Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-04-17, 15:48
  #25
Medlem
Mulla Krekars avatar
Big Crunch är ett uttryck som jag har hört.

Min teori är att när alla stjärnor brunnit ut o blivit svarta hål, neutronstjärnor eller vad det nu blir. Så kommer gravitationen från de att attraheras av varandra så att allt sugs ihop. Gravitationen är svag, men når oändligt långt. Så allt sugs ihop väldigt långsamt, sen kanske allt exploderar o det blir en ny Big Bang?
Citera
2014-04-17, 15:55
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Big Crunch är ett uttryck som jag har hört.

Min teori är att när alla stjärnor brunnit ut o blivit svarta hål, neutronstjärnor eller vad det nu blir. Så kommer gravitationen från de att attraheras av varandra så att allt sugs ihop. Gravitationen är svag, men når oändligt långt. Så allt sugs ihop väldigt långsamt, sen kanske allt exploderar o det blir en ny Big Bang?

Det har varit min teori med. Att svarta hål skulle sluka allt, blir mer och mer massiva. Ett svart hål som slukat massan motsvarande en galax eller två lär kunna dra in det mesta.
Citera
2014-04-17, 16:17
  #27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xercise
Det har varit min teori med. Att svarta hål skulle sluka allt, blir mer och mer massiva. Ett svart hål som slukat massan motsvarande en galax eller två lär kunna dra in det mesta.
Big Crunch trodde man allmänt på fram till slutet av 90-talet, då man upptäckte att expansionen inte bromsas in, utan accelererar.

Det finns supermassiva svarta hål idag som har en massa motsvarande ett tiotal miljarder solmassor. Så ett svart hål med en massa 10-20 gånger det gör ingen skillnad. De svarta hålen är inga kosmiska dammsugare som drar till sig allt.

Massan för ett supermassivt svart hål är inte i närheten av den mörka materian vad det gäller att bidra till gravitationen. Det som är avgörande för universums öde är expansionen och hur den kommer att te sig i framtiden.
Idag accelererar expansionen och det finns inget som tyder på att den kommer att avta. Det enda som man skulle kunna tänka sig är att den mörka energin försvinner med tiden. Det är nämligen den som svarar för att expansionen accelererar.

Expansionen har faktiskt bromsats in den största delen av de 13.8 miljarder åren. Men eftersom materiadensiteten gick ned, kunde den mörka energin ta över och dominera universum.
Citera
2014-04-23, 05:11
  #28
Medlem
_Soldier_s avatar
Big Chill kommer inträffa garanterat. Avstånd och expandering. Värmen " Heat Death" blir jämt utspridd och avstånden mellan stjärnorna ökar. Inga framtida processer alltså.
Citera
2014-04-23, 05:17
  #29
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Big Crunch är ett uttryck som jag har hört.

Min teori är att när alla stjärnor brunnit ut o blivit svarta hål, neutronstjärnor eller vad det nu blir. Så kommer gravitationen från de att attraheras av varandra så att allt sugs ihop. Gravitationen är svag, men når oändligt långt. Så allt sugs ihop väldigt långsamt, sen kanske allt exploderar o det blir en ny Big Bang?

Svarta hål slukar materia till andra änden av universum "Det andra vikta bladet" . Tror du universum är så lättförklarat? . Dessutom ger din förklaring en simpel förklaring av nya universum, vilket sker varje sekund inom teorin. Big bang sker bara en gång per universum, då det krävs oändlig energi per gång, som ger oändligt rum och massa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback