Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 20:15
  #1
Medlem
Om jag hade haft ett barn, en liten flicka eller pojke.
Om vi säger att en man/kvinna hade våldtagit och dödat barnet, då hade jag garanterat att krossat personen i fråga helt och hållet. Kanske skulle jag fånga in personen i fråga, dränka den i bensin och resten vet ni..

Är det rätt eller fel? Är det ibland okej med street justice?
Citera
2014-04-03, 20:22
  #2
Medlem
Det är fel men förståeligt imo. Och inte "okej".
Citera
2014-04-03, 20:26
  #3
Medlem
maxojs avatar
Öga för öga, tand för tand fungerar inte som system. Då stället sig brodern till våldtäkts mannen, han döda min bror, har inte jag då rätt att döda någon av dina familjemedlemmar? Låt han ruttna i ett fängelse tills han dör istället, det är nog det värsta straffet.
Citera
2014-04-03, 21:14
  #4
Medlem
ThingThings avatar
Jag tror att jag skulle vara mer åt att använda kniv, men principen är den samma.
Rätt är det kanske inte, men jag skulle kunna göra det ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av maxoj
Öga för öga, tand för tand fungerar inte som system. Då stället sig brodern till våldtäkts mannen, han döda min bror, har inte jag då rätt att döda någon av dina familjemedlemmar? Låt han ruttna i ett fängelse tills han dör istället, det är nog det värsta straffet.

Tyvärr så vet vi ju alla att det inte fungerar så. Får personen ens något straff att tala om så är det ändå över ganska så snabbt och personen kommer att kunna fortsätta leva sitt liv inom några år.
Citera
2014-04-03, 21:26
  #5
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Om jag hade haft ett barn, en liten flicka eller pojke.
Om vi säger att en man/kvinna hade våldtagit och dödat barnet, då hade jag garanterat att krossat personen i fråga helt och hållet. Kanske skulle jag fånga in personen i fråga, dränka den i bensin och resten vet ni..

Är det rätt eller fel? Är det ibland okej med street justice?

Jag ser det som att lagen är bra, och att om man är beredd att ta straffet så är det inga problem. Det är klart att om ens barn blir mördat så kan det vara värt att sitta för mord, bara man är medveten om att det är samma brott.
Citera
2014-04-03, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxoj
Öga för öga, tand för tand fungerar inte som system. Då stället sig brodern till våldtäkts mannen, han döda min bror, har inte jag då rätt att döda någon av dina familjemedlemmar? Låt han ruttna i ett fängelse tills han dör istället, det är nog det värsta straffet.

Det skulle han tänkt på innan han utförde brottet.

Hade jag kommit undan med 100% hade jag nog slaktat mannen.
Citera
2014-04-05, 00:45
  #7
Medlem
goran744s avatar
Ja jag förstår dig och skulle vilja göra så jag också om mina barn blev torterade men jag skulle nog aldrig kunna utföra det. Tycker det vore mer rättvist att personen ifråga blev tvingad att döda sig själv. Avrätta sig själv. Infinna sig i ett rum som långsamt trycktes ihop med alternativa dödshjälpsverktyg. Inget val alltså. Väggarna pressar ihop personen till en fläck endast eller galge som dödar personen snabbt. Man skall ju förlåta sägs det för att kunna gå vidare och kanske det befriar mer än hämnden. Jag vet inte. Jag är emot avrättning också eftersom det utförs av statligt betalda mördare. Det kan tyckas ännu värre att ha det som sitt arbete kan jag tycka. Det är svåra frågeställningar! Etik, moral och hämnd i en salig röra.
Citera
2014-04-05, 02:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold
Om jag hade haft ett barn, en liten flicka eller pojke.
Om vi säger att en man/kvinna hade våldtagit och dödat barnet, då hade jag garanterat att krossat personen i fråga helt och hållet. Kanske skulle jag fånga in personen i fråga, dränka den i bensin och resten vet ni..

Är det rätt eller fel? Är det ibland okej med street justice?

Att våldta eller döda med vilja är så oacceptabelt, så inget straff är lindrigt nog.
Det du anser är straff nog är det straff mördaren/våldtäksmannen borde få.

Om våldtäkten/mordet uppstår under fylla eller andra okontrollerade former så borde man titta på personens karaktär innan man straffar. Om det inte kom från ren vilja så gäller inte "ett öga för ett öga"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback