Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-03, 17:11
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavl...-inte-se-weeds

"Gävleanstalten förbjöd den knarkdömde fången att köpa dvd-filmer med tv-serien Weeds. Skälet: serien, med en cannabislangande förortsmamma, kan ha dåligt inflytande på fången." Förvaltningsrätten har nu avslagit överklagan från fången.

Gör kriminalvården rätt?
Citera
2014-04-03, 17:22
  #2
Medlem
Japp!
Citera
2014-04-03, 17:22
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tja, deras motivering kan jag väl knappast hålla med om. Jag har sett alla avsnitt av Weeds och har inte rökt ett bloss.

Däremot diggar jag att de förbjöd honom något. Det är inget jäkla dagis han är på, han ska ju straffas. Fängelse verkar ha blivit mer som ett kollektiv som man inte får lämna men i övrigt verkar de ju ha fri tillgång till allt vi har här ute också, med undantaget att staten betalar deras mysiga lilla semester.
Citera
2014-04-03, 18:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Tja, deras motivering kan jag väl knappast hålla med om. Jag har sett alla avsnitt av Weeds och har inte rökt ett bloss.

Däremot diggar jag att de förbjöd honom något. Det är inget jäkla dagis han är på, han ska ju straffas. Fängelse verkar ha blivit mer som ett kollektiv som man inte får lämna men i övrigt verkar de ju ha fri tillgång till allt vi har här ute också, med undantaget att staten betalar deras mysiga lilla semester.

Haha va? Straffet är ju att han inte har någon riktig frihet längre flera år framåt? . "Mysiga lilla semester" Hahaha det är verkligen en mysig semester att sitta inlåst i några år. Snacka om skev verklighetsuppfattning
__________________
Senast redigerad av fimpalivet 2014-04-03 kl. 18:59.
Citera
2014-04-03, 23:57
  #5
Medlem
Pansarhyenas avatar
Hade det varit nästan vilken annan tv-serie som helst hade jag inte brytt mig, men att förvägra någon Weeds, det är ju omänskligt!


Seriöst: Fängelser ska inte ägna sig åt censur. Straffet personen i fråga dömts till är ett fysiskt frihetsberövande, inte "staten agerar småbarnsmorsa och bestämmer vad du får titta på".
Citera
2014-04-04, 00:05
  #6
Medlem
brianmolkos avatar
Skulle en nazist få köpa dokumentärer om Hitler och relaterat ?
Citera
2014-04-04, 00:12
  #7
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Hade det varit nästan vilken annan tv-serie som helst hade jag inte brytt mig, men att förvägra någon Weeds, det är ju omänskligt!


Seriöst: Fängelser ska inte ägna sig åt censur. Straffet personen i fråga dömts till är ett fysiskt frihetsberövande, inte "staten agerar småbarnsmorsa och bestämmer vad du får titta på".

Ska det vara bara ett straff eller ska det också vara vård och rehabilitering?
Om knarkserier anses försvåra hans rehabilitering är det väl inte så underligt att han inte får kolla på dem.
Lite som att man kanske inte borde låta sexualförbrytare ha tillgång till vilken typ av porr de vill i sina celler?
Citera
2014-04-04, 00:13
  #8
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skulle en nazist få köpa dokumentärer om Hitler och relaterat ?


Ja det borde han få göra. Varför ska en person fast under lagen inte få möjlighet att ackumulera information från den historiska världen i vilken han är en fånge?
Citera
2014-04-05, 17:12
  #9
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Skulle en nazist få köpa dokumentärer om Hitler och relaterat ?
är weeds en dokumentär?

rimligtvis borde en våldsdömd fånge i princip inte få se på någonting, för i princip allt innehåller våld
Citera
2014-04-05, 17:21
  #10
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ska det vara bara ett straff eller ska det också vara vård och rehabilitering?
Om knarkserier anses försvåra hans rehabilitering är det väl inte så underligt att han inte får kolla på dem.
Lite som att man kanske inte borde låta sexualförbrytare ha tillgång till vilken typ av porr de vill i sina celler?


Jag har lite svårt att se vilken negativ påverkan Weeds skulle kunna ha. Någon större försköning av narkotikabruk gör den sig knappast skyldig till och den förskönar definitivt inte knarkhandlartillvaron.

Men det är klart, knarkhandlarna är inte totala monster utan mestadels ganska sympatiska, och alla som prövar marijuana ligger inte i rännstenen och skjuter heroin en månad senare...
Citera
2014-04-05, 17:27
  #11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag har lite svårt att se vilken negativ påverkan Weeds skulle kunna ha. Någon större försköning av narkotikabruk gör den sig knappast skyldig till och den förskönar definitivt inte knarkhandlartillvaron.

Men det är klart, knarkhandlarna är inte totala monster utan mestadels ganska sympatiska, och alla som prövar marijuana ligger inte i rännstenen och skjuter heroin en månad senare...

Ja, men varken du eller jag jobbar inom fångvården eller med rehabilitering antar jag.
Citera
2014-04-05, 22:06
  #12
Medlem
Signalkabels avatar
det är rimligt om det är en policy som finns, att den dömde icke ska avnjuta sådant som kan få vederbörande att återfalla. MEN då måste det gälla över hela brädet, våldsdömda ska icke få se våldsfilm (svensk 80-talsdefinition gäller), fotbollshuliganer bör dessutom inte se på fotboll, dömda för ekonomiska brott skall självfallet förbjudas ekonominyheterna då det bara triggar igång kriminella tankebanor, etc etc

Annars skulle man kunna tro att detta bara var ännu ett extra straff för de som döms för brott utan brottsoffer...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback