Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-05, 19:46
  #1
Medlem
Laughinglasts avatar
Tjena politiska aktivister!

Jag måste få er hjälp att bevisa med trogna källor, statistik osv för att visa min vän vad moderaterna har gjort med Sverige på senaste tiden.

Hon kommer välja att rösta på moderaterna utan som helst kunskap IGEN och jag som röstar på röda alliansen kräver att hon ska komma med goda och trovärdiga kommentarer på vad moderaterna har gjort för Sverige under hela deras mandatperiod. Hennes argument till varför hon vill rösta på moderaterna är:

-Bättre arbetspolitisk program
-Bättre för höginkomsttagare
-Människor kommer inte snylta på bidrag lika mycket

Även fast röda alliansen alltid har fått min röst, så tror jag egentligen inte på politiker öht. Däremot tror jag på välfärden som Sverige är byggt på. Tack vare välfärden är Sverige idag ett av världens bästa länder. Jag tror på att underklassen ska få lika stor chans som rika att få gedigen utbildning och foten in till arbetsmarknaden. Jag tror på vården som kan ta hand om människor som inte har tillräcklig med pengar att bekosta operationer, mediciner mm. Jag tror på ett Sverige där alla ska ta hänsyn till varandra och därigenom bygga ett rättvist land med likadana villkor oavsett klass. Sverige skulle ALDRIG bli det landet det är idag om Socialdemokraterna inte hade makten under en lång tid.

- Vad kommer hända om moderaterna fortsätter att privatisera företagen här i Sverige? Blir det mer konkurrens (som innebär lägre priser) eller blir det förlust för Staten?
- Vad kommer att hända om Sverige har fortsatt nära relation till USA att det kan påverka vår vård, försäkringar osv? (tankspridd)
- Vad händer med förtids- och pensionärer som har fått högre avdrag för att höginkomsttagare ska få mindre avdrag?

Dessa är några frågeställningar jag har om moderaterna skulle vinna valet igen.

Som sagt kom gärna med trovärdiga källor och statistik för att jag ska kunna argumentera med min vän bättre än att vi skriker på varandra
Citera
2014-04-05, 20:16
  #2
Medlem
Om alliansen/moderaterna fortsätter regera:

Mer frihet (ekonomisk, social m.m.) åt alla genom mindre skatter i utbyte mot mindre offentliga verksamhet. Mer ansvar läggs på individen. Större möjlighet till att påverka sitt eget liv i den riktning man så önskar.

Om rödgröna/sossarna får regera:

Mindre frihet åt alla i utbyte mot högre skatter och mer offentlig verksamhet. Mindre ansvar och valmöjligheter hos individen. Staten tar hand om allt och alla inom samma ramverk.

Om man forsätter att privatisera företag innebär kommer det att finnas fler privata företag i framtiden än om man inte privatiserade företag. Staten slipper administrera företagen och värre inkompetenta politiker kommer att sitta i bolagsstyrelser.

Sverige diplomatiska relationer med USA påverkar inte kulturen i Sverige mer än Amerikansk kultur som finns överallt i det svenska samhället.

Förtidspensionärer fortsätter vara förtidspensionärer och kommer att få lite slantar varje månad. Kanske mindre än vad som brukade ges eftersom de inte arbetar.
Citera
2014-04-05, 20:18
  #3
Medlem
Privatiserad välfärd resulterar i vinstintressen. Våra skattepengar är de som finansierar välfärden, och vill privata företag göra vinst betyder de att en del av skattepengarna inte går till välfärden, utan istället ner i ägarnas fickor. Det är därför vi nu en längre tid haft lärarbrist, läkarbrist och bl.a brist på barnmorskor. Man sparar in då man vill ha högre vinst. Detta resulterar givetvis också till att vi får försämrade arbetsvillkor.

Om hennes ena argument är att det blir bättre för höginkomsttagare, då kan du ju fråga varför hon tycker det är bra att de blir bättre för dom som redan har det bäst. Är det inte bättre att dom som här det sämst får det bättre? Det är de som kallas rättvisa. Är det rättvist att offra dom svaga och fattigas behov, för dom rikas intressen?

Vad beträffar arbetslösheten så har den ökat med över 1%. Regeringen har inte lyckats skapa tillräckligt många jobb, i takten till antalet arbetsföra invånare, så procentuellt har vi mindre jobb idag, än 2006.
Citera
2014-04-05, 20:19
  #4
Medlem
tuffkatts avatar
Vad är "röda alliansen" och "blåa alliansen"? Mig veterligen så finns det en allians i svensk politik, och det är M-FP-KD-C.

Hur som helst - Nej, Sverige har inte blivit sämre sedan moderaterna tillträdde, men det hade definitivt kunnat vara bättre.
Citera
2014-04-05, 20:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Vad är "röda alliansen" och "blåa alliansen"? Mig veterligen så finns det en allians i svensk politik, och det är M-FP-KD-C.

Hur som helst - Nej, Sverige har inte blivit sämre sedan moderaterna tillträdde, men det hade definitivt kunnat vara bättre.

Han menar nog oppositionen. AKA De rödgröna.
Citera
2014-04-05, 21:04
  #6
Medlem
Laughinglasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Vad är "röda alliansen" och "blåa alliansen"? Mig veterligen så finns det en allians i svensk politik, och det är M-FP-KD-C.

Hur som helst - Nej, Sverige har inte blivit sämre sedan moderaterna tillträdde, men det hade definitivt kunnat vara bättre.

M-FP-KD och C är mig vitterligen blåa alliansen eller har jag fel?

Jag har kommit med alla tänkbara argumentationer att Sverige idag är ett av världens bästa länder pga Socialdenokraternes utopi. Om moderaterna hade haft makten länge så skulle Sverige inte vara som det är idag - ren faktum.
Citera
2014-04-05, 21:43
  #7
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Vill man ha fortsatt lekstuga så ska man rösta på Alliansen.
Citera
2014-04-05, 22:55
  #8
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Privatiserad välfärd resulterar i vinstintressen. Våra skattepengar är de som finansierar välfärden, och vill privata företag göra vinst betyder de att en del av skattepengarna inte går till välfärden, utan istället ner i ägarnas fickor. Det är därför vi nu en längre tid haft lärarbrist, läkarbrist och bl.a brist på barnmorskor. Man sparar in då man vill ha högre vinst. Detta resulterar givetvis också till att vi får försämrade arbetsvillkor.

Om hennes ena argument är att det blir bättre för höginkomsttagare, då kan du ju fråga varför hon tycker det är bra att de blir bättre för dom som redan har det bäst. Är det inte bättre att dom som här det sämst får det bättre? Det är de som kallas rättvisa. Är det rättvist att offra dom svaga och fattigas behov, för dom rikas intressen?

Vad beträffar arbetslösheten så har den ökat med över 1%. Regeringen har inte lyckats skapa tillräckligt många jobb, i takten till antalet arbetsföra invånare, så procentuellt har vi mindre jobb idag, än 2006.

Har aldrig förstått varför inte de ska få gå med vinst? Så länge deras verksamhet är minst lika bra som deras kommunala motsvarighet så spelar det ju ingen roll om de får pengar över. Det bevisar ju endast att de driver verksamheten effektivare. Problemet är att det uppenbarligen är alldeles för dålig kontroll. Det ska självklart inte vara möjligt att driva en sämre verksamhet för att tjäna pengar och komma undan med det. Se till att införa ett bättre kontrollsystem och låt det kosta för de som missbrukar systemet. Men själva vinsten i sig själv är väl knappast ett problem?
Om ett privat byggföretag ska bygga en skola för skattepengar så är det väl ingen som ifrågasätter att de går med vinst? Varför är det fel inom andra områden?

Ang arbetslösheten så är det tveksamt om en annan regering hade gjort det bättre. S ville rädda SAAB, vilket med facit i hand hade varit en extremt dålig idé.
Dock så finns det mycket alliansen kunde gjort bättre.
Citera
2014-04-05, 22:59
  #9
Medlem
MasterBaits avatar
Ja, det är ett sämre, kallare och otryggare land tack vare M. Jag kommer dock fortfarande att rösta på M eftersom M är bättre för min business. Själviskheten vinner ändå alltid i längden.
Citera
2014-04-06, 01:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Har aldrig förstått varför inte de ska få gå med vinst? Så länge deras verksamhet är minst lika bra som deras kommunala motsvarighet så spelar det ju ingen roll om de får pengar över. Det bevisar ju endast att de driver verksamheten effektivare. Problemet är att det uppenbarligen är alldeles för dålig kontroll. Det ska självklart inte vara möjligt att driva en sämre verksamhet för att tjäna pengar och komma undan med det. Se till att införa ett bättre kontrollsystem och låt det kosta för de som missbrukar systemet. Men själva vinsten i sig själv är väl knappast ett problem?
Om ett privat byggföretag ska bygga en skola för skattepengar så är det väl ingen som ifrågasätter att de går med vinst? Varför är det fel inom andra områden?

Ang arbetslösheten så är det tveksamt om en annan regering hade gjort det bättre. S ville rädda SAAB, vilket med facit i hand hade varit en extremt dålig idé.
Dock så finns det mycket alliansen kunde gjort bättre.

Byggnad räknas inte som välfärd. Välfärd är den rättighet vi alla har rätt till då vi ger skattepengar. Dessa pengar ska inte gå till vinst. Får man pengar över bör dessa istället gå till att effektivisera och bli ännu bättre. Vi kan aldrig få en för bra välfärd.

Ett byggföretag sysslar inte med välfärd, därav blir det en stor skillnad. Lägger man 1 miljard på skolan, är det till skolan den ska gå, inte ner i fickan på giriga privatpersoner. Därför den stora kritiken emot vinster i välfärden och privatiseringarna. Skattepengar som inte går till de dom egentligen ska gå till.
Citera
2014-04-21, 00:04
  #11
Medlem
scarfaceswes avatar
Ja det är som vanligt med sossar som snackar om rättvisa. det är ur ett rent egoistiskt perspektiv så klart. "- jag e lågavlönad/arbetslös utan utbildning och tycker rättvisa är att alla som är rika/höginkomsttagare ska ge alla sina pengar till mig"

Det som såna människor glömmer bort eller förtränger är att alla rika personer är inte födda med en guldsked i munnen och leker börsmäklare med pappas pengar på dagarna.

Att blir rik eller bli höginkomsttagare har för 99% av fallen ett pris.
Medans den fattige under sin ungdom levde ut sitt liv med folköl och rock n roll fram till 25års ålder så satt en annan ungdom och offrade hela sin ungdom bakom skolbänken och drog på sig hundra tusentals kronor i studielån för att kunna leva gott senare eller medelklasskillen/tjejen som utan yttre förutsättningar startade eget i unga år för att satsa allt de kunde förmå på sitt bolag utan en dag ledigt första 10åren. Den senare har oftast tagit extremt stora risker och har säkert åkt på en hel del nederlag som nästa kostat hen både hus och hem utan att samhället ens lyft ett lillfinger.

Tycker ni då att det är rättvist att dessa människor ska behöva ge bort så mycket de bara mäktar med till folk som kanske inte hade lust att offra ett halvt liv för sin egen ekonomiska ställning ???

Om man tar bara ett exempel på Alliansens sätt att belöna alla dessa små, hårt slitande entreprenörer/ egenföretagare (ej stora bolag), är schablonvinstdelningen till ägarna inom aktiebolag: 2005 (s) så var den vinstdelning på 10000:- före vinstskatt, när (m) tog över 2006 höjdes den till 90 000:- (om jag minns rätt) idag är den uppe i drygt 160 000:- (2013)
Detta är jag som liten företagare jävligt tacksam för och ett mkt bra sätt att motivera allt slit man går igenom under varje år.

Jag tror många sossar blandar ihop rättvisa och solidaritet, det är två skilda saker.
Citera
2014-04-21, 00:14
  #12
Medlem
scarfaceswes avatar
Sen kan jag absolut hålla med om att (m) borde tagit det lite lugnt med att sälja ut skola/vård och omsorg.

Sen förstår jag inte debatten angående "vinster i välfärden".
Om nu staten har sålt en förskola så kan man väl inte begära att denne ska göra +-0 resultat. Vad är då meningen med att driva en verksamhet om ägaren inte ska ha möjlighet att göra vinst ?

I så fall får man väl gå tillbaka till 100% statligt ägda skolor/vårdinstanser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback