Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 23:07
  #1
Medlem
Hej! i början på november åkte jag på urin och blodprov för polisen trodde jag rökt cb vilket jag även gjort samma kväll. Detta är absolut inte första gången jag blir tvingad till drogtest men har aldrig förut varit possetiv eftersom jag verkar ha en sjuk bra förbränning, dock vet jag inte om jag var possetiv eftersom jag inte hört något ALLS sen kvällen dom tog mig Nu är det 03-04-14 och det har alltså gått 5MÅNADER. jag hadde varit i amsterdam cirka 3månader innan jag blev tagen men det är väll knappast en vettig orsak att ha det i blodet 3månader senare.. Men jag tänkte bara höra om det finns något jag kan göra tillexempel överklaga då det kommer framm att jag var possetiv? det har ju gått så extremt länge så jag tycker dom inte kan fälla mig nu... dessutom fick jag höra att ÄCKLIGA SATANS lexbase ska upp igen och jag är på provanställning på ett företag där jag stormtrivs och kommer tjäna extremt bra jobbet är aldeleds för bra för mig MEN min chef kommer kolla lexbase innan jag får fast och då äre nog kört om jag får ringa nu... Kan man överklaga eller inte ? och kanske en dum fråga men dom sa att om jag har biljetten till amsterdam och kan visa upp den kan jag skonas tänkte om jag visar upp resan dit och sa jag var där tills typ 2dagar innan jag blev tagen ? Tacksam för svar
Citera
2014-04-03, 23:13
  #2
Medlem
Kan du bevisa att du varit utomlands så slipper du straff. Det är vad jag hört iallafall.
Citera
2014-04-03, 23:20
  #3
Medlem
Olegskis avatar
Du är tyvärr körd, vad får dig att tro att din chef vill ha en knarkare anställd?
Citera
2014-04-03, 23:28
  #4
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldqueff
Hej! i början på november åkte jag på urin och blodprov för polisen trodde jag rökt cb vilket jag även gjort samma kväll. Detta är absolut inte första gången jag blir tvingad till drogtest men har aldrig förut varit possetiv eftersom jag verkar ha en sjuk bra förbränning, dock vet jag inte om jag var possetiv eftersom jag inte hört något ALLS sen kvällen dom tog mig Nu är det 03-04-14 och det har alltså gått 5MÅNADER. jag hadde varit i amsterdam cirka 3månader innan jag blev tagen men det är väll knappast en vettig orsak att ha det i blodet 3månader senare.. Men jag tänkte bara höra om det finns något jag kan göra tillexempel överklaga då det kommer framm att jag var possetiv? det har ju gått så extremt länge så jag tycker dom inte kan fälla mig nu... dessutom fick jag höra att ÄCKLIGA SATANS lexbase ska upp igen och jag är på provanställning på ett företag där jag stormtrivs och kommer tjäna extremt bra jobbet är aldeleds för bra för mig MEN min chef kommer kolla lexbase innan jag får fast och då äre nog kört om jag får ringa nu... Kan man överklaga eller inte ? och kanske en dum fråga men dom sa att om jag har biljetten till amsterdam och kan visa upp den kan jag skonas tänkte om jag visar upp resan dit och sa jag var där tills typ 2dagar innan jag blev tagen ? Tacksam för svar

Citat:
Ursprungligen postat av loveyourenemy
Kan du bevisa att du varit utomlands så slipper du straff. Det är vad jag hört iallafall.


Låter jättekonstigt att TS ska behöva bevisa att han varit utomlands. I Sverige är vi oskyldiga till motsatsen bevisas, vi ska inte behöva bevisa våran egen oskuld. Det är upp till åklagaren. Om du nu inte har skrivit på några papper/erkänt att du rökt. Då är det ganska kört. Det är dock lite svårt att tyda vad du skrivit. Om du inte har skrivit på något och erkänt så kommer det gå till rättegång om det inte läggs ner, då är det som sagt upp till åklagaren att bevisa att du inte varit i ett land där det är lagligt att röka cannabis. Har du dock biljetten kvar så kan du ju vara snäll att höra av dig/göra något med det så slipper du slösa både tid och pengar från oss skattebetalare(dig inräknat)
Citera
2014-04-03, 23:32
  #5
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Låter jättekonstigt att TS ska behöva bevisa att han varit utomlands. I Sverige är vi oskyldiga till motsatsen bevisas, vi ska inte behöva bevisa våran egen oskuld. Det är upp till åklagaren. Om du nu inte har skrivit på några papper/erkänt att du rökt. Då är det ganska kört. Det är dock lite svårt att tyda vad du skrivit. Om du inte har skrivit på något och erkänt så kommer det gå till rättegång om det inte läggs ner, då är det som sagt upp till åklagaren att bevisa att du inte varit i ett land där det är lagligt att röka cannabis. Har du dock biljetten kvar så kan du ju vara snäll att höra av dig/göra något med det så slipper du slösa både tid och pengar från oss skattebetalare(dig inräknat)
Och sedan vaknade du och insåg att verkligheten såg annorlunda ut? I den bästa av världar vore det som du säger, men i praktiken kan man faktiskt bli dömd ändå. Ska man dra ditt resonemang till sin ytterlighet kan man, helt oavsett vilket brott man utfört, hävda att man gjort det i sömnen. Om TS inte kan bevisa sin utlandsvistelse är sannolikheten för fällande dom stor.
Citera
2014-04-03, 23:34
  #6
Medlem
420Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Du är tyvärr körd, vad får dig att tro att din chef vill ha en knarkare anställd?

Olegski du och ditt svar är precis vad TS önskade sig när han skrev från hjärtat. Du avslutar själv med en dum retorisk fråga! Jag känner inte heller hans arbetsgivare men faktum är att alla kan göra misstag.

TS. Jag kan inte tänka mig att din arbetsgivare skulle slå en lexbase-sökning då du redan jobbar på stället. Kanske om du precis skulle börjat din provanställning.

Skulle han/hon ändå göra det så säg sanningen. "Jag gjorde en dum grej som jag lagt bakom mig för att kunna fokusera på att göra mitt yttersta på det här jobbet".
Citera
2014-04-03, 23:45
  #7
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Och sedan vaknade du och insåg att verkligheten såg annorlunda ut? I den bästa av världar vore det som du säger, men i praktiken kan man faktiskt bli dömd ändå. Ska man dra ditt resonemang till sin ytterlighet kan man, helt oavsett vilket brott man utfört, hävda att man gjort det i sömnen. Om TS inte kan bevisa sin utlandsvistelse är sannolikheten för fällande dom stor.


Det kanske inte ser ut så i verkligheten, men enligt lagen ska det göra det. Men vi lever ju i Sverige och då gör ju rättsväsendet lite som dom vill. Jag förstår dock inte ditt samanhang som du vill få fram med att säga att du gör något i sömnen. Du gör ju det fortfarande och det går ju att bevisa lika mycket som om du skulle gjort det i vaket tillstånd.

Sen om man har varit utomlands är det ju ganska lätt att bevisa mha kreditkort och pass. Man kan ju även spåras väldigt lätt vart man har varit mha telefonen. Låter dock lite overkill att dom kommer göra telefonspårning på något så trivialt som ringa narkotikabrott. Sen är det nog lite lättare för åklagaren att bevisa att man inte varit utomland om man inte varit det. Med tanke på kreditkort och telefon. Men återigen, jag vet inte hur mycket dom gräver, kollar telefonloggar och kreditkortsutdrag för ringa då det handlar om ett par tusen i böter, skillnad om straffet ligger på fängelseskalan, vilket jag inte tror ringa gör.
Citera
2014-04-03, 23:56
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Det kanske inte ser ut så i verkligheten, men enligt lagen ska det göra det. Men vi lever ju i Sverige och då gör ju rättsväsendet lite som dom vill. Jag förstår dock inte ditt samanhang som du vill få fram med att säga att du gör något i sömnen. Du gör ju det fortfarande och det går ju att bevisa lika mycket som om du skulle gjort det i vaket tillstånd.
Det finns mycket att klaga på när det gäller det svenska rättsväsendet, men det här är inte en av dem. Du utmålar vårt rättsväsende som något som är helt korrupt, men generellt har vi faktiskt ett väldigt rättssäkert samhälle. Folk som säger annat brukar, som du, kunna ganska lite om hur det fungerar.

Anledningen till att jag tog upp det där med sömnen är att om man sover saknar man uppsåt, och om uppsåt saknas ska man heller inte dömas. Det är åklagarens uppgift att bevisa uppsåtet. Det är denna punkt som avgör om någon ska dömas till mord, dråp eller vållande till annans död med eller utan misshandel. Ska man vara rent krass är det alltså även åklagarens uppgift att visa att du petade i dig drogerna med flit.

Men enligt dig ska då åklagaren alltid behöva bevisa att man inte sov under gärningen. Så kan man göra, men vi skulle knappt kunna döma en enda en.

Du har helt rätt i att det här är att nagga rättssäkerheten lite i kanten, men det är ett nödvändigt ont för att faktiskt kunna döma någon alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Du är tyvärr körd, vad får dig att tro att din chef vill ha en knarkare anställd?
Kanske för att alla inte bryr sig om huruvida någon använder lite droger på sin fritid?
__________________
Senast redigerad av kinesarsle 2014-04-04 kl. 00:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback