Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-04, 00:53
  #1
Medlem
Orkos avatar
Feminister påstår ofta att vi lever i ett patriarkat. En slags sammansvärjning av män över hela världen som går ut på att trycka ner kvinnor och ge fördelar åt män.

Det jag undrar är: Om detta nu stämmer, att patriarkatet, detta onda system, ligger bakom i stort sett allt sattyg som kvinnor utsätts för. Och att det är anledningen till att män styr världen och "kvoterar in varandra" i företagsledningar som det brukar heta.

Om allt detta skulle stämma så skulle det ju implicit innebära att män som grupp är fullkomligt briljanta, genialiska och näst intill omnipotenta.

Det är den enda förklaringen jag kan se till hur detta system skulle kunna skapas och upprätthållas på en global skala.

Och om män är så fullständigt överlägsna kvinnorna i detta avseende, att de kan skapa ett globalt system för att hålla dem i schack, ja då kanske det inte är mer än rätt att de får styra. Allt annat skulle ju vara som att fåren skulle kräva att få styra tillsammans med bonden.

Eller så inser man att det finns en mängd mer rimliga förklaringar till att världen ser ut som den gör. Arv, miljö, historia och ekonomiskt system till exempel.
Citera
2014-04-04, 01:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Feminister påstår ofta att vi lever i ett patriarkat. En slags sammansvärjning av män över hela världen som går ut på att trycka ner kvinnor och ge fördelar åt män.

Det jag undrar är: Om detta nu stämmer, att patriarkatet, detta onda system, ligger bakom i stort sett allt sattyg som kvinnor utsätts för. Och att det är anledningen till att män styr världen och "kvoterar in varandra" i företagsledningar som det brukar heta.

Om allt detta skulle stämma så skulle det ju implicit innebära att män som grupp är fullkomligt briljanta, genialiska och näst intill omnipotenta.

Det är den enda förklaringen jag kan se till hur detta system skulle kunna skapas och upprätthållas på en global skala.

Och om män är så fullständigt överlägsna kvinnorna i detta avseende, att de kan skapa ett globalt system för att hålla dem i schack, ja då kanske det inte är mer än rätt att de får styra. Allt annat skulle ju vara som att fåren skulle kräva att få styra tillsammans med bonden.

Eller så inser man att det finns en mängd mer rimliga förklaringar till att världen ser ut som den gör. Arv, miljö, historia och ekonomiskt system till exempel.

Världen är även full av diktatorer (oftast män) som styrt och styr över både män och kvinnor
Måste ju då betyda att dessa diktatorer är överlägsna människor, fullkomligen briljanta och genialiska?
Så snälla! Kom tillbaka Saddam Hussein, Hitler, Mussolini, Pol Pot, Stalin, Amin, Taylor, Franco, Pinochet etc. etc.
Citera
2014-04-04, 01:23
  #3
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det enda "atriarkat" som finns är Matriarkatet. Tugget om det s k (host-host) "patriarkatet" är bara dimridåer. Nya tider, ny taktik.
Bakom varje (stor) karl står en kvinna (och hejar på), resten av kvinnorna i hans omgivning gör vågen när han får göra skitgörat (som att bestämma över andra män och banka skiten ur dem).

T ex så har alla diktatorer haft en mor som fostrat dem och en kärring (eller flera) som knullat dem av hjärtans lust.

Det sägs ju att många killar det gått snett för har saknat en fadersgestalt i sitt liv. Så går det när kvinnor vill sköta allt själv; de klarar ju inte ens att ta hand om sina egna barn!
De behöver - och vill ha - en karl som drar upp riktlinjerna åt dem. Sen kan de i sin tur manipulera karln till att springa deras ärenden... ...t ex genom att bli diktatorer.

Den som nu agerar "karl" åt fruntimmerna är en teoretisk elit som gått bort sig fullständigt!
Citera
2014-04-04, 01:29
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Världen är även full av diktatorer (oftast män) som styrt och styr över både män och kvinnor
Måste ju då betyda att dessa diktatorer är överlägsna människor, fullkomligen briljanta och genialiska?
Så snälla! Kom tillbaka Saddam Hussein, Hitler, Mussolini, Pol Pot, Stalin, Amin, Taylor, Franco, Pinochet etc. etc.

Tja, finns en del irakier som saknar Saddam. Även kurder. Pinochet störtade en marxist. Stalin var med och stjälpte Hitler. Mussolini (Lärare som Gustaf Fittolin) var hård mot maffian. Franco skyddade judarna och byggde upp en av världens bästa fotbollsklubbar. Amin var en duktig boxare har jag förstått.

Every dog has its day
Citera
2014-04-04, 01:31
  #5
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Världen är även full av diktatorer (oftast män) som styrt och styr över både män och kvinnor
Måste ju då betyda att dessa diktatorer är överlägsna människor, fullkomligen briljanta och genialiska?
Så snälla! Kom tillbaka Saddam Hussein, Hitler, Mussolini, Pol Pot, Stalin, Amin, Taylor, Franco, Pinochet etc. etc.

Nej, en diktator styr ju sitt land på ett väldigt genomskinligt sätt. "Gör du inte som jag säger så blir du avrättad/fängslad/sparkad you name it." Det är inte ett särskilt komplicerat system.

Patriarkatet däremot existerar och verkar ju helt i det fördolda. Det krävs en oerhörd intelligens och förmåga till abstrakt tänkande av flera miljoner individer för att kunna upprätthålla och hemlighålla ett sådant mångfacetterat och avancerat system på global skala.
Citera
2014-04-04, 01:34
  #6
Medlem
Umbreons avatar
Patriarkatet är en osynlig kraft som genomsyrar hela universum, men det är bara människohannen på planeten Jorden som kan bemästra den. I generation efter generation lärs hemligheten bakom hur man tämjer kraften ut, från far till son, under största hemlighetsmakeri. När man väl bemästrat denna uråldriga konst, ligger världen vid ens fötter. *Use the patriarchy, Luke!
Citera
2014-04-04, 01:44
  #7
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Nej, en diktator styr ju sitt land på ett väldigt genomskinligt sätt. "Gör du inte som jag säger så blir du avrättad/fängslad/sparkad you name it." Det är inte ett särskilt komplicerat system.

Patriarkatet däremot existerar och verkar ju helt i det fördolda. Det krävs en oerhörd intelligens och förmåga till abstrakt tänkande av flera miljoner individer för att kunna upprätthålla och hemlighålla ett sådant mångfacetterat och avancerat system på global skala.

Dock är kvinnorna oss på spåren. Som alla vet så har kvinnor övernaturliga krafter. Bl.a därför de strösslar pengar över medium och astrologer i hög utsträckning. Nu när några tusentals genusteoretiker har spenderat decennier av skattemedel på att bevisa vad alla kvinnor känner inombords av patriarkatets förtryck så börjar resultaten komma. Tyvärr inte i form av bevis som håller för någon som helst vetenskaplig granskning. Men det behövs inte när man via politik kan ändra vad som ska ha tolkningsföreträde. Det har givit resultat. Idag så får vi nog erkänna att kvinnlig intuition och hennes skakningar i hela kroppen, magont och illamående över förtrycket hon dagligen utsätts för och hennes rätt till att vara kränkt, går före manliga härskartekniker som vetenskaplig empiri och logik.
Citera
2014-04-04, 04:30
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Feminister påstår ofta att vi lever i ett patriarkat. En slags sammansvärjning av män över hela världen som går ut på att trycka ner kvinnor och ge fördelar åt män.
Jaså? Har du någon källa till detta? Jag har inte sett någon påstå detta någonsin.



Vad jag däremot har sett att de ofta påstår är att det finns väldigt mycket strukturer som går i arv.
Citera
2014-04-04, 06:03
  #9
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad jag däremot har sett att de ofta påstår är att det finns väldigt mycket strukturer som går i arv.

Jag hör ofta att "män kvoterar in män" att kvinnorna inte har tillgång till "bastumötena där besluten fattas". Det talas om "glastak" osv. Själv är jag man och jag har aldrig någonsin upplevt att män beter sig på detta vis. Tvärtom är så gott som alla män jag träffat mycket positivt inställda till kunniga och kompetenta kvinnor. Att utestänga och konspirera bakom ryggen på folk är i min mening främst en kvinnlig sysselsättning. Det kanske iofs. förklarar denna irrationella tro på "patriarkatet". Man känner andra som man känner sig själv liksom.

Men till saken, vad är det för "strukturer" som går i arv då? Kan du ge några exempel?
Citera
2014-04-04, 07:39
  #10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Nej, en diktator styr ju sitt land på ett väldigt genomskinligt sätt. "Gör du inte som jag säger så blir du avrättad/fängslad/sparkad you name it." Det är inte ett särskilt komplicerat system.

Patriarkatet däremot existerar och verkar ju helt i det fördolda.
Det krävs en oerhörd intelligens och förmåga till abstrakt tänkande av flera miljoner individer för att kunna upprätthålla och hemlighålla ett sådant mångfacetterat och avancerat system på global skala.
Jäklar så västerländskt/svenskblint historielöst perspektiv somliga kan ha ... Det fan skrämmande och tydliggör med all önskvärdhet hur viktig diskussionen om bristerna i skolan faktiskt är.
Citera
2014-04-04, 08:31
  #11
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Världen är även full av diktatorer (oftast män) som styrt och styr över både män och kvinnor
Måste ju då betyda att dessa diktatorer är överlägsna människor, fullkomligen briljanta och genialiska?
Så snälla! Kom tillbaka Saddam Hussein, Hitler, Mussolini, Pol Pot, Stalin, Amin, Taylor, Franco, Pinochet etc. etc.

Man kan inte vara helt blåst om man lyckas skaffa sig själv sådan makt.
Alla dessa du räknar upp är män då de besitter ledaregenskaper, trots att det rör sig om olika kulturer och världsdelar.
Citera
2014-04-04, 10:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Nej, en diktator styr ju sitt land på ett väldigt genomskinligt sätt. "Gör du inte som jag säger så blir du avrättad/fängslad/sparkad you name it." Det är inte ett särskilt komplicerat system.

Patriarkatet däremot existerar och verkar ju helt i det fördolda. Det krävs en oerhörd intelligens och förmåga till abstrakt tänkande av flera miljoner individer för att kunna upprätthålla och hemlighålla ett sådant mångfacetterat och avancerat system på global skala.

Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Man kan inte vara helt blåst om man lyckas skaffa sig själv sådan makt.
Alla dessa du räknar upp är män då de besitter ledaregenskaper, trots att det rör sig om olika kulturer och världsdelar.

Det jag gjorde en markering om är att det så gott som alltid blir osunt när det blir en enkelspårig makt. Oavsett om det gäller en ensam individ på toppen (med anhang förstås) eller om det gäller ett ensamt kön vid alla roder. Makt tenderar att förvrida huvudet på de flesta, därför ska den fördelas över många individer och över bägge könen samt bytas ut regelbundet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback