Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-05, 01:25
  #1
Medlem
Jag har tänkt att ge en gåva till en nära vän och tanken var att designa ett kort i metall. Typ som ett visitkort.
Men alla tryckföretag jag hittat trycker minst 50 st eller liknande vilket är förståligt, dock synd.

Har ni någon idé på andra ställen man kan göra nått sådant här?
Citera
2014-04-05, 02:00
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Vad kostar det för 50st?
Citera
2014-04-05, 02:11
  #3
Medlem
-defekt-s avatar
Bara formen för metalltryck får man minst räkna med 3000kr, sen varje stansning blir billigare efter 50-100st. så minst 1000st för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.
Citera
2014-04-05, 03:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad kostar det för 50st?

Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Bara formen för metalltryck får man minst räkna med 3000kr, sen varje stansning blir billigare efter 50-100st. så minst 1000st för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.

De flesta jag sett säljer typ 100 för drygt 3000 kr.
Förstår att det kostar mer men hade hoppats att inte behöva betala mer än typ 500 kr.

Men det finns inget annat sätt man kan lösa detta på. Kanske inte visitkort perse utan något annat som presentkort eller tackkort. Försöker komma på något bättre att söka på. Tänkte typ guldsmed eller nån som gör ett kort och inte trycker. Men då lär det nog bli lika dyrt.

Hela tanken med presenten är att köpa en bitcoin till min kompis och skriva nyckeln på kortet och lägga det i ett snyggt etui.
Citera
2014-04-05, 11:01
  #5
Medlem
EvilGuys avatar
Låter som att det är billigare att be en mekanisk verkstad skära ut en bit i lämpligt material och storlek och sen be en gravör sköta resten.
Citera
2014-04-09, 18:16
  #6
Medlem
Du kan ju alltid ta en fin bit metall och etsa in trycket själv.

Du kan se ett simpelt test från youtube här, även om du inte använder samma metod:
https://www.youtube.com/watch?v=-r4Y2S7ASBE
Citera
2014-05-10, 04:28
  #7
Medlem
En kompis till mig har såna klippta ur tunn aluminium i standard visitkortstorlek och graverade hos silversmed.Kan inte kosta mycket och skaffa ett kort.
Citera
2014-05-10, 17:19
  #8
Medlem
cyber_zekes avatar
Vistaprint säljer en visitkortshållare etsad med samma information som på visitkorten (som du beställer samtidigt. Den kostar runt 30 kr. Om du tar locket kan du klippa till det i samma format som ett visitkort... Snål lösning, men den kan funka
Citera
2014-05-10, 18:24
  #9
Medlem
Behringo-starrs avatar
Använd kretskort istället, lätt att masspruducera med en skrivare och etsningsgrejer.
Originellt som fan.
Kopparplåtar kan man också etsa hyfsat lätt med gnuggisar och syrabad som man gjorde i slöjden, men det tar tid.
Citera
2014-05-11, 11:31
  #10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Låter som att det är billigare att be en mekanisk verkstad skära ut en bit i lämpligt material och storlek och sen be en gravör sköta resten.
Eller varför inte låta dem fräsa in graveringen, har de en cnc-fräs och cadcam så är det en enkel sak att
göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback