Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 00:38
  #1
Medlem
Hej, beslutat mig för att gå ned i vikt från ca 75kg till 65kg och sen 55kg genom att motion och konditionsträning. Jag är 20år och ca 149cm lång. Anledningen till att jag endast vill fokusera på kondition är för att jag är astmatiker och sen inte har råd med gymkort och kosttillskott på grund av arbetslöshet och känner att forma muskler är något jag kan göra när jag har mer ork och pengar.

Är det möjlig att lyckas och hur får jag som bäst och snabbast resultat? Hur lägger jag upp det hela?

Kommer givetvis minska på sötsaker, snacks, läsk, fikabröd, kaffedrinkar, alkohol och äta en varierad kost.
__________________
Senast redigerad av hooneycrunchpunch 2014-04-04 kl. 00:41. Anledning: Felstavningar
Citera
2014-04-04, 00:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooneycrunchpunch
Hej, beslutat mig för att gå ned i vikt från ca 75kg till 65kg och sen 55kg genom att motion och konditionsträning. Jag är 20år och ca 149cm lång. Anledningen till att jag endast vill fokusera på kondition är för att jag är astmatiker och sen inte har råd med gymkort och kosttillskott på grund av arbetslöshet och känner att forma muskler är något jag kan göra när jag har mer ork och pengar.

Är det möjlig att lyckas och hur får jag som bäst och snabbast resultat? Hur lägger jag upp det hela?

Kommer givetvis minska på sötsaker, snacks, läsk, fikabröd, kaffedrinkar, alkohol och äta en varierad kost.

Allt handlar om att göra sig av med mer kcal än vad man trycker i sig. Desto högre underskott desto mer viktnedgång! Ladda ner lifesum, den appen kan hjälpa dej
Citera
2014-04-04, 00:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjan12
Allt handlar om att göra sig av med mer kcal än vad man trycker i sig. Desto högre underskott desto mer viktnedgång! Ladda ner lifesum, den appen kan hjälpa dej
Android eller iOS? Tack för tipset
Citera
2014-04-04, 01:28
  #4
Medlem
Idaistheshits avatar
Mitt tips är att göra förändringar i din vardag som är realistiska och hållbara. Du behöver inte gå på någon strikt diet, men tänk på vad du stoppar i dig.

Om du äter pasta/ris ofta byt ut den! Pastan mot fullkornspasta samt byt till råris. Tänk på att din viktnedgång främst ska gynna din hälsa. Att din nuvarande vikt är alarmerande vet du säkert redan själv.

Börja med snabba promenader och öka sedan tempot efter några veckor beroende på din nuvarande kondition.

Äter du mejeriprodukter byt ut dem mot naturell havre/soja det är mycket nyttigare.

Lycka till!
Citera
2014-04-04, 01:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idaistheshit
Börja med snabba promenader och öka sedan tempot efter några veckor beroende på din nuvarande kondition.

Det här kan vara bra så du inte går sönder direkt också!
Citera
2014-04-04, 08:07
  #6
Medlem
boppaloozs avatar
Konditionsträning och andra sorters träning är bra på många sätt för hälsan, men den hjälper inte så mycket om målet är att gå ned i vikt. Då handlar det mera om balansräkningen i hur mycket man stoppar i sig jämfört med vad man förbrukar. Stryk allt onödigt småätande, godis, och kakor, eller mjölken i kaffet för den delen. Ät på regelbundna tider, och ofta, men inte så mycket varje gång. Frukosten är det viktigaste målet på hela dagen, hoppa inte över den. Undvik sånt med mycket tillsatt socker.
Citera
2014-04-04, 13:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Konditionsträning och andra sorters träning är bra på många sätt för hälsan, men den hjälper inte så mycket om målet är att gå ned i vikt. Då handlar det mera om balansräkningen i hur mycket man stoppar i sig jämfört med vad man förbrukar. Stryk allt onödigt småätande, godis, och kakor, eller mjölken i kaffet för den delen. Ät på regelbundna tider, och ofta, men inte så mycket varje gång. Frukosten är det viktigaste målet på hela dagen, hoppa inte över den. Undvik sånt med mycket tillsatt socker.

Konditionsträning är perfekt om du vill gå ner i vikt, bränner bra med kalorier. Även bra att ta ett pass innan frukost! Bara räkna kalorier så blir det enkelt.
Citera
2014-04-04, 15:56
  #8
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjan12
Konditionsträning är perfekt om du vill gå ner i vikt, bränner bra med kalorier. Även bra att ta ett pass innan frukost! Bara räkna kalorier så blir det enkelt.
Men om man räknar lite på kaloriförbrukningen så går det åt förvånansvärt få kalorier när man tokspringer på löpbandet eller håller på med crosstrainern, åtminstone jämfört med hur fort man får i sig dem ifall man äter för mycket. En vanlig McDonalds-hamburgare som man trycker i sig på fem minuter kräver att man cyklar i högt tempo i 40 minuter för att förbränna, eller en mellanstor pommes frites, som kräver ett fyrtiominuters aerobicspass för att förbränna motsvarande kalorimängd. (Källa) Det är alltså bra mycket tidseffektivare att äta färre hamburgare än att cykla mera.
Men man ska inte låta bli träningen, den är nyttig på många andra sätt.
Citera
2014-04-04, 23:08
  #9
Medlem
Tack för alla tips Uppskattar dem jätte mycket.
Citera
2014-04-04, 23:49
  #10
Medlem
Den vikten du har är din stabila vikt just nu och vikten styrs av din livsstil. Att tillfälligt lägga in motion kan få ner vikten något, men bara tillfälligt. Så fort du tar lite vila från träningen så är du tillbaka på samma vikt igen. Går ju aldrig att hålla det tyvärr. Kosten är nästan allt i detta...
Citera
2014-04-06, 10:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Den vikten du har är din stabila vikt just nu och vikten styrs av din livsstil. Att tillfälligt lägga in motion kan få ner vikten något, men bara tillfälligt. Så fort du tar lite vila från träningen så är du tillbaka på samma vikt igen. Går ju aldrig att hålla det tyvärr. Kosten är nästan allt i detta...
Men får försöka förändra mun kost då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback