Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 23:07
  #1
Medlem
Hej.

Har googlat utan framgång så jag provar att skriva här och se om någon vänlig själ kan ge mig tips.

Jag har nyligt börjat gymma och har väldigt hög puls.
Min puls en vanlig dag hemma i soffan brukar ligga strax ovanför 100 vilket jag tycker är högt då min 74 år gamla mormor med hjärtproblem har betydligt lägre puls.

Jag är 22 år gammal, 174cm och 70kg.

Nu då jag börjat träna så har jag kollat pulsen då jag värmer upp på cykel eller band och tycker den är otroligt hög.

Efter 2-3 minuter på bandet i gånghastighet så är min puls uppe i 135 och då jag joggat (typ 1 min) hamnar pulsen på 190.
Vad kan detta bero på ?
Citera
2014-04-03, 23:28
  #2
Medlem
EMNEMs avatar
Det är inget konstigt det där med pulsen, det är delvis generna som påverkar. Jag är ung och vältränad och ligger på runt samma nivå som du i vila.
Citera
2014-04-04, 07:09
  #3
Medlem
Framtidsatlets avatar
Att ha en vilopuls runt 100 är allt annat än normalt.


Felkälla/or är min första tanke. + att du säkerligen har grymt dålig kondition i kombination med en hög maxpuls, vilket gör att pulsen drar iväg som den gör när du börjar jogga.
Citera
2014-04-04, 10:11
  #4
Medlem
Håller med Framtidsatlet, det verkar skumt.

För att ta det säkra för det osäkra så besök doktor, de bör ta ekg etc.

Om du har pulsmätare skulle det dock vara intressant att se vad du har för vilopuls under sömn, frågan är om du verkligen är totalt utvilad när du mäter upp din vilopuls på 100.

Trots att jag anser mig vara en vältränad motionär kan jag sporadiskt få hög puls i gymmet också. Tex om jag supersettar/växlar mellan benövning och överkroppsövning med kort vila.
Citera
2014-04-06, 00:48
  #5
Medlem
Hej, jag undrar om några av er har använt crosstrainer? är det bra och gav det resultat snabbt och vart tränar det? alltså vart känns det liksom när man anstränger sig? tack.
Citera
2015-06-15, 20:56
  #6
Medlem
Dragonflashs avatar
Jag har ca75 i vilopuls och 135 när jag tränar på bandet. Jag är dessutom rökare och när jag promenerar röker jag. Hade en puls på 170-190 förut. 135 är väldigt lågt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback