Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-18, 12:49
  #13
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Tre rumsdimensioner! Du kan tänka i stegen från endimensionell punkt, till ett tvådimensionellt plan, till en kub eller annan tredimensionell geometri!

Om du tänker efter så kan inte höger existera utan vänster, utan båda dessa riktningar existerar på ett plan av två dimensioner, precis som upp och nedåt är riktningar, men inte absoluta fysikaliska egenskaper.

Ja just de, shit va trög, måste ha varit trött. Såklart vet jag detta. Men ändå bra beskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur många dimensioner behövs för att beskriva en kub?

Tre? Läs övre inlägg...
Citera
2014-04-18, 13:28
  #14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur många dimensioner behövs för att beskriva en kub?

Om man menar hur man beskriver en kubs läge, så behövs sex frihetsgrader, och därmed sex koordinater. Om man kan kalla det sex dimensioner kanske är lite tveksamt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_freedom
Citera
2014-04-18, 15:55
  #15
Medlem
Fris avatar
Matematiker tränar sina hjärnmuskler med olika rumsdimensioner. Men kan det inte finnas andra kategorier av dimensioner? Tanken vore främmande om det inte redan hade upptäckts två olika slags dimensioner, tid och rum. Finns det en tredje och fjärde kategori dimensioner? Hur kan vetenskapen förhålla sig till såna möjligheter? Är de ens möjligheter?

Vad vore en annan "kvalitet" som skiljer sig från rum och tid såsom rum skiljer sig från tid? Vad är det egentligen som jag menar? Åsså har vi det dära med den subjektiva medvetandet som inte kan pusslas in i rumtidsmodellen. Kanske vi är i en extra dimension hela tiden. Faktiskt kan jag inte ärligt beskriva min tillvaro på annat sätt. De där fyra dimensionerna är bara något som jag obseverar från en femte medvetenhetsdimension.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Samtidigt har vår makroskopiska rumstid uppenbart fyra dimensioner och inget annat: en tidsdimension kopplad på något knepigt sätt till tre rumsdimensioner. I den mån strängteorin säger att det finns fler rumsdimensioner än så, så förklarar man varför de är pyttesmå och alltså inte kan ingå i planetbanor runt solen och dylikt:
Det där med att en rumsdimension kan vara "liten" är allt annat än "uppenbart" i vår fyrdimensionella makrovärld. Som att man kan gå framåt, men bara några millimeter. Jag köper inte det. Det finns en frikoppling mellan matematiken och verkligheten. En del av matten beskriver en del av verkligheten. All matte är inte verklighet, och kanske en del av verkligheten inte är matematisk.

Bra länkar föresten, tackar för det.
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Hur många dimensioner behövs för att beskriva en kub?
Någonting som är någonting annat än en kub kan inte beskrivas på annat sätt än som en kub i bara tre dimensioner. De dimensioner som föremålets egentliga egenskaper existerar i får kanske inte plats i rummet. I en svartvit kamera ser alla föremål ut att vara antingen svarta eller vita.

Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Pysslar lite med 3d-modellering och kollar på klockan ibland tills vidare..... hör av mej om jag får djupare insikt i ämnet
Maila mig när du nått insikt. Du hittar mig i universums nedre högra inre tvärshörn för en kvart sedan.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-04-18 kl. 16:22.
Citera
2014-04-18, 19:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det där med att en rumsdimension kan vara "liten" är allt annat än "uppenbart" i vår fyrdimensionella makrovärld. Som att man kan gå framåt, men bara några millimeter. Jag köper inte det. Det finns en frikoppling mellan matematiken och verkligheten. En del av matten beskriver en del av verkligheten. All matte är inte verklighet, och kanske en del av verkligheten inte är matematisk.
Inte kanske uppenbart, men det är inte så svårt att fatta, tycker jag. Ideen är ju att vissa riktningar är periodiska, så om man rör sig en liten, liten bit längs dem är man tillbaka där man startade. Och räknar man på det ser man att en sådan liten extra dimension inte går att se direkt.

Sen undrar jag, om en del av verkligheten inte är "matematisk", vad skulle den vara i så fall? Hur skulle vi beskriva dess regler?
Citera
2014-04-19, 04:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Om man menar hur man beskriver en kubs läge, så behövs sex frihetsgrader, och därmed sex koordinater. Om man kan kalla det sex dimensioner kanske är lite tveksamt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_freedom

Japp, Började fundera på hur man beskriver något på enklaste vis efter att du nämnde frihetsgrader.
Tog med flit upp kub, för att den var lätt att beskriva med punkter i ett tredimensionellt rum.
Ett ovalt klot blir svårare att beskriva, och ett träd än svårare att beskriva i tre dimensioner.

Dimensioner är väl abstraktioner av något? (tror det iaf)
Då är nog ordet träd en bättre dimension eller abstraktion att använda än att rita upp något med en 3d printers frihetsgrader eller antalet punkter i ett 3d rum som ska fyllas i.
Citera
2014-04-19, 04:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Tre? Läs övre inlägg...

Nej, det behövs inga dimensioner alls : ) Det behövs bara en symbol.
Det behövs inte tre dimensioner för att förklara något i vårt tredimensionella rum.
Försöker tänka ut andra sätt att beskriva saker i en dimension, bra hjärngympa iaf : o
Informationseffektiva metoder är det jag flummar på just nu, att spara tid och mängd information.
Materialismens och vetenskapens bieffekt gör att vi tror att allt är tre dimensioner?
__________________
Senast redigerad av peertop 2014-04-19 kl. 04:49.
Citera
2014-04-19, 08:40
  #19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Sen undrar jag, om en del av verkligheten inte är "matematisk", vad skulle den vara i så fall? Hur skulle vi beskriva dess regler?
Det subjektiva, du vet, alla våra upplevelser, den enda förstahandsinformationen som vi har (när vi väljer att tolka upplevandet som information om något "yttre"). Kanske det är en annan dimension, en annan kvalitet än rum och tid? Hur reglerna som reglerar reglerna ska beskrivas vet jag inte. Men kanske i termer av en tredje typ av dimension.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback