Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 19:40
  #1
Medlem
ska hålla tal i svenskan snart med temat olika världar
det måste inte vara just om olika världar utan kan vara t ex hur något förändrat vår värld, spelvärlden, osv
det ska alltså kunna kopplas till värld på något sätt

jag har tänkt mycket på olika saker jag kan prata om och har velat ha något jag känner mig bekväm i att prata om
därför har jag valt att prata om supporterkultur inom fotboll, men vet någon hur jag skulle kunna koppla ihop detta med temat världar?

tack
Citera
2014-04-03, 22:11
  #2
Medlem
SwAxXs avatar
Kan väl inte vara så svårt. Huliganer finns även som supportrar till nationella lag. Ta med farsan som dog häromdagen och jämför med dödsfall kring landskamper. Måste finnas något som är intressant.
Citera
2014-04-05, 19:05
  #3
Medlem
Jiiimboohs avatar
Om jag tolkat uppgiften korrekt kan man tala om att supportrarna lever i sin egen värld med sina egna regler/sin egen kodex. Vad som är acceptabelt för en supporter behöver inte vara det för gemene man.
Citera
2014-04-05, 23:49
  #4
Medlem
Jiiimboohs avatar
Ber om ursäkt för mitt ogenomtänkta svar ovan. Jag tänkte främst på huliganer som kallar sig supportrar. Det var nog inte det du menade. Man har ju händelsen i Helsingborg färskt i minnet.

Om du menar riktig supporterkultur kan man tala om att de lever i en annan värld än jag gör, eftersom jag inte alls är intresserad av t ex fotboll. För en supporter är laget allt och han eller hon reser landet runt bara för att titta på laget, som denne faktiskt mest har en geografisk koppling till. Jag menar att supportern inte brukar känna någon i laget, eller ha spelat i det själv, utan råkar bara vara född på samma plats. Statistik kan vara viktigt. Supportern kommer ihåg alla år laget tog guld etc. Att gå klädd i lagets färger är viktigt när det är match. Själv brukar jag välja kläder efter vad jag tycker är snyggt. Att medvetet vilja skicka signaler (som "jag hejar på HIF") brukar jag inte göra, men vissa hävdar att det är omöjligt att välja kläder utan att signalera något. Det är i så fall en omedveten process för mig. För supportern är det medvetet.

För att sammanfatta tycks allt kretsa kring sporten och laget, vilket det inte gör för oss andra. Det kan man säkert koppla till "olika världar" om den tolkningen av uppgiften är giltig.

Eller om man föredrar kan man kanske tala om att riktiga supportrar och huliganer lever i olika världar. I den ena världen är det sporten och matcherna som är viktiga och i den andra är det fajten som betyder något.
__________________
Senast redigerad av Jiiimbooh 2014-04-06 kl. 00:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback