Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 11:26
  #1
Medlem
Jag såg för ett tag sedan filmen "The Road to Guantanamo Bay", som då handlar om oskyldiga fångar på Guantanamobasen, misstänkta för terrorism. De utsätts för diverse tortyrmetoder i åratal, och slutar typ med att de blir släppta. Till viss del film, men det är baserat på fångarnas berättelser som hela tiden knyter an i filmen.

Nu startar jag inte den här tråden för att diskutera filmen, utan det gör mig ytterst intresserad hur skiten gång efter gång bryter mot mänskliga rättigheter osv men att ingen i hela världen lyckas göra något åt det? Det är inte ens uppmärksammat i medier, vilket är förståeligt från USAs sida. Jag förstår att FN försöker göra något åt detta, och eftersom fångarna benämns som terrorister så är de inte krigsfångar och har då inte "Krigets regler" från Genèvekonventionen, så kan de behandlas hur som helst eller? Allt verkar vara så slingrigt i ämnet, om någon ska dömas mot mänskliga rättighetsbrott så har jag för mig att det är den nationella domstolen som gör det, men USA lär väl knappast döma sig själva. Vad hindrar FN från att göra något åt allt? Jag har så jävla många funderingar, allt som har med basen att göra är ju helt absurt.

Tack för svar!
Citera
2014-04-03, 11:42
  #2
Medlem
Uran233s avatar
Det är väl egentligen inget konstigt, eftersom USA anses som de "goda", dvs hålla Guantanamofångar anses vara en garanti för att de "onda" människor som sitter där inte kommer ut i världen. Dessutom är ju USA världens enda supermakt och är ju de som bestämmer vad som är moraliskt rätt eller fel, och de kan ju bryta mot vilka konventioner de vill eftersom ingen kan moderera USA. Att detta inte är uppmärksammat i media är ju dock inte sant, det är klart att alla vet om att Guantanamo existerar och vad som försiggår där. Men eftersom det är USA som gör det så är det ok.
Citera
2014-04-03, 11:54
  #3
Medlem
USA som en relativ rättsäker demokrati borde kanske avveckla Guantanamo som är en skamfläck även om det hyser misstänkta terrorister. Tyvärr är världen full av sådana läger, dom flesta betydligt värre än Guantanamo bay. Verkligen är ju tyvärr att svaghet hetsar terrordårar till nya "stordåd". Men vår "svenske" fånge blev väl fri och hämtad "hem" av regeringen.
Citera
2014-04-03, 20:22
  #4
Medlem
Citat:
Att detta inte är uppmärksammat i media är ju dock inte sant, det är klart att alla vet om att Guantanamo existerar och vad som försiggår där.
Jag ber om ursäkt att min formulering blev lite knasig, men det var det jag syftade på, att ingen gör någonting.

Det är klart att det finns flera läger som dessa, men eftersom USA ständigt ska framställa som ett bra exempel, borde de väl ändå åtgärda detta. Kan inte FN göra någonting alls, eller vill de inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback