Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-04, 19:45
  #1
Medlem
Betalade min trängselskatt 4/5 dagar för sent . Körde genom Göteborg och avgiften var på 8kr.

Det står på fakturan att påminnelseavgiften är 500kr och det står detsamma online. Men jag har också läst att avgiften skulle sänkas vid årsskiftet till bara 100kr.

Är det någon som betalat en påminnelseavgift 2014 och vet hur mycket det går på? 100? 500?



http://www.dn.se/sthlm/missad-trangs...ta-100-kronor/
Citera
2014-04-04, 21:18
  #2
Medlem
Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten blir betald även om du inte har fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...tt-i-goteborg/
Citera
2014-04-07, 00:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter aviseringsmånaden. Det går inte att betala vid betalstationen. Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten blir betald även om du inte har fått någon avi. Om skatten inte betalas in i tid påförs en tilläggsavgift på 500 kronor.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...tt-i-goteborg/

Hmm jo det verkar ju som det är 500. Tack för svar.

Men är det ingen som behövt betala en sådan påminnelseavgift nyligen? Vore kul om man kunde få det bekräftat.
Citera
2014-04-20, 00:09
  #4
Medlem
Ja jag undrar också. Ny bilägare.
Citera
2014-04-20, 07:00
  #5
Medlem
sucuks avatar
Skaffa autogiro för trängselskatten hos transportstyrelsen så slipper ni riskera den där avgiften.
Citera
2014-04-25, 02:55
  #6
Medlem
Kan bekräfta att det är 500kr.
Citera
2016-03-17, 14:09
  #7
Medlem
Lavettens avatar
Gammal tråd men jag kan bekräfta att det fortfarande är 500 kr.

Det är helt sjukt hur det kan vara ok att påföra en sådan hög påminnelseavgift när det handlar om 8 kr och några dagars försening. Inte ens ett inkassoföretag jobbar på det viset.

Hade det varit någon som trots påminnelse inte betalat eller ett högre originalbelopp kan jag förstå poängen men det här är bara grisigt.
Citera
2016-03-20, 07:35
  #8
Medlem
sucuks avatar
En inte oansenlig del av trängselskatteinkomsterna kommer just från förseningsavgifterna, tar de bort den så blir de tvungna att höja trängselskatten istället. Vi som sköter det / använder autogiro förlorar ju på det upplägget - bättre att slarvpellarna subventionerar
Citera
2016-03-20, 07:49
  #9
Medlem
Jag rekommenderar ALLA som råkar ut för en sådan orimlig tilläggsavgift att polisanmäla / stämma transportstyrelsen/de politiker som beslutat om detta...Det ÄR helt klart tal om OCKER !!! I lagboken förklaras ocker bl.a som att ev extra/tilläggs/försenings-avgifter ska stå i proportion till skulden..annars är det att anses som OCKER.....Jag ser inte hur man skulle kunna förlora en sådan stämning... Från 8 kr till 508 kr....drygt 6000 % i ökning på skulden !!! Vilka svin ...Polisanmäl och kräv skadestånd för psykiskt lidande på 50 000 :-
Citera
2016-03-20, 08:15
  #10
Medlem
Snälla stäm Transportstyrelsen/Politikerna.....Det går ej att förlora en sådan stämning....För skulle det vara OK med sådana påslag så statuerar Tingsrätten en standard som skulle innebära att ALLA kan köra med sådana påslag...Hela räknings/kredit/Skuld systemet skulle bli kaos !!! Massor av företag (även oseriösa) skulle helt plötsligt ha en NY MARKNAD.....där man inte behöver tjäna pengar på affärerna utan bara på påminnelsepåslagen..ALDRIG att Tingsrätten skulle släppa igenom det påslaget vid en prövning !!
Citera
2016-09-16, 15:48
  #11
Medlem
grasuggan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Snälla stäm Transportstyrelsen/Politikerna.....Det går ej att förlora en sådan stämning....För skulle det vara OK med sådana påslag så statuerar Tingsrätten en standard som skulle innebära att ALLA kan köra med sådana påslag...Hela räknings/kredit/Skuld systemet skulle bli kaos !!! Massor av företag (även oseriösa) skulle helt plötsligt ha en NY MARKNAD.....där man inte behöver tjäna pengar på affärerna utan bara på påminnelsepåslagen..ALDRIG att Tingsrätten skulle släppa igenom det påslaget vid en prövning !!

Har du provat själv? Jag gjorde ett förvaltningsbesvär och överklagade till nästa instans. Fick vänta ett par månader innan jag fick ett brev hem med avslag och jag ombads själv kontrollera om någon avgift pålagts mig. Jag var mitt i en flytt när de skulle ha skickat brevet, så jag ringde även till den som bodde i min gamla lägenhet för att kontrollera om fakturan kommit dit och det hade den såklart INTE. 500 pix i straffavgift på en 40:- avgift i Gbg som heltidsstuderande med ett CSN lån på 8900:- i månaden och en ockerhyra på 6000:-. Så ska jag bli våldtagen av Trafikverket av alla myndigheter också. Tvi alltså.
Citera
2016-09-16, 16:07
  #12
Medlem
Ta det till domstol !! Jag garanterar du kan inte förlora ,, Det ÄR ocker..Begär dessutom ett saftigt skadestånd.....Förstår du konsekvenserna om en domstol skulle säga att denna avgift är ok ???? Vid ett domstolsbeslut så skulle detta bli prejudicerande....dvs domstolen skulle säga detta är ok..Det skulle innebära att ALLA andra också kan ta en förseningsavgit på 6000 % av summan.. Jag och 100 000 andra skulle omedelbart bilda företag som sysslar med vad som helst : typ utlåning.eller försäljning av vad som helst..hela affärside´n skulle vara att bli rik på förseningsavgifter...Hela samhället skulle drabbas av dessa företag om detta är ok.. ( Tyvärr du är för sen med din betalning på 20 kr...betala senast om 8 dagar 1200 kr:- Tack )eller sälja något småskit som alla glömmer...Tyvärr du är sen med in betalning på 3 kr Betala 180 kr inom 8 dagar annars !!...ha ha.. du hör ju själv hur orimligt det är...Hovrätt eller HD skulle aldrig släppa igenom detta...DU ÄR EN SJÄLVKLAR VINNARE i detta fall, TA DET TILL TINGSRÄTTEN !! Allvarligt,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback