Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 17:36
  #1
Medlem
Gipsbords avatar
Har tränat i 1,5 år nu och har bestämt mig för att koncentrera mig på styrka.
Kör mycket marklyft, benböj, militärpress, dips och bänkpress. Märker bra resultat, har ökat i marklyft och benböj drastiskt de senaste månaderna. Bänkpressen där i mot går inte lika bra, ligger på samma vikt som jag gjorde för några månader sen. Självklart kör jag inte bara bänkpress, fokuserar hela bröstet på träningen med nerböjd och uppåtböjd bänk. Lägger även till två extra övningar där jag kör mer repetitioner.

Såhär ser mitt schema ut under bröstträningen: Bänkpress 5-6 sets, uppvärmning med 50 kg, ökar till 60 kg (10 reps), öka till 70 kg (5-6 reps), 80 kg (2-3 reps).
Uppåtböjd bänk 4 sets: 50 kg (8 reps), ökar till 60 kg (6 reps).
Nerböjd bänk 3-4 sets: 50 kg (10 reps), ökar till 60 kg (6-8 reps)
Sen som sagt lägger jag till två eller tre extra övningar, till exempel flyes eller kablar.

Är tacksam för tips! Tål även kritik så om mitt schema borde ändras är jag lika tacksam för det!
Citera
2014-04-05, 18:01
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsbord
Har tränat i 1,5 år nu och har bestämt mig för att koncentrera mig på styrka.
Kör mycket marklyft, benböj, militärpress, dips och bänkpress. Märker bra resultat, har ökat i marklyft och benböj drastiskt de senaste månaderna. Bänkpressen där i mot går inte lika bra, ligger på samma vikt som jag gjorde för några månader sen. Självklart kör jag inte bara bänkpress, fokuserar hela bröstet på träningen med nerböjd och uppåtböjd bänk. Lägger även till två extra övningar där jag kör mer repetitioner.

Såhär ser mitt schema ut under bröstträningen: Bänkpress 5-6 sets, uppvärmning med 50 kg, ökar till 60 kg (10 reps), öka till 70 kg (5-6 reps), 80 kg (2-3 reps).
Uppåtböjd bänk 4 sets: 50 kg (8 reps), ökar till 60 kg (6 reps).
Nerböjd bänk 3-4 sets: 50 kg (10 reps), ökar till 60 kg (6-8 reps)
Sen som sagt lägger jag till två eller tre extra övningar, till exempel flyes eller kablar.

Är tacksam för tips! Tål även kritik så om mitt schema borde ändras är jag lika tacksam för det!
Gissar att du kör för mycket för bröst och borde skala ner antal övningar om du nu fokuserar på styrkeökningar. Jag kan tänka mig att du skulle kunna börja öka igen om du skalade ner till enbart bänkpress, 3-5 set. Sen tycker jag det är bättre att vända på dina set, det vill säga att du kör ditt tyngsta set först (80kgx3) sedan sänka till 70kg och pressa ut det som går. Efter uppvärmningsset vill säga.
Citera
2014-04-05, 19:39
  #3
Medlem
Shtangist1995s avatar
Håll dig till 5x5. Sök efter stronglifts. Kör det. Du blir starkare. Ditt sätt att träna bänk/bröst är ganska dåligt, särskilt som nybörjare.
Citera
2014-04-05, 19:51
  #4
Medlem
Kolla på Kollo då herrarna du söker hänger där.
Citera
2014-04-05, 22:00
  #5
Medlem
Gipsbords avatar
Tackar för svaren, mycket hjälpsamt! Ska följa era råd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback