Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-02, 18:47
  #1
Medlem
Hej! Det är så att jag har funderat på detta ett bra tag nu, men aldrig haft ork och lust till att krångla med sådana grejer förut. Men det är så att jag behöver någon slags (Router) operativsystem till en dator. Jag vet att det finns men jag vet inte hur exakt som fungerar, och hur man ställer in inställningarna så att det fungerar som en normal router fast mer avancerad.

Vilka router operativsystem är bäst i test till datorer?
Det jag kräver från operativsystemet är att jag ska kunna setta download och upload limit för varje enhet som är uppkopplad till mitt nätverk med Mac/IP -adressen.



Jag har 8 mbit/s from Telia med internet TV.

Bild på min network setup, Här

Nu till den stora frågan. Det är Dator 2 som jag vill installera någon form av operativsystem så att jag kan använda den som router och byta ut den mot min D-Link Dir-655. Och alla andra datorer ska kunna vara anslutna till min Dator 2 med nätverks kabel eller trådlöst (WiFi).

Om detta går, är det något mer än operativsystemet som jag behöver?
Nämn ett par operativsystem som ni tycker/vet är bra. Eller någon bra guide med step by step.

Dator 2 Specs:

Tack i förhand!

Mvh
Citera
2014-04-03, 07:13
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
pfSense finns det något som heter.

https://www.pfsense.org/
Citera
2014-04-04, 03:39
  #3
Medlem
Jag skulle rekommendera IPcop: http://distrowatch.com/table.php?distribution=ipcop . Antar att det något liknande du söker?
Citera
2014-04-04, 14:44
  #4
Medlem
Tjatters avatar
Du behöver switch också, alternativt kan du använda din DIR-655 som det om du stänger av DHCP i den.

edit: Skulle också rekommendera pfSense eller m0n0wall
__________________
Senast redigerad av Tjatter 2014-04-04 kl. 14:46.
Citera
2014-04-04, 19:05
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
För att komplettera:
Du behöver ha två nätverkskort i Dator2. Ett ansluts till WAN och det andra till den föreslagna switchen/DIR-655.

Programvara: pfSense eller m0n0wall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback