Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-02, 11:30
  #1
Medlem
taucetis avatar
Ett seminarium om hur misslyckad dagens narkotikapolitik är och hur kontraproduktivt det är för samhället och för brukaren/missbrukaren. Den är på 8 delar och jag hann endast se dom 3 sista.

Jag lägger upp avsnitten här så får ni själva bedöma om det som sägs är utav nytta. Det lilla jag hann se var väldigt bra. Talarna hade en hel del nyttiga saker att säga som alla förbudsivrare bör ta del utav.
Citat:
Bruket av droger utgör ett stort samhällsproblem som kräver stora insatser för att få bukt med. Länge har stränga lagar och hårda straff varit ett riktmärke för att stävja missbruket av illegala droger. Sedan en tid tillbaka har allt fler ifrågasatt metodens effektivitet. Kofi Annan och ett stort antal fd statsmän, liksom den ansedda tidskriften Economist bedriver sedan en tid tillbaka en kamp för legalisering. Legaliseringsförespråkarna menar att den vällovliga kriminaliseringen av narkotika skapar fler problem än den löser och kampen mot narkotikan har misslyckats och det krävs mod att ompröva den förda politiken. Men svaret är inte givet: ökar vi eller minskar vi riskerna för att fler hamnar i narkotikaberoende om vi legaliserar narkotikaklassade preparat?


Citat:
Del 1 av 8. Lars Oreland, professor emeritus i farmakologi vid Uppsala universitet, talar under rubriken "Droger genom tiderna - ett medicinhistoriskt perspektiv". Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.
Citat:
Del 2 av 8. Adam Cwejman, författare och liberal debattör, talar under rubriken "Landet som hamnade på efterkälken i narkotikafrågan". Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.
Citat:
Del 3 av 8. Bengt Svensson, professor i socialt arbete vid Malmö högskola, talar under rubriken "Tyvärr, det finns inga enkla narkotikapolitiska lösningar!" Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.
Citat:
Del 4 av 8. Leif Grönblad, forskare och medicine doktor, talar under rubriken "Läkemedelsassisterad behandling eller heroin vid opiatberoende?". Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.
Citat:
Del 5 av 8. Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi vid Stockholms universitet, talar under rubriken "Sverige, narkotikafritt samhälle". Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.
Citat:
Del 6 av 8. Ted Goldberg, professor i sociologi vid Högskolan i Gävle, talar under rubriken "Sluta fred med narkotikan". Inspelat på Engelsbergs herrgård januari 2013.
Citat:
Del 7 av 8. Björn Fries, tidigare narkotikasamordnare för Sveriges regering, talar under rubriken "Mindre ideologi och mera kunskap". Inspelat på Engelsbergs herrgård januari 2013.
Citat:
Del 8 av 8. Kjell A Nordström, författare och ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, talar under rubriken "Narkotikapolitiken ur ett ekonomiskt perspektiv". Inspelat på på Engelsbergs herrgård i januari 2013 under ett seminarium med Lotta Gröning som moderator.

http://axess.se/tv/program.aspx?id=3287

1. -Vad tycker du om det som sägs, har dom rätt eller fel?

2. -Hur länge till kan Sverige hålla vid sin restriktiva politik nu när omvärlden har reviderat sina narkotikapolitiker till en mer human?

3. -Bör Sverige ta efter andra länders narkotikapolitik?
Citera
2014-04-02, 12:14
  #2
Medlem
Willie.Nelsons avatar
Jag har sett hela denna konferens när den sändes på TV förut, och det var en mycket intressant föreläsning av många kunniga personer.
Gemensamt för alla var att de vill se en ny narkotikapolitik, även om inte alla håller med om samma åtgärder. Jag rekommenderar folk att se denna, även om den kan tyckas vara lite långdragen.

Sen vill jag bara tipsa om att det även finns ett par trådar om detta i forumdelen "Narkotikapolitik". Kanske vore lämpligt att slå ihop dessa trådar då denna konferens avhandlar alla droger och inte endast cannabis.

(FB) "Mot en ny drogpolitik" - Ekonom pratar om problemen
(FB) Axess TV - Mot en ny drogpolitik
Citera
2014-04-02, 12:17
  #3
Medlem
Big.Bangs avatar
Eftersom du ställer dina frågor i cannabis delen så kommer de flesta här hålla de med då de vill röka sitt knark ifred. Men visst förbud mot cannabis som är relativt harmlöst , på sin höjd slösar man bort sitt liv, är larvigt. Legalisering är lite overkill men avkriminalisering där man tillåts odla sina egna plantor för eget bruk låter vettigt.
__________________
Senast redigerad av Big.Bang 2014-04-02 kl. 12:19.
Citera
2014-04-02, 12:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Eftersom du ställer dina frågor i cannabis delen så kommer de flesta här hålla de med då de vill röka sitt knark ifred. Men visst förbud mot cannabis som är relativt harmlöst , på sin höjd slösar man bort sitt liv, är larvigt. Legalisering är lite overkill men avkriminalisering där man tillåts odla sina egna plantor för eget bruk låter vettigt.

Kan bara hålla med dig. Vill folk slösa bort sina liv på att sitta nerrökta i en soffa - något som en minoritet av alla cannabisbrukare gör - är det dessa vuxna människors egna val och rättighet.
Citera
2014-04-02, 12:43
  #5
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willie.Nelson
Jag har sett hela denna konferens när den sändes på TV förut, och det var en mycket intressant föreläsning av många kunniga personer.
Gemensamt för alla var att de vill se en ny narkotikapolitik, även om inte alla håller med om samma åtgärder. Jag rekommenderar folk att se denna, även om den kan tyckas vara lite långdragen.
Jaha, jag såg den på Axess tv idag och trodde därför att den var ny. Ja den var väldigt bra, inte såsom kalla faktas reportage där man vinklar och propagerar. Mera sånt här och vi kan ha en ordentlig debatt och inte bara höra "knark är bajs" där förbudsivrarna spottar ur sig floskler och moralpredikar utan nån motdebattör.

Citat:
Sen vill jag bara tipsa om att det även finns ett par trådar om detta i forumdelen "Narkotikapolitik". Kanske vore lämpligt att slå ihop dessa trådar då denna konferens avhandlar alla droger och inte endast cannabis.

(FB) "Mot en ny drogpolitik" - Ekonom pratar om problemen
(FB) Axess TV - Mot en ny drogpolitik
Jag borde ha sökt innan jag startade tråden. Ja det stämmer att man diskuterade alla droger och inte bara Cannabis, men eftersom att Cannabisen är den drog som ligger närmast till en legalisering så la jag tråden här.
Citera
2014-04-02, 12:50
  #6
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Eftersom du ställer dina frågor i cannabis delen så kommer de flesta här hålla de med då de vill röka sitt knark ifred. Men visst förbud mot cannabis som är relativt harmlöst , på sin höjd slösar man bort sitt liv, är larvigt. Legalisering är lite overkill men avkriminalisering där man tillåts odla sina egna plantor för eget bruk låter vettigt.
Ja visserligen så håller dom flesta med om att vår drogpolitik är åt helvete, men det behöver inte vara endast folk som röker som anser så utan även vanligt folk kan tycka detta. Det ser vi ju i avsnitten, där talarna troligen själva inte röker.

Det nämnde dom med, dvs att en avkriminalisering är ett första steg mot en bättre riktning då missbruk bör anses som en sjukdom och inte en kriminell handling.
Citera
2014-04-02, 12:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Eftersom du ställer dina frågor i cannabis delen så kommer de flesta här hålla de med då de vill röka sitt knark ifred. Men visst förbud mot cannabis som är relativt harmlöst , på sin höjd slösar man bort sitt liv, är larvigt. Legalisering är lite overkill men avkriminalisering där man tillåts odla sina egna plantor för eget bruk låter vettigt.

Fast då kommer ju fortfarande den illegala marknaden vara kvar
Citera
2014-04-02, 12:52
  #8
Medlem

Tack för info!
Citera
2014-04-02, 12:56
  #9
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Kan bara hålla med dig. Vill folk slösa bort sina liv på att sitta nerrökta i en soffa - något som en minoritet av alla cannabisbrukare gör - är det dessa vuxna människors egna val och rättighet.
Jag kan faktiskt inte förstå varför man tar för givet att folk slösar sina liv nerrökta i soffan så fort dom brukar Cannabis. Majoriteten röker med måtta nån gång i månaden utan att slösa sina liv.

Att förmoda att folk kommer att slösa sina liv på att röka är inte korrekt.

Ursäkta jag såg nu att du hade skrivit att en minoritet utav cannabisbrukarna kommer att röka ner sig och inte alla, my bad.

Edit
__________________
Senast redigerad av tauceti 2014-04-02 kl. 13:04.
Citera
2014-04-02, 13:00
  #10
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Fast då kommer ju fortfarande den illegala marknaden vara kvar
Ja visst är det så. Gängproblematiken och krigen om handeln kommer att fortgå så länge det inte är legaliserat.
Citat:
Ursprungligen postat av Captain_Napalm
Tack för info!
Tack själv för att du vill ta till dig kunskapen och infon!
Citera
2014-04-02, 13:13
  #11
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag kan faktiskt inte förstå varför man tar för givet att folk slösar sina liv nerrökta i soffan så fort dom brukar Cannabis. Majoriteten röker med måtta nån gång i månaden utan att slösa sina liv.
Har du källa på det? Enligt min erfarenhet är de som gillar cannabis ofta frekventa rökare, så kallade potheads. Visst finns det de som röker någon gång i månaden, de som blir bjudna av andra eller inte är så intresserade av ruset. Men annars är det inte helt ovanligt att cannabis blir till en livsstil då är en vardagsdrog för många och inte en festdrog.
__________________
Senast redigerad av Big.Bang 2014-04-02 kl. 13:18.
Citera
2014-04-02, 13:15
  #12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Har du källa på det? Enligt min erfarenhet är de som gillar cannabis är frekventa rökare, så kallade potheads. Men visst finns det de som röker någon gång i månaden.
5-10% av människorna i vårat samhälle får problem med droger, porr, internet, mat eller vadfan som helst.

Din erfarenhet är noll värd då det är en anekdot, hade du tittat på fakta så hade du sett att det är en extremt liten minoritet som är s.k. "potheads". Jämför med alkohol, tycker du att alla som dricker är alkoholister också? Mig veterligen klarar 90% av befolkningen av alkoholet och dess effekter och kan bruka det ansvarsfullt, 5-10% kan inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback