Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 14:13
  #1
Medlem
Om rummet med materia en kort stund efter big bang hade en viss storlek, t.ex. en viss snittdiameter. Borde inte det då stämma även idag, att rummet med materia har en viss snittdiameter? Den observerbara delen av universum är inte det jag är ute efter, utan den kan mätas/beräknas ganska så exakt.

Det jag undrar är om man inte på något sätt kan utgå från observationer från ett tidigt universums utsträckning och då bilda sig en uppfattning om hur stort hela vårt universum var vid den tidpunkten och genom att man vet ungefär hur snabbt expansionen sedan skett då räkna ut hur stort hela universum skapat från vår big bang nu är.

Blir det problem för att det är för mycket strålning när man försöker kolla tillbaka nog långt så man inte kan se tillbaka till ett nog tidigt skede, är det något annat som ställer till det, eller är det så här man försökt bilda sig en uppfattning om hur stort vårt universum är (ej endast observerbara delen)?
Citera
2014-04-06, 07:55
  #2
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här är det lite skrivet om storleken.
(FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår
Den bör hjälpa dig på de första frågorna.
Citera
2014-04-06, 09:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Här är det lite skrivet om storleken.
(FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår
Den bör hjälpa dig på de första frågorna.

Tack för svaret, mycket bra info där. Däremot har jag redan läst om det mesta du skriver om i posten du länkat till. Jag antar att du även syftar på den observerbara delen av universum när du skriver:

"Vi definierar universums storlek att idag vara 1 (normaliserar storleken), till a(t)=1, där a är storleken vid en viss tidpunkt, t. Så a(t)=0.5 betyder att universum var hälften så stort."

Eller är det ett mått man brukar använda på hela universums storlek i jämförelse med idag?

Det jag är ute efter är alltså om det går att göra någon beräkning eller uppskattning av storleken på hela det universum som uppkom från expansionen efter the big bang. För som jag förstår det finns det bara en viss mängd vanlig materia (om man inte räknar med den som endast finns en kort stund, t.ex. i vakum) och om det endast finns en viss mängd materia bör hela universum inte ha expanderat mer än att dess diameter är en siffra (mkt stor sådan, kanske går att skriva med exponenter t.ex.).

Det jag får fram vid sökningar på google är däremot att de flesta inte berör det som är utanför den observerbara delen och de som gör antyder att det är oändligt stort utanför. Men menar de då även att det finns en oändlig mängd vanlig massa utanför? Tänker då fortfarande ej på vakum, mörk materia osv.
Citera
2014-04-06, 12:07
  #4
Medlem
Det är väl alltid det observerbara universum som man pratar om (från bigbang till nu)?
Citera
2014-04-06, 12:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm_72
Det är väl alltid det observerbara universum som man pratar om (från bigbang till nu)?

I ett (väldigt) tidigt skede bör (som jag förstår det) hela vårt universum skapat via the big bang varit så pass litet att ljus då hade möjlighet att färdas i princip från ena sidan av all massa till den andra. Nu går inte det alls, utan ljus kan endast färdas en "kort" del av universums längd och kan aldrig, hur lång tid man än väntar, nå till andra delar lågt borta. Detta på grund av att rymden eller vad man ska kalla det, expanderar för fort mellan galaxer. Expansionen kan ske snabbare (över ett långt avstånd) än ljusets hastighet på det sätt att ljus från punkt A inte når punkt B hur länge man än väntar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback