Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-02, 14:02
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Här kan vi prata om långa böcker med många sidor.
600 sidor är ju ganska långt och då kan jag nämna att jag läser Den Förlorade Symbolen och den är över 600 sidor lång och jag är snart klar med boken efter ungefär 3 veckor.

Jag njuter av långa böcker med mycket innehåll.

Gör ni det också?
När tycker ni en bok är lång eller för lång?

En bok på över 1000 sidor kan vara lite väl mycket, men är boken bra så går den säkert att läsa ut snabbare än en mindre bra bok på 400 sidor. I alla fall jag, läser jag en bok som inte är så jätterolig så stannar jag oftare i boken.

Några författare som skriver långa böcker.
Stephen King
Dan Brown
Tom Clancy
J.K. Rowling
Christopher Paolini
Håkan Nesser
Leif GW Person

Böcker med dessa författare blir oftast över 400-900 sidor långa.

Njuter ni av långa böcker?
Citera
2014-04-02, 16:41
  #2
Medlem
Jag läser mest fantasyböcker och då måste man nästan gilla långa böcker. Avslutade Robert Jordans Wheel of Time serie för 2 månader sedan 14 böcker á 800 sidor, så drygt 10 000 sidor totalt.

När böcker är bra så är det bara en fördel ju längre de är tycker jag. Dock kanske det är svårare att säga samma sak med färre ord, och att det kräver mer skicklighet? Jag vet inte.
Citera
2014-04-02, 18:41
  #3
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag läser mest fantasyböcker och då måste man nästan gilla långa böcker. Avslutade Robert Jordans Wheel of Time serie för 2 månader sedan 14 böcker á 800 sidor, så drygt 10 000 sidor totalt.

När böcker är bra så är det bara en fördel ju längre de är tycker jag. Dock kanske det är svårare att säga samma sak med färre ord, och att det kräver mer skicklighet? Jag vet inte.

Hur lång tid tog det att läsa böckerna?
Citera
2014-04-02, 18:43
  #4
Medlem
Tycker att långa böcker kan vara trevliga, då det blir lite som ett projekt att ta sig igenom dem. Dock behöver inte en bok på 1000 sidor kännas lång, bara längden är befogad.

Ett bra exempel på en underbart lång bok som har bra innehåll rakt igenom är Stephens Kings klassiker: Det. Rekommenderas varmt! Läste tidigare i år en bok som hette Flickan ifrån ingenstans av Justin Cronin, på dryga 900 sidor om jag minns rätt, den kan rekommenderas varmt den också. Böckerna om järntronen (Game of Thrones) är några som jag däremot tycker känns lite för långa, då handlingen går långsamt framåt. Det är väl dock en smaksak.
Citera
2014-04-02, 20:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur lång tid tog det att läsa böckerna?

1994-2014 faktiskt! Med en del omläsningar i väntan på nästa del. Men allmänt skulle jag säga att det tar nåt halvår i alla fall om man läser efter varandra och blir insugen i storyn.
Citera
2014-04-05, 16:35
  #6
Medlem
Det är inte längden (antal sidor) som spelar någon roll. Är en bok riktigt dålig så är det en plåga att fortsätta läsa så att man kan läsa klart hela boken. Då kvittar det om boken endast har 200 sidor eller 1300 sidor. Är däremot boken riktigt bra och man aldrig får nog och inte vill att det ska ta slut, då kan boken vara hur tjock som helst.

För övrigt anser jag inte att böcker med 400 sidor är en lång bok. Det är typ ”normalstorlek” på böcker, enligt mig i alla fall. En bok bör ha minst sisådär 700-750 sidor för att börja kunna kallas för lång. Om man bara ser till antalet sidor.
Citera
2014-04-05, 19:09
  #7
Medlem
Lightnights avatar
Minns när jag läste "Det" av Stephen King. Ganska lång (lite över 1300 sidor). Även om det var ganska mycket ordbajseri blev det aldrig tråkigt att läsa. Det kändes aldrig som att det var mycket kvar tills boken var slut.

Sedan har vi ju Harry Potter också. Några tusen sidor totalt, men det går fan inte att tröttna.
Citera
2014-04-17, 14:35
  #8
Medlem
Rymdarens avatar
Den franska romanen "Artaméne" av Georges de (Madeleine?) Scudery anses vara den längsta med ca 13,000 sidor. Att den var publicerad på 1600-talet känns väldigt respektingivande.

Är det någon som läst den..?
Citera
2015-06-06, 19:00
  #9
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Jag läser "Det" med Stephen King och det kommer bli den längsta boken jag kommer ha läst om jag orkar mig igenom alla sidor, den är bra, men ibland får jag bara lust att skippa några sidor, då den blir mindre intressant ibland.

Hellre en bra bok på över 1000 sidor än en dålig bok på 200 sidor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback