Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-02, 23:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag är inte helt säker på att han har fått en router. Med tanke på att CTS HES-3206 inte verkar finnas, så lutar det åt att produkten rätta namn är CTS HES-3106.

Enligt manualen, så är detta en switch.

http://www.ctsystem.com/manual/manual01.htm

Det är en CTS HES-3106. Det är alltså en switch? Jag har ingen aning vad det är.
När jag köper en router, ska jag koppla den till switchen då? Så kan jag använda internetuttagen som sitter i väggen i alla rum?

Betalar helst inte mer än 300:- för en trådlös router. Några förslag? Eller kan jag bara ta en som klarar min hastighet på bredbandet?
Citera
2014-04-02, 23:58
  #14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello.
Det är en CTS HES-3106. Det är alltså en switch? Jag har ingen aning vad det är.
När jag köper en router, ska jag koppla den till switchen då? Så kan jag använda internetuttagen som sitter i väggen i alla rum?

Betalar helst inte mer än 300:- för en trådlös router. Några förslag? Eller kan jag bara ta en som klarar min hastighet på bredbandet?

Ja det är en switch och du måste komplettera med en router.
Du måste koppla enligt:
CTS-router-Internetprylar (PC mm)
CTS-TVbox

TV'n kan mao inte kopplas in till routern.

För 300kr får du inte mycket till router, du måste nog minst dubbla det.
Citera
2014-04-03, 02:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja det är en switch och du måste komplettera med en router.
Du måste koppla enligt:
CTS-router-Internetprylar (PC mm)
CTS-TVbox

TV'n kan mao inte kopplas in till routern.

För 300kr får du inte mycket till router, du måste nog minst dubbla det.

Måste jag dra sladdar från datorerna till routern? Eller kan jag fortfarande koppla dator m.m i internetuttagen i väggen när jag inte vill köra trådlöst?
Kanske står i någon manual..

Så D-Link DIR-636L är inget att rekommendera? Inte Andersson WSR 2.0 heller?

Tre tv-apparater kommer ofta vara igång samtidigt med digitalbox, iPad och iphone kommer använda wifi och flera datorer kommer köra trådat.
__________________
Senast redigerad av Hello. 2014-04-03 kl. 02:12.
Citera
2014-04-03, 06:49
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello.
Måste jag dra sladdar från datorerna till routern? Eller kan jag fortfarande koppla dator m.m i internetuttagen i väggen när jag inte vill köra trådlöst?
Kanske står i någon manual..

Så D-Link DIR-636L är inget att rekommendera? Inte Andersson WSR 2.0 heller?

Tre tv-apparater kommer ofta vara igång samtidigt med digitalbox, iPad och iphone kommer använda wifi och flera datorer kommer köra trådat.

När du vill köra med kabel använder du internetuttagen men du måste ju koppla in kablarna som är dragna i väggen till routern.

En lagom bra router är en TP-link WDR4900 eller ASUS R-N66U.
Fler än en TV-box kräver en switch då jag tror att CTSen bara har en port för TV.
Citera
2014-04-03, 09:06
  #17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello.
Måste jag dra sladdar från datorerna till routern? Eller kan jag fortfarande koppla dator m.m i internetuttagen i väggen när jag inte vill köra trådlöst?

Koppla inte in direkt. Anslut routern, ev. med bredbandsmodem före om det är nödvändigt till där internet kommer in. Sedan så tar man ut både trådat och trådlöst i det interna nätverket till de enskilda burkarna från denna router. Hoppas att jag skriver begripligt.
Citera
2014-04-03, 12:36
  #18
Medlem
Truffys avatar
En regel är att inte ha två routrar på samma nät, förutsatt att vi inte pratar om någon redundans. Stäng av DHCP på ena och låt den andra agera som switch.
Citera
2014-04-05, 09:23
  #19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truffy
En regel är att inte ha två routrar på samma nät, förutsatt att vi inte pratar om någon redundans. Stäng av DHCP på ena och låt den andra agera som switch.

Nu blev det väl lite knas där. Borde vara:

Stäng av DHCP på ena och låt den agera som switch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback