Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-02, 01:55
  #1
Medlem
kvertys avatar
Undrar om ni som spelar gitarr - eller vilket instrument som helst - har märkt att när man gör ett längre uppehåll och tar upp gitarren igen så känns det nästan som att man är bättre än vad man var förr? Själv tycker jag det ger en enorm skillnad.

När jag lirade i stort sett varje dag kunde jag ha riktigt dåliga dagar och vara allmänt mongo i fingrarna. Låter gitarren stå en månad...så tar man fram gitarren och lirar som en gitarrgud.

Har ni märkt av samma effekt?
Citera
2014-04-02, 02:03
  #2
Medlem
Absolut! Perfekt exempel av less is more.

Jag hade två band samtidigt en gång i tiden, repade hela tiden nästan kändes det som.
Till slut så blev det för mycket. Så jag hoppade av båda och rörde inte ett instrument på flera månader efter det.

Men några månader senare så kom ju musiksuget tillbaka, och just det bandet som skapades efter det är ännu idag min roligaste musikupplevelse jag haft. Någonsin.

Jag lärde mig att direkt när man står och repar en låt för 677493:e gången och man bara kör på muskelminne och hellre studerar inredningen i replokalen, då är det dags att hoppa av eller förändra något.
Citera
2014-04-02, 08:52
  #3
Medlem
swahilis avatar
Det tar tid för saker att bli ordentligt fästa i hjärnan, jag brukar alltid lägga fokus på en sak i taget när jag övar, jag lägger ner kanske 60% av övningstiden på en grej och sedan delar jag upp de resterande 40% mellan allt annat, sen nästa månad så byter jag fokus, men slutar inte öva på det som låg i fokus förra månaden. När jag sedan kommer tillbaka för att öva mer eller när det börjar vara skarpt läge så kan jag det som jag la fokus på den första månaden nästan dubbelt så bra som när jag slutade lägga fokus på det.
Citera
2014-04-02, 09:20
  #4
Medlem
funktioners avatar
Känner igen det där!
För mig räcker oftast ett uppehåll på ett par dagar för att märka en stor skillnad i inspiration och spelglädje. Spelat huvudsakligen trummor nu men även gitarr och bas.

Det är fan inte mycket som slår känslan man får av att sätta sig vid trummorna efter några dagar utan dem!
Citera
2014-04-02, 12:55
  #5
Medlem
ICKs avatar
Jag läste det där i någon bok om gitarrövningar. Författaren föreslog att man tränade intensivt i 1-2 veckor för att sedan ta en paus i 1-2 veckor och låta det "sjunka in".

Har själv märkt av det flera gånger om, det är dock svårt att ta en medveten paus från gitarrspelandet.
Citera
2014-04-02, 13:52
  #6
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Har spelat sedan jag var 14, ingen organiserad inlärning, spelar enbart när jag vill och om jag tycker det är kul, har haft flera o vissa ganska långa uppehåll och tror det är därför mitt intresse för musik bara vuxit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback