Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-22, 08:56
  #349
Medlem
Jag kastade ut en enkrona från bilen när jag körde förbi en tiggare som satt utanför entrén på Ica. Vevade ner och kastade ut i farten. Den hamnade väl 3 meter från henne, hon orkade inte resa sig och hämta enkronan.

Så efter denna otacksamma incident kommer jag aldrig någonsin ge någon av dem ett endaste öre.
Citera
2016-04-22, 11:38
  #350
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
För att de behöver mat, värme, skolböcker & medicin till barnen hemma i Rumänien. För att de stackars människorna behöver sitta där och frysa och bli sjuka och sova ute. Det är fruktansvärt.
Du är medveten om att om du inte gav dem pengar så skulle de inte sitta där och frysa och sova ute?
Citera
2016-04-23, 02:21
  #351
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Jag ger aldrig till de svenska hemlösa eller köper deras tidning. Ger bara till romer som inte haft ngn chans att få jobb och är diskriminerade, och köper Faktum om det är ngn proper med invandrarbakgrund som säljer. Skulle aldrig falla mig in att ge till svenska hemlösa som kan få allt de behöver via socialen, man väljer att sponsra sitt missbruk istället.
Skiter fullständigt vad du lägger dina pengar på men du gör inte romerna ngn tjänst i det du gör om det är det du tror.
Så de svenska uteliggana får bidrag via soc? Tror du ska skrapa fram en källa på det eftersom jag har sett annat.
Citera
2016-10-02, 15:50
  #352
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
I mitt centrum har alla män som tiggde förut försvunnit nu är det bara kvinnor kvar. Jag tycker det är en märklig utveckling att bara yngre och medelålders kvinnor får pengar. En form av könsdiskriminering.

Hur ser ni alla givmilda på det, varför selekterar ni bort de gamla männen. De som inte orkar jobba längre, är de värda att dö.

Dessutom måste ju folk vara mer än lovligt naiva, om de tror att alla tiggerskorna är ensamstående. Det folk ger till kvinnorna kommer naturligtvis även deras män, vuxna söner, fäder o.s.v. till godo. Ofta finns det dessutom en ligaledare (man) som tar en del av pengarna för att han administrerar resan till och från Sverige, kör ut tiggarna till deras platser o.s.v..
Citera
2016-10-02, 16:27
  #353
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dessutom måste ju folk vara mer än lovligt naiva, om de tror att alla tiggerskorna är ensamstående. Det folk ger till kvinnorna kommer naturligtvis även deras män, vuxna söner, fäder o.s.v. till godo. Ofta finns det dessutom en ligaledare (man) som tar en del av pengarna för att han administrerar resan till och från Sverige, kör ut tiggarna till deras platser o.s.v..

Visst kan det finnas en manlig ligaledare som samlar in pengarna. Men jag betvivlar att de samvetsömma tänker på det när de ger pengar till tiggande kvinnor men inte till de tiggande männen. De könsdiskriminerar öppet i tanke och handling.
Citera
2016-10-02, 17:07
  #354
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Visst kan det finnas en manlig ligaledare som samlar in pengarna. Men jag betvivlar att de samvetsömma tänker på det när de ger pengar till tiggande kvinnor men inte till de tiggande männen. De könsdiskriminerar öppet i tanke och handling.

Fast jag tycker inte att det ÄR så konstigt, att man upplever det som mer upprörande att en man i sin bästa ålder inte kan/vill försörja sig själv, än att en kvinna (särskilt en mamma som måste passa och vårda sina barn), ett barn, en äldre eller en funktionshindrad person inte kan det. Så har nog folk alltid tyckt. (Fast i det här fallet när kvinnorna ändå inte tar hand om sina barn på dagarna, så borde det inte var så relevant när det gäller kvinnor heller i sin bästa ålder.)
Citera
2017-01-13, 20:42
  #355
Medlem
Jag har fortfarande inte träffat en enda person som samtidigt ger pengar till tiggare och är påtagligt insatt i romernas kultur, institutioner och historia. Och då umgås jag framför allt i akademikerkretsar.

Romernas kultur är på många sätt mycket imponerande. Den är anpasslig, livsdulig och har en rik historia, mystiken kring den är närmast förtrollande. Även om vi gajé kan läsa oss till hur den funkar rent institutionellt sett så kan vi knappast förstå mentaliteten och världssynen annat än på ett mycket ytligt plan. Jag önskar att jag kunde lära känna fler som på allvar gav tillträde till denna värld.

Det som stör mig är inte romernas närvaro i sig; den får vi se för vad den är, ett mindre om än synligt problem, och ni som pratar om förtvinande samhällskontrakt lär också inse att romernas inverkan är minimal jämfört med de lågtillitskulturer som offentligheten låtit breda ut sig i segregerade stadsdear och förorter. Nej, det som irriterar mig med tiggeriet är faktiskt påminnelsen om alla de okunniga, känslostyrda och skenheliga typer som rör sig på våra gator. Dessa plattitydernas mästare pratar om att integrera romerna och ge dem bostäder, skräckexemplet är Mariefredsmodellen. De säger att Rumänien och Bulgarien ska "ta sitt ansvar". De tror att romernas fattigdom är en enkel funktion av diskriminering. De köper sig med sketna enkronor en chimär av rättfärdighet, ett slags modernt avlatsbrev som syndabot för oförmågan och latheten att på allvar försöka förstå varför de sitter där. Alla dem för vilka tiggeriet fyller en kommersiell funktion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback