Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 19:55
  #1
Medlem
rjonssons avatar
Jag installerade Linux Mint på min dator, men när jag startar så säger den att den inte hittar ngt OS, jag har sett att det kan bero på att jag har UEFI, jag såg en guide på nätet men i den guiden så raderades hela windows-installationen och jag vill hemskt gärna behålla min windows, men ändå få Linux Mint att fungera. Någon som vet hur man ska göra?
Citera
2014-04-05, 02:33
  #2
Medlem
Alltså om det gäller en förinstallerad dator som de flesta bärbara datorer är så är det bäst att bränna ut en återställningsskiva, sk recovery disk dvs DVD bränn skiva. Finns ibland i gruppen Start/Program/Systemverktyg elr typ Start/Program/Tillevrkarnamnet etc

Om du har raderat hela Windows på din dator och inte har ngn återställningsskiva, så torde du få beställa en sådan från dator tillverkaren.

Du bör kolla i datorns BIOS vilken partition som är startpartition vilket kan förklara varför din dator inte vill starta okej,

Du bör också förstå hur man ändrar startordningen i BIOS/ booten för att få ihop ett dual boot system.

Det finns flera metoder att skapa ett dual boot system, men det är mkt lätt att göra bort sig om man inte vet vad man håller på med. Det viktigaste är att skapa en partition som är avsedd för din Linux - det finns diverse verktyg för att göra det, man kan dels krympa sin Windows partition inifrån Windows ellr använda tex gparted för att ändra partitions upplägget.

Det finns guider om hur du gör om du googlar på detta, men det finns flera metoder man kan tillämpa,

Har du ngra värdefulla filer på din dator måste du kopiera dem innan du mekar med partitionerna till ett externt usb minne, elr typ usb hårddisk,

- Att meka med att ändra partitionerna som finns kan innebära att processen misslyckas (sällsynt) , och i såfall att du förlorar innehållet av dina filer.

Misslyckas man så är det oftast enklast att börja från början än att försöka reparera en installation eftersom det brukar ta odrägligt lång tid.
Citera
2014-04-05, 03:19
  #3
Medlem
lakkshooos avatar
Kommer du in i grub rescue? Samma sak hände mig i så fall, googla på problemet så hittar du lösningen.
Citera
2014-04-05, 11:52
  #4
Medlem
rjonssons avatar
Jag kommer inte in i grub rescue, jag får bara att datorn inte hittar någon bootable drive eller vad det nu stod. Jag har windows-skivor så det är ingen fara för mig att radera hela disken. Men jag vill gärna behålla mitt nu nuvarande windows. Jag har förstått det som att Windows inte tillåter andra os än Ubuntu och fedora att installeras för dom har betalat någon avgift. Alla datorer nu förtiden har ju UEFI istället för bios för att undvika att skadlig kod installerades. Men snart struntar jag i det och får väl helt enkelt bestämma mig för om jag vill ha Linux eller Windows, ( är inte sugen på varken Fedora eller Ubuntu )
__________________
Senast redigerad av rjonsson 2014-04-05 kl. 11:55.
Citera
2014-04-05, 15:58
  #5
Medlem
lakkshooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Jag kommer inte in i grub rescue, jag får bara att datorn inte hittar någon bootable drive eller vad det nu stod. Jag har windows-skivor så det är ingen fara för mig att radera hela disken. Men jag vill gärna behålla mitt nu nuvarande windows. Jag har förstått det som att Windows inte tillåter andra os än Ubuntu och fedora att installeras för dom har betalat någon avgift. Alla datorer nu förtiden har ju UEFI istället för bios för att undvika att skadlig kod installerades. Men snart struntar jag i det och får väl helt enkelt bestämma mig för om jag vill ha Linux eller Windows, ( är inte sugen på varken Fedora eller Ubuntu )

Stängde du av alternativet legacy boot?

EDIT: efter lite googling så är det nog inte legacy boot. Men det var något alternativ jag fick stänga av i UEFI för att kunna installera ett annat OS samt dualboota
__________________
Senast redigerad av lakkshooo 2014-04-05 kl. 16:02.
Citera
2014-04-05, 16:13
  #6
Medlem
rjonssons avatar
Jag hade två olika som jag testade med i alla varianter. Har nu tagit bort UEFI och kör med Linux Mint, inget windows kvar.
Citera
2014-04-05, 17:45
  #7
Medlem
lakkshooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Jag hade två olika som jag testade med i alla varianter. Har nu tagit bort UEFI och kör med Linux Mint, inget windows kvar.


Hur tar man bort UEFI...

Secure boot var det man skulle inaktivera förresten.
Citera
2014-04-06, 15:11
  #8
Medlem
rjonssons avatar
Kanske fel ordval , jag följde denna instruktionen http://community.linuxmint.com/tutorial/view/858

Jag hade val att enabla disable UEFI och sedan var det ett annat alternativ som jag inte kommer ihåg vad det hette som oxå kunde enablas disablas. Men inget av det fungerade.
Citera
2014-04-06, 20:51
  #9
Medlem
Om jag får kapa tråden, men ändå stanna inom samma ämne, så kanske någon kan förklara någonting för mig. Vad är det som ställer till det med UEFI? Är det bootloadern i det OS man ska installera som inte kommer överrens med UEFI? Låter som det måste vara det då olika linux distron är olika känsliga för fanskapet, och det verkar lustigt om det hade med kerneln att göra då det väl ändå till en gräns ska vara samma oavsett distro?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback