Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-04, 18:27
  #1
Medlem
Hur väl håller ni er deff när ni är sjuka? Har haft en rejäl förkylning de senaste dagarna, och har inte orkat räkna allt, stå och koka massa grönsaker osv, utan ätit saker som är lätt att fixa. Brukar ni andra också äta mer vanligt om ni blir sjuka under era dieter?
Citera
2014-04-04, 20:53
  #2
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengtz0n
Hur väl håller ni er deff när ni är sjuka? Har haft en rejäl förkylning de senaste dagarna, och har inte orkat räkna allt, stå och koka massa grönsaker osv, utan ätit saker som är lätt att fixa. Brukar ni andra också äta mer vanligt om ni blir sjuka under era dieter?
Ja, jag stiger av helt och hållet och äter bara efter aptit om jag blir sjuk. De gångerna jag försökt hålla dieten under sjukdom har bara resulterat i tråkigheter.
Citera
2014-04-04, 21:03
  #3
Avstängd
Brukar man inte äta mindre än vanligt när man är sjuk?
Citera
2014-04-04, 21:08
  #4
Medlem
qdqdqs avatar
Jag drar alltid ner på maten om jag inte kan träna under dieten, spelar ingen roll om det är skador eller sjukdom. Att tycka synd om sig själv och använda dåliga ursäkter för att rättfärga svagheter är inget för mig.
Citera
2014-04-05, 16:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Jag drar alltid ner på maten om jag inte kan träna under dieten, spelar ingen roll om det är skador eller sjukdom. Att tycka synd om sig själv och använda dåliga ursäkter för att rättfärga svagheter är inget för mig.


Det behöver inte alltid vara så svart och vitt att man bara är svag individ som försöker skapa anledningar till att få äta mer.

jag ser din poäng dock, men jag menar på att de kan vara bra att öka intaget marginellt för att fortare bekämpa den infektionen eller virus man kan ha dragit på sig.
Jag syftar då självklart inte på att man ska känna sig förtjänt till ett halv glasspaket och en chipspåse för att man är förkyld, då stämmer din syn mer in på det hela. men snarare en liten energi boost av relevanta vitaminer och lite högre energimängd i allmänhet.
Citera
2014-04-05, 17:18
  #6
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekanskeduvisste
Det behöver inte alltid vara så svart och vitt att man bara är svag individ som försöker skapa anledningar till att få äta mer.

jag ser din poäng dock, men jag menar på att de kan vara bra att öka intaget marginellt för att fortare bekämpa den infektionen eller virus man kan ha dragit på sig.
Jag syftar då självklart inte på att man ska känna sig förtjänt till ett halv glasspaket och en chipspåse för att man är förkyld, då stämmer din syn mer in på det hela. men snarare en liten energi boost av relevanta vitaminer och lite högre energimängd i allmänhet.


Det bästa man kan göra om man vill tillfriskna snabbare det är ingenting, ligga still under täcket och kolla på TV. Men ja lite mer vitaminer mineraler och andra hälsokurer häver jag i mig om jag blir sjuk vilket jag väldigt sällan blir. Extrema underskott är en dålig ide att upprätthålla när man är sjuk, men några sådana underskott sysslar jag själv inte med.

Jag förstår dock vad du säger fullt ut, vi tänker väldigt lika när det gäller sjukdom och kosthållning.
Citera
2014-04-05, 23:07
  #7
Avstängd
Krystalls avatar
Att tänka på deff under sjukdom är ganska idiotiskt. Det är främst en bra kost som kommer göra dig frisk snabbare.
Citera
2014-04-06, 09:30
  #8
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Att tänka på deff under sjukdom är ganska idiotiskt. Det är främst en bra kost som kommer göra dig frisk snabbare.


Så kosten under deff skulle vara sämre än annars?
Citera
2014-04-06, 14:34
  #9
Medlem
MuscleSharks avatar
När jag är sjuk (då menar jag inte bara lite snorig) då skiter jag helt och hållet i vad och när jag ska äta.
Mår jag inte bra så tvingar jag mig inte att äta bra, eller äta överhuvudtaget om inte aptiten finns där.
Tycker inte att det gör någon större skillnad att äta dåligt, ja om det är under en kortare period då alltså.
Bättre att låta kroppen vila ut på egen hand, och äta det som får en att må bättre.
Citera
2014-04-06, 14:48
  #10
Medlem
ibithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Så kosten under deff skulle vara sämre än annars?

Jag tror att han syftar till att ett energiöverskott är fördelaktigt under sjukdom, vilket jag håller med om. Att tvinga kroppen till att bryta ned massa samtidigt som den bearbetar en infektion är knappast optimalt. Jag vill till och med påstå att det sätter kroppen i ett närmare katabolt tillstånd.
Citera
2014-04-06, 16:12
  #11
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibitha
Jag tror att han syftar till att ett energiöverskott är fördelaktigt under sjukdom, vilket jag håller med om. Att tvinga kroppen till att bryta ned massa samtidigt som den bearbetar en infektion är knappast optimalt. Jag vill till och med påstå att det sätter kroppen i ett närmare katabolt tillstånd.

Nähe men då kan du bidra med källor som bevisar att ett överskott skulle vara fördelaktigt vid förkylning, för jag antar väl att man får ta det som diskuteras (ska vi börja snacka om alla sjukdomar då blir det lite väl mycket).

Här är en bra länk jag följer liknade kostsystem själv om jag blir sjuk (vilket jag nästan aldrig blir). http://www.sund.nu/docs/printArtikel...59&tem=2&und=0

Som jag sa så tror jag fortfarande att det enbart är en dålig ursäkt, för folk som tycker synd om sig själva när de blir sjuka och då rättfärdigar skräpmat (vilket jag absolut inte tror kommer hjälpa någon att bli friskare snabbare tvärt om).

Men det är inget konstigt alls för mig folk rättfärdigar allt möjligt trams för sig själva, de flesta vet dock att det bara är bullshit innerst inne (och det duger för mig).
Citera
2016-02-04, 03:12
  #12
Avstängd
Affektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Nähe men då kan du bidra med källor som bevisar att ett överskott skulle vara fördelaktigt vid förkylning, för jag antar väl att man får ta det som diskuteras (ska vi börja snacka om alla sjukdomar då blir det lite väl mycket).

Här är en bra länk jag följer liknade kostsystem själv om jag blir sjuk (vilket jag nästan aldrig blir). http://www.sund.nu/docs/printArtikel...59&tem=2&und=0

Som jag sa så tror jag fortfarande att det enbart är en dålig ursäkt, för folk som tycker synd om sig själva när de blir sjuka och då rättfärdigar skräpmat (vilket jag absolut inte tror kommer hjälpa någon att bli friskare snabbare tvärt om).

Men det är inget konstigt alls för mig folk rättfärdigar allt möjligt trams för sig själva, de flesta vet dock att det bara är bullshit innerst inne (och det duger för mig).

Förlåt men du är en idiot.

Det förstår du väl själv att kroppen snabbare blir av med sjukdom vid överksott. Dessutom prioriterar kroppen immunförsvaret. Så om du är sjuk och har tränat så är det tråkigt för dig för då prioriterar kroppen immunförsvaret.
Men du har ju skapat en inre bild om vad som är styrka och det är kanske bäst för din mentala hälsa då att få deffa. Annars kanske du känner dig svag och skär dig själv eller får narcissistisk ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback