Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 23:39
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Tja!
Var och kollade mitt löpsteg idag. Tydligen så pronerar jag lite. De föreslog skor med
proneringsstöd. Jag testade dem. Gick runt med dem och sprang på band.

Det kändes ju att de liksom "styrde om mig" lite.
När jag sedan satte på mig mina vanliga skor och lämnade affären kändes det lite skumt några minuter.

Alltså skall det vara så. Skall jag använda proneringskor när jag springer eller neutrala.
De sa stöd då de kollade med kamera och grejer.

Jag har sprungit runt tidigare med helt vanliga skor och det har liksom bara gått.
Ingen löpare dock.
Citera
2014-04-05, 00:21
  #2
Medlem
Flyer6s avatar
Pronerar du "ska" du ha skor för pronation. Handlar om slitage som ej märks nu men möjligtvis framöver. Å andra sidan lär det gälla för folk som springer oftare än... hur ofta springer du? Sen påverkar sättet du springer på om du verkligen behöver pronationsdojor med (framfot/rullar hela foten).

Oavsett, varför köper du inte skor för pronation om de nu rekommenderade det? Tror mest att det kändes annorlunda för att du just provat ett par nya skor och jämför med ett par redan ingångna.
Citera
2014-04-05, 00:31
  #3
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Pronerar du "ska" du ha skor för pronation. Handlar om slitage som ej märks nu men möjligtvis framöver. Å andra sidan lär det gälla för folk som springer oftare än... hur ofta springer du? Sen påverkar sättet du springer på om du verkligen behöver pronationsdojor med (framfot/rullar hela foten).

Oavsett, varför köper du inte skor för pronation om de nu rekommenderade det? Tror mest att det kändes annorlunda för att du just provat ett par nya skor och jämför med ett par redan ingångna.

Ja, eller det kändes nog lite konstigt just för att de liksom styr om steget lite.
Sliter? menar du skon då eller min kropp?
Men det känns bra i neutrala? Är det när jag springer mer som det kommer kännas illa?
Citera
2014-04-05, 01:03
  #4
Medlem
Perriss avatar
Försökte läsa på lite smått för ett tag sedan i den här djungeln av mer eller mindre pseudovetenskap som träningsproduktstillverkarna prackar på oss stackars konsumenter för att vi ska glänta på hästplånkan. Man behöver såklart inte tro på det, men det finns ny forskning som verkar tyda på att man inte alls behöver köpa speciella skor mot pronering, att det tvärtom till och med eventuellt kan leda till mer skador.

Här en kort sammanfattning bland annat: http://nyti.ms/1atRQGi

En brasklapp dock för att det säkerligen finns personer här långt mer pålästa i ämnet än mig.
__________________
Senast redigerad av Perris 2014-04-05 kl. 01:11.
Citera
2014-04-05, 11:40
  #5
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Ja, eller det kändes nog lite konstigt just för att de liksom styr om steget lite.
Sliter? menar du skon då eller min kropp?
Men det känns bra i neutrala? Är det när jag springer mer som det kommer kännas illa?

Tror nog ändå att det är mest just för stunden. När du väl börjar springa kommer du nog märka det mindre & mindre.
Slitage på kroppen. Skorna kommer du alltid förr eller senare slita ut
Är olika beroende på hur mycket du pronerar med. Går inte riktigt att säga att "X sko är bra" bara för att den kändes bra i affären där du fick jogga på band i nån minut samt gå runt i den. Nu vet jag inte hur mycket eller långt du springer, men du får ju tänka på att skon skall kännas bra vid längre sträckor med. <---jag menar att typ alla skor kommer kännas mer eller mindre bra i affären när man inte kan känna efter så mycket.

Är det så att de neutrala skorna var billigare/snyggare än de för pronation? ...känner igen det om det nu är så.

Som sagt spelar det roll hur du springer som med. Jag exempelvis springer på framfoten vilket gör att det spelar mindre roll vad jag har för sko (Lätt pronation vänster, helt neutral höger), dock är det bra om den är mer förstärkt i framfoten för mig.

Men frågan är väl snarare vad du har för skor nu("helt vanliga" säger inte mycket. Det kan innebära både Neutrala samt Pronation då det är vanliga), samt hur det har känts hittills. Du kan ju ha ett par för pronation redan, dock slitna.
Dock frågan igen, varför vill du inte ha ett par för pronation om de nu rekommenderade det för dig? Om jag inte missminner mig kan man (tror det var på Intersport) prova ett par skor i 30 dagar, sen lämna tillbaka de/byta om man inte är nöjd med.
[Edit]: yepp, Intersport har så:
http://www.intersport.se/testa-pa-riktigt-loparskor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback