Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 18:28
  #1
Medlem
Asystolis avatar
Tjena

Har precis köpt en NAS, Synology DS213. Jag har massa film och videoklipp på servern som jag skulle vilja kunna streama när jag befinner mig på en annan dator. I nuläget får jag upp dom delade mapparna men vill jag öppna t.ex. en film från en annan dator så vill den endast ladda ner filen, vilket förstås tar en stund om det är stora filer... Hur gör jag för att kunna få en stream-funktion? Är det möjligt? Vill ju gärna kunna se film och video direkt när jag bläddrar runt bland mina filer och inte vänta på nerladdning hela tiden.
Citera
2014-04-19, 00:18
  #2
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kommer fungera utmärkt
Kollar på strömmad film nu från en Seagate Goflex home (billig och 2 år gammal) Samtidigt som jag surfar. Allt på en Win7 bärbar.

Har även en stationär Linuxdator som funkar lika bra att kopiera/flytta/använda och strömma filer på NAS:en.

Utgår från att du redan skapat användare och lösenord på din NAS. Samt att den är kopplad till ditt hemnätverks router och påslagen med hårddiskar i.

Den svåra sättet:
Win7
Öppna utforskaren och klicka på Nätverk - Klicka på ikonen för din Synologi-NAS - Nu öppnas en ruta med inloggning användarnamn och lösenord. Mitt Win7 vägrar spara inloggningsuppgifter så efter varje start av Win7 måste jag skriva in dem igen. Inte heller fungerar det att kopiera och klistra in uppgifterna heller.

Använder själv VLC och SMPlayer som filmvisare, du kan starta filmen i utforskaren eller med favorit spelaren, Synologin kommer strömma filmen automatiskt (som om filmen fanns på datorns disk).
Det går även att skapa spellistor lagrade lokalt för film-filer på NAS:en

Linux (Ubuntu och varianter)
I Filhanteraren (finns flera) välj nätverk - Windowsnätverk - Synologyn. Skriv in användarnamn och lösenord (går inte att klippa och klistra in).

Sedan fungerar det likadant och bra som Windows.

Lätta sättet:
Installera mjukvaran som följde med NAS:en ange ett administratörsnamn och ett lösenord (och kom ihåg det ).
Citera
2014-04-19, 00:20
  #3
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kort svar: Prova att öppna filmerna direkt i filmspelaren.
Citera
2014-05-13, 00:49
  #4
Medlem
Mitt tips. http://xbmc.org kör jag med mot min nas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback