertarian att det är ditt problem om du vill anställa någon som är sämre lämpad, och jag hade kritiserat dig för ditt irrationella beslut, men sen vet jag inte vad de som kallar sig feminister anser.
Senast redigerad av 3. 2014-04-06 kl. 19:06.
Citera
2014-04-06, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Låter som ett mycket kortsiktigt tänkande.

Själv skulle jag satsa på att försöka driva ett framgångsrikt företag för att med hjälp av det som det inbringade kunna ge min familj en stabil grund att stå på - om jag drev företag.

Tror inte feminister är dummare än så de heller.
Citera
2014-04-06, 19:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Blod är tjockare än vatten.
Citera
2014-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad har det med saken att göra?
Citera
2014-04-06, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det är ett konstigt uttryckt.
Familj står givetvis närmare än utomstående ... men begreppet familj och utomstående har ju egentligen ganska lite med blod att göra.
En människa jag inte känner betyder ju mindre för mig än en människa som står mig nära - alldeles oavsett vad ett eventuellt stamträd skulle säga.
Citera
2014-04-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Låter som ett mycket kortsiktigt tänkande.

Själv skulle jag satsa på att försöka driva ett framgångsrikt företag för att med hjälp av det som det inbringade kunna ge min familj en stabil grund att stå på - om jag drev företag.

Tror inte feminister är dummare än så de heller.

Det beror väl på arbetsuppgifterna. Det finns väl ganska gott om svågerpolitik där barn till de anställda får lite förtur för att jobba extra över sommaren osv.

Fattar däremot inte riktigt kopplingen till feminism
Citera
2014-04-06, 20:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Det beror väl på arbetsuppgifterna. Det finns väl ganska gott om svågerpolitik där barn till de anställda får lite förtur för att jobba extra över sommaren osv.

Fattar däremot inte riktigt kopplingen till feminism
Ja, självklart. Handlar det om arbetsuppgifter där komptens/meriter bara är en formsak vid tillsättningen och inte avgörande för kvaliteten - att arbetet faktiskt blir genomfört som det skall så kan givetvis göra avsteg och prioritera en familjemedlem.
Men att spela med ett företags renommé/resultat för att gynna en familjemedlem är ju för kortsiktigt tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in