• 2
  • 3
2014-04-09, 14:49
Medlem
Alplandskaps avatar
För att sammanfatta våra teorier hittills:

- De flesta sjöar har någon gång haft kontakt med hav och pga landhöjning har de blivit isolerade sjöar. Fiskarna "härstammar" från havet.

- Hav och sjöar kan via översvämningar ha kontakt med varandra.

- Fiskar kan emigrera från sjö till sjö via vattendrag.

- Fåglar kan flytta rom som fastnad på deras fjäderdräkt från sjö till sjö.

- Människan och "dispersal by bucket" spelar en stor roll. (Men jag är mest intresserad av den helt naturliga vägen, dvs hur det skulle gå till utan människans inblandning.)

- Helt isolerade sjöar har helt enkelt inga fiskar.

Nu undrar jag varför abborrar i Skåne och Norrland ser exakt likadana ut? De lever ju helt åtskilda från varandra. Borde det inte finnas utrymme för lite evolution i varje sjö? Eller har tiden varit för kort från senaste istiden?
Citera
2014-04-09, 17:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Nu undrar jag varför abborrar i Skåne och Norrland ser exakt likadana ut? De lever ju helt åtskilda från varandra. Borde det inte finnas utrymme för lite evolution i varje sjö? Eller har tiden varit för kort från senaste istiden?

Alldeles för kort tid för evolutionära skillnader. Istiden var igår i geologisk tidsskala. Det kan finnas skillnader (hur vet du att de ser exakt likadana ut?) men de är nog inte så stora att de syns utifrån. Annan bakterieflora i sjörna kan ha gett skillnader i deras immunsystem t.ex.
Citera
2014-04-09, 19:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

För att evolutionen skall producera individer med andra egenskaper så måste för det första arten kunna fortplanta sig. Dessutom krävs att dom förändrade egenskaperna verkligen innebär en bättre anpassning till artens miljö.
Citera
2014-04-10, 13:21
Medlem
Citat:

Som folk har nämnt så går evolutionen väldigt långsamt ifall det inte finns någon selektion. Vidare vet inte jag ifall vi har många sjöar som är isolerade i sverige, de flesta brukar sitta ihop med diverse vattendrag eller har suttit ihop med något vattendrag för inte så länge sedan. Vad gäller fisk spridning så finns det vissa arter man mest bara hittar i höga fjällsjöar och vissa som man hittar överallt nära havet men inte i fjällen. Fiskarna som kommer från havet försöker simma uppåt och fiskarna i fjällsjöarna försöker sprida sig neråt.

Men det allra vanligaste den senaste tiden är att någon har burit dit fisken. Det här med att fiskägg fastnar på fåglar är mest än vandringssägen, händer det så är det extremt ovanligt.
Citera
2014-04-10, 20:42
Medlem
Ivys avatar
Vad som hände innan senaste istiden är ju fullständigt ointressant för Siljan och alla andra sjöar i Sverige. Inget kan leva i en sjö som ligger under flera kilometer is i 100 000 år.

Att ägg skulle klibba fast på fåglar känns ju lite väl spekulativt. Rom är ju dessutom för det mesta inte ens klibbigt. Att tex en fiskgjuse tappar en fisk känns isf mer sannolikt men är knappast så vanligt.
Som ni säger så kommer fiskarna i regel från havet direkt eller via vattendrag.

En majoritet av de mindre fjällsjöarna borde naturligt vara fiskfria. Men människor har i alla tider stoppat fisk i sjöar och förstört dom naturliga ekosystemen i dessa sjöar. Det finns flera endemiska (dvs helt unika för Sverige) leddjur som är anpassade för de här sjöarna men dom är sällsynta nuförtiden.

Jo det är evolutionär skillnad mellan fiskar i olika delar av Sverige och i olika sjöar men de är i regel för små för att synas till det yttre. Dock tillräckligt stora för att det ska ske en hel del forskning inom ämnet.
Citera
2014-04-10, 22:40
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Landhöjningen har "strandat" fisk i vattensamlingar. Svenska sjöar är unga och bildades relativt snabbt. Annars rör det sig ofta om transport via vattendrag.
Citera
2014-08-04, 23:33
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, mitt svar avsåg inte att varken öka eller minska mysteriet med fiskar i sjöar som till synes är isolerade från omvärlden.

Jag vill bara peka på det faktum att så exotiska djur som hajar faktiskt förekommer i sötvattensjöar.

Lite OT...hajar (i form av bull sharks) förekommer dessutom i flera stora floder, bland annat så har förekomst av tjurhajar konstaterats ~ 100 mil upp i Mississippifloden. Jag har dessutom själv sett stora tjurhajar i Ganges och i Maroni River i Franska Guyana.

OT men Tjurhaj föder sina ungar i sötvatten i floder och har alltid gjort så , inget konstigt med det.
Sen att dom föder upp sina ungar i kanaler människan konstruerat kanske är problematiskt men minst ungarna som är inne i kanalerna och floderna , tills fisken tar slut

Hur kommer det sig att små dammar har fisk? har fått upp riktigt stora ser ut som mörtar typ var länge sen men dom kunde vara uppåt 15 cm och dom dammarna torkade upp helt på sensommaren.
Citera
2014-08-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Ett scenario skulle ju kunna vara följande:

Person A fångar fiskar i havet.
Person A ger fisk till Person B som sedan släpper ut firrarna i en sjö.

Fisk a knullar sen med fisk b och det blir fler fiskar.

"BTW Bara för att klargöra"
(Fisken A "knullar" rent tekniskt inte med fisk B, Det är alltså ingen fysisk kontakt mellan dom)

jag läste;

"person A knullar med fisk B och det blir fler fiskar i havet".

Citera
2014-08-05, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivy
En majoritet av de mindre fjällsjöarna borde naturligt vara fiskfria. Men människor har i alla tider stoppat fisk i sjöar och förstört dom naturliga ekosystemen i dessa sjöar. Det finns flera endemiska (dvs helt unika för Sverige) leddjur som är anpassade för de här sjöarna men dom är sällsynta nuförtiden.
Vad spelar det för roll. Dom går ju ändå inte att äta?
Citera
2014-08-05, 03:08
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Den gamla hederliga "dispersal by bucket" är extremt mycket vanligare än vad de flesta tror, inte minst som förklaring till varför fisk finns i isolerade fjällsjöar och andra vattensystem utan egentlig ytvattentillrinning. Samerna har till exempel i århundraden flyttat arter som öring, röding och sik till fisktomma vatten för att ha som skafferi. Även småfisk (bytesfisk samt agnfisk) har satts ut/spridits i fisktomma vatten som t.ex elritsa, mört och liknande arter.

Förflyttning och utsättning av fisk finns belagd åtminstone sedan Vikingatiden.

De "naturliga" utbredningsområdena för våra svenska insjöfiskarter är sedan länge utraderade av århundraden av fiskevård.

De enda fisktomma vattnen som finns kvar är i princip sådana som regelbundet antingen bottenfryser eller torkar ut.

Vill nog säga att dom enda fisktomma vatten i så fall beror på att vattnet helt enkelt är för syrefattigt heller surt helt enkelt. Där det blir bottenfryst heller torkar ut med jämn mellanrum finns i princip alltid Ruda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in