Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 20:59
  #1
Medlem
Snusungens avatar
Tjena, jag har klantat till det big time... jag har haft linux mint 16 petra nu fruktansvärt länge. Plötsligt slog tanken mig att jag inte kunde spela på skiten.
Så jag tankade ner en W7 ISO som jag tänkte använda på en bootbar USB.
Det visade sig att formateringen på datorn inte var kompatibel för att installera windows (inte ntsf). Jag fortsatte att googla på lösningar och kom över en sida där Jag läste om ett program som heter Gparted, som jag använde mig av på en annan separat bootbar usb, med ett linuxbaserat "op" på. Och tack vare det kunde jag formatera min hårddisk på laptopen till ett kompatibelt format.
Det är nu jag kommer i trubbel. Jag pangar in USBn med windows på. börjar installera och det går frid och fröjd med allting fram till första omstarten av datorn.
Då står det att jag saknar en viktig fil. "Bootmgr is missing Press ctrl + alt + delete to restart"

upprepade gånger försöker jag med tåren i ögat starta om, men min okunskap har slagit mig på tårna...
Jag tror att jag kan ha blåst allt i hela datorn. och nu när jag försöker starta datorn så blir det bara svart och den lägger av. Finns det något sätt att reparera den? jag vill verkligen försöka allt för att få den att fungera igen..
Citera
2014-04-05, 22:09
  #2
Medlem
CountToZeros avatar
Låter som att du på något sätt kan ha lyckats markera din disk som "non bootable"... Jag har aldrig använt Gparted, så måste kolla om det går att göra och hur man ändrar.

Edit: Hittade det!

How to use the free GParted CD to mark a Linux or Windows Primary partition Active.

- Download the lasest stable release of GParted and create the Live CD from the ISO file.
- Boot from the Linux Live CD and complete the three user-input requests.
- GParted will run automatically.
- Right-click the Primary partition you wish to make Active and select Manage Flags.
- In Manage Flags on ..., tick (to enable) the boot check box to make the partition Active.
- Click Close and exit the partition utility.
- Restart your computer.
__________________
Senast redigerad av CountToZero 2014-04-05 kl. 22:16.
Citera
2014-04-06, 01:09
  #3
Medlem
Snusungens avatar
Ja helvete, Det kan jag ha missat! Ska köra in gparted-stickan och ändra flaggan till bootable. Det är jävligt möjligt att jag missat det. Ska bara komma hem från krogen först! Jävla skitliv..

Edit:
Alrajt. Det hjälpte! Men jag får fortfarande ett problem, nu stänger den inte av, utan visar ett meddelande: "Bootmgr is missing" står det i dos. Antar att det är en systemfil som saknas. Kanske hjälper med en annan iso av w7 och en ominstallation?
__________________
Senast redigerad av Snusungen 2014-04-06 kl. 01:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback