Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 18:19
  #1
Medlem
karakoimas avatar
Jag brukar inte anstränga mig alltför mycket med att låtar skall ha ett "budskap", behöver de egentligen ha det? Är inte huvudsaken att versmåttet och rimmen sitter rätt?

Hur seriöst behöver egentligen budskapet vara? Nu förutsätter jag förstås att man har musiken som sitt huvudämne, och inte har musiken som slagträ för att få fram något slags budskap.

Är inte musiken i sig något tillräckligt? Kräver någon slags modern tids krav på coolhet att man skall visa upp någon särskild attityd med sin musik?
Citera
2014-04-05, 18:26
  #2
Medlem
Summerbirds avatar
Hur långt är ett snöre?

Finns alla varianter. "Barbie Girl" var ju en hit trots att texten knappast var överdrivet djup.
Citera
2014-04-05, 18:29
  #3
Medlem
RockAndOllons avatar
Helt meningslöst att ha ett budskap i texten.
Du kan sjunga vad som helst så länge det är gung i känslan.
Man ska inte ta saker för seriöst då blir det tråkigt och icke kreativt.
Citera
2014-04-05, 18:30
  #4
Avstängd
Enkel och banal text om du vill tjäna pengar. Djup och eftertänksam text om du vill bli geniförklarad.
Citera
2014-04-05, 18:47
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Hur långt är ett snöre?

Finns alla varianter. "Barbie Girl" var ju en hit trots att texten knappast var överdrivet djup.
Du har helt missat satiren i den låten va? Håller dock med dig i din poäng.
Citera
2014-04-05, 19:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
Jag brukar inte anstränga mig alltför mycket med att låtar skall ha ett "budskap", behöver de egentligen ha det? Är inte huvudsaken att versmåttet och rimmen sitter rätt?

Hur seriöst behöver egentligen budskapet vara? Nu förutsätter jag förstås att man har musiken som sitt huvudämne, och inte har musiken som slagträ för att få fram något slags budskap.

Är inte musiken i sig något tillräckligt? Kräver någon slags modern tids krav på coolhet att man skall visa upp någon särskild attityd med sin musik?

Det beror ju på vad du vill förmedla, vilken sorts publik du vill ha och nå fram till.
Vi kan ju jämföra Marcolio med Thåström
Citera
2014-04-05, 20:03
  #7
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du har helt missat satiren i den låten va? Håller dock med dig i din poäng.

Hehe, alltid finns det ju något som går att tolka in. Jag gillade faktiskt Aqua lite, men inte var det så djupa låtar direkt. Jag menar "Bumble Bees" eller "Lollipop" t ex. Men man blev glad av musiken i alla fall.
Citera
2014-04-05, 21:07
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Hehe, alltid finns det ju något som går att tolka in. Jag gillade faktiskt Aqua lite, men inte var det så djupa låtar direkt. Jag menar "Bumble Bees" eller "Lollipop" t ex. Men man blev glad av musiken i alla fall.
Bumble Bees har jag inte hört men överlag så tycker jag att Aqua gör ganska trevliga men intetsägande poplåtar. All deras musik är för övrigt skriven för att kunna spelas som en vanlig poporkester, det tycker jag ger en viss charm och lite cred till låtskrivarna.
Citera
2014-04-06, 11:02
  #9
Medlem
karakoimas avatar
Gillar såna här texter - pretenders från 80-talet, watching the clothes, om en kille som kör tvättmaskin.

There goes the whites, getting whiter
There goes the coloured, getting brighter

Till det mest effektiva rockkompet man någonsin hört

Eller

Så kan man göra som Jason Mraz eller Vampire Weekend, bara fylla texten med en massa ord som liksom gör det hela mer glittrigt. Lite tvärt om mot det naivistiska.

Själv är jag väl inne på det tidigare, brukade göra låtar åt och tillsammans med ungarna om till exempel bondgårdar där kaos rådde, där varje vers beskrev hur kärringen satt i spiltan och ylade, ungarna sprängde traktordäck eller tuppen satte på allt kvinnligt.

Whatever works. Föt att lyfta fram den musikaliska och rytmiska upplevelsen.

Rap kan man undra. Hur viktig är texten där - egentligen. Raplåten har ju oftast en text som har nåt slags budskap, men är inte det underordnat rymtmen och adrenalinet det skall skapa? In the ears of the listener kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback